Ljussignal från tunneltåg till buss?

Startat av Nico, 10 november 2019, 13:41:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Fick en fråga i en annat sammanhang om de ljussignaler (en vit och en gul) som sitter vid ett par [äldre] bussterminaler med T-banekoppling. Vill minnas att man informerades om dessa när jag började i mitten av 1990-talet, men jag hittar t.ex. inget när jag tittar i mitt gamla Söderortshäfte eller annat.

Kommer inte ihåg exakt betydelse för dessa. Om det var så att den ena signallampan blinkade när ett tunneltåg lämnat föregående station och den andra signallampan började blinka när tunneltåget var på väg in till den plats där man stod och väntade. Tanken var väl en viss form av passning för buss mot T-bana. Tänker dock att det säkert finns flera här som har bättre koll på detta och kan berätta mer exakt hur det fungerade och varför systemet fanns, dvs. var det något planerat system som sedan kom av sig?

Kommer själv sedan på rak arm bara på att jag sett denna typ av signaler vid Fruängen, Hökarängen, Ropsten och Brommaplan. Det borde sannolikt funnits på fler platser, t.ex. Vällingby, Farsta C och gamla Liljeholmen har jag för mig (kan minnas fel) att ha sett sådana signaler. Två följdfrågor blir då var det fanns dylika signaler och om det fortfarande då är så att de är i bruk... även om bussförarna inte längre informeras om dem?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin


Nico

Jo, jag vet att den och de andra jag nämnde blinkar. Frågan är mera om den används, dvs. blinkar den (och de övriga tre) bara för sig själv eller håller förarna koll på och använder sig av detta? Det borde ju i så fall även ske någon form av underhåll och samarbete med T-banan kring detta?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Citat från: Nico skrivet 10 november 2019, 13:41:34 PM
Fick en fråga i en annat sammanhang om de ljussignaler (en vit och en gul) som sitter vid ett par [äldre] bussterminaler med T-banekoppling. Vill minnas att man informerades om dessa när jag började i mitten av 1990-talet, men jag hittar t.ex. inget när jag tittar i mitt gamla Söderortshäfte eller annat.

Kommer inte ihåg exakt betydelse för dessa. Om det var så att den ena signallampan blinkade när ett tunneltåg lämnat föregående station och den andra signallampan började blinka när tunneltåget var på väg in till den plats där man stod och väntade. Tanken var väl en viss form av passning för buss mot T-bana. Tänker dock att det säkert finns flera här som har bättre koll på detta och kan berätta mer exakt hur det fungerade och varför systemet fanns, dvs. var det något planerat system som sedan kom av sig?

Kommer själv sedan på rak arm bara på att jag sett denna typ av signaler vid Fruängen, Hökarängen, Ropsten och Brommaplan. Det borde sannolikt funnits på fler platser, t.ex. Vällingby, Farsta C och gamla Liljeholmen har jag för mig (kan minnas fel) att ha sett sådana signaler. Två följdfrågor blir då var det fanns dylika signaler och om det fortfarande då är så att de är i bruk... även om bussförarna inte längre informeras om dem?

Vällingby fanns det. Finns kanske fortfarande, men vet inte på rak arm om de fungerar. Inget som någon informerar om i alla fall.
Danderyds sjukhus hade ju en annan variant med små röda lampor vid hållplatslägena om jag inte minns fel.

igel

Citat från: F.Å skrivet 10 november 2019, 18:12:42 PM
Danderyds sjukhus hade ju en annan variant med små röda lampor vid hållplatslägena om jag inte minns fel.
Togs bort i samband med att man gjorde terminalen mera "luftig". (upplevdes mest som dragig). Tror däremot inte att de användes de sista åren innan ombyggnaden.

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 10 november 2019, 13:59:39 PM
Jo, jag vet att den och de andra jag nämnde blinkar. Frågan är mera om den används, dvs. blinkar den (och de övriga tre) bara för sig själv eller håller förarna koll på och använder sig av detta? Det borde ju i så fall även ske någon form av underhåll och samarbete med T-banan kring detta?

Linjebeskrivningen för t.ex. linje 182 anger under Trafikeringskrav: "Passning med tunnelbanan till/från centrum vid Hökarängen. Samtrafiksignal finns vid Hökarängens stn."

De kallas alltså samtrafiksignaler, och kom till på platser där busslinjer hade karaktär av ren matarbuss. Var tunnelbanan ett par minuter sen, hände det att bussen avgick enligt tidtabell samtidigt som tåget stannade. Som bussförare var det kanske skönt att köra iväg med tom buss, å andra sidan visste man ju inte när/om tåget skulle komma. Som trafikant (som det hette då), blev man förstås skogstokig.

