Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Alexei skrivet 07 oktober 2009, 20:55:29 PM

Titel: Originellare namn?
Skrivet av: Alexei skrivet 07 oktober 2009, 20:55:29 PM
Jag såg detta i Sysdsvenskan om öppnandet av en ny bro i Malmö.
Kunnde man inte ha kommit på ett bättre namn änn, Centralbron?

Jo den leder visserligen till Centralen, men inte huvudentreen och namnet är kappast originellt?

Skulle själv föreslå  Djäknebron, i och med att det är en förlängning av Djäknegatan.

Alexander 

http://sydsvenskan.se/malmo/article556080/Tal-och-musik-forst-pa-bron.html
Titel: SV: Originellare namn?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 07 oktober 2009, 22:21:14 PM
Citat från: Alexei skrivet 07 oktober 2009, 20:55:29 PM
Skulle själv föreslå  Djäknebron, i och med att det är en förlängning av Djäknegatan.

Nja, mellan Centralbron och Djäknegatan ligger faktiskt både Prostgatan och Mäster Nilsgatan.

Anders
Titel: SV: Originellare namn?
Skrivet av: Alexei skrivet 08 oktober 2009, 20:37:46 PM
Tack för tillrättelsen, jag visste faktiskt inte att gatan bytte namn, inte bara en, men två gånger.
Trots att jag har kört åkt och gått där åtskilliga gånger - klara gatan kröker ju sig en del vid St Petri.

Oavsett, tycker fortfarande att man borde hitta på ett originellare namn - Caroli Bron kanske, i och med att Petri bron är närmast?
Titel: SV: Originellare namn?
Skrivet av: Stefan K skrivet 09 oktober 2009, 18:17:30 PM
Kan hålla med om att bron kunde ha ett mer originellt namn, men bron i Borås heter Centralbron, så jag gillar det :)!
Projektnamnet under bygget var Stationsbron - ännu sämre!
Titel: SV: Originellare namn?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2009, 10:25:34 AM
Citat från: Stefan K skrivet 09 oktober 2009, 18:17:30 PM
Kan hålla med om att bron kunde ha ett mer originellt namn, men bron i Borås heter Centralbron, så jag gillar det :)!
Projektnamnet under bygget var Stationsbron - ännu sämre!

Centralbron i Borås efterträdde den gamla Särlabron och den fick sitt namn av två orsaker: för att den går tvärs över centralstationsområdet men också för att den låg mer centralt än Särlabron. Där denna fanns går i dag Olofsholmsbron, som är en del av motorvägen riksväg 40.
Särlabron var en träbro och den användes fram till 1954 för trafiken på riksväg 5 genom Borås. Bron låg kvar som gång- och cykelbro fram till 1959.  Jag bodde i närheten och förvånades ofta över hur den smala bron klarat av trafiken på riksfemman.