Tekniken är enkel och behöver kanske inte så mycket underhåll, kallas spårledning om jag inte har fel. Gul lampa tändes när tåg lämnade föregående station, och vit lampa när första vagn nådde plattformen. Den vita lampan var ursprungligen röd, men det hade någon myndighet synpunkter på.

På flera stationer var jag med och "kalibrerade" omstigningstiden, dvs. hur länge den vita lampan skulle blinka. Vid Ropsten var dåvarande trafikchefen på Lidingö med och avgjorde saken. Tiden sattes så att "den som var rimligt intresserad" av att komma med bussen skulle hinna.

Ulf Berlin

Citat från: Ted S skrivet 11 november 2019, 05:37:50 AM
Linjebeskrivningen för t.ex. linje 182 anger under Trafikeringskrav: "Passning med tunnelbanan till/från centrum vid Hökarängen. Samtrafiksignal finns vid Hökarängens stn."

De kallas alltså samtrafiksignaler, och kom till på platser där busslinjer hade karaktär av ren matarbuss. Var tunnelbanan ett par minuter sen, hände det att bussen avgick enligt tidtabell samtidigt som tåget stannade. Som bussförare var det kanske skönt att köra iväg med tom buss, å andra sidan visste man ju inte när/om tåget skulle komma. Som trafikant (som det hette då), blev man förstås skogstokig.

Tekniken är enkel och behöver kanske inte så mycket underhåll, kallas spårledning om jag inte har fel. Gul lampa tändes när tåg lämnade föregående station, och vit lampa när första vagn nådde plattformen. Den vita lampan var ursprungligen röd, men det hade någon myndighet synpunkter på.

På flera stationer var jag med och "kalibrerade" omstigningstiden, dvs. hur länge den vita lampan skulle blinka. Vid Ropsten var dåvarande trafikchefen på Lidingö med och avgjorde saken. Tiden sattes så att "den som var rimligt intresserad" av att komma med bussen skulle hinna.
Vid Ropsten är det 2 olika blink och först blinkar den vita lampan(troligtvis när tåget är inne i tunneln efter viadukten)och den gula blinkar när tåget är inne vid stationen./Ulf

Ola Å

Fick aldrig riktigt pejl på hur signalen i Ropsten fungerade, varken som boende där eller som tillfällig förare.

roggek

Citat från: F.Å skrivet 10 november 2019, 18:12:42 PM
Danderyds sjukhus hade ju en annan variant med små röda lampor vid hållplatslägena om jag inte minns fel.

Handenterminalen hade också "porrbelysning" ;D d v s det satt "badrumsarmaturer med röda kupor" i terminaltaket vid varje hållplatsläge".
Tyvärr så byttes aldrig glödlamporna för det var oftast bara "några som lyste", om ens det...

Sedan var det spärrexpeditören på Handens station uppgift (enligt vad jag har hört), att manövrera denna "porrbelysning".
Det fungerade sällan bra, så om pendeln var försenad från Stockholm, så hade man garanterat missat bussen och fick vänta en halvtimme...

Detta blev bättre sedan sjusegmentsskylatrna med avgångs och ankomsttider sattes upp i terminalen, då glömdes "porrbelysningen" bort, och nu så finns inte ens Handenterminalen i dess ursprungsform kvar...

Nico

Stort tack till alla för informationen. Det verkar som detta inte genomfördes konsekvent utan förefaller mera ha tillkommit på prov. Detta då det bara är enstaka platser som verkar ha haft just ljussignaler samtidigt som det är väldigt spretigt lokaliserat. Känns alltså mera just som man på måfå valt vissa testplatser. En följdfråga är sedan när de första ljussignalerna kom?

Förutom Handen och dess koppling till pendeln så är ju resten av terminalerna sedan sådana som bara har koppling till t-bana 1 och 2. De terminaler som ansluter till pendeln fick ju i stort sett samtliga sedermera samtrafiktavlor i form av de nämnda sjusegmentsskyltarna. De i sin tur fungerade [oftast] relativt bra och sedan Trafikverket övertog drift- och underhållsansvaret för två, tre år sedan så verkar det fungera ännu mera smärtfritt.

Sedan kan jag, förutom de platser som räknats upp ovan, även lägga till Hässelby strand. Där försvann signalen (i samband med att den allmänna gatan togs bort mellan Maltesholmsvägen och Persikogatan) när man byggde om vid t-banestationen för ett par år sedan. Har det sedan funnits fler platser med ljussignaler än de som redan nämnts så skulle det vara kul att få reda på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman