SJ 2960

Startat av S Svensson, 12 november 2019, 20:40:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

SJ beställde en något udda buss som fick inv nr 2960.
Denna hade längden 12 meter och var 2,50 bred och byggdes 1989 för att kunna köra utomlands. Själv har jag sett den på veckoslutslinje 866.

Kanske någon fotograferat denna. Kanske i Halmstad eller i Göteborg.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 12 november 2019, 20:40:04 PM
SJ beställde en något udda buss som fick inv nr 2960.
Denna hade längden 12 meter och var 2,50 bred och byggdes 1989 för att kunna köra utomlands. Själv har jag sett den på veckoslutslinje 866.

Kanske någon fotograferat denna. Kanske i Halmstad eller i Göteborg.
Jag har inte fotograferat den men det finns ett foto hos SBH http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=22283&ref=dosearch&svalue=jbz096

Mikael T Nilsson



Jag hittade en bild på bussen tagen under Swebustiden. Den var då i trafik på veckoslutslinje 855 mellan Stockholm och Mjölby. Stationeringsort vid fototillfället var just Mjölby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Slutade väl sitt liv i Nyköping SLT-grön enligt mina anteckningar.

/Måns

S Svensson

Tack för detta ! En buss som oftast ser ut att vara standard men hos SJ var den udda. Avsedd gå till Kastrup från Halmstad i lågtrafik.
De gånger jag sett den gick den på 866 linjen (Stockholm-Göteborg). Väskor fick nog plats inuti bussen.


zjbus

#5
Citat från: S Svensson skrivet 12 november 2019, 22:24:07 PM
Tack för detta ! En buss som oftast ser ut att vara standard men hos SJ var den udda. Avsedd gå till Kastrup från Halmstad i lågtrafik.
De gånger jag sett den gick den på 866 linjen (Stockholm-Göteborg). Väskor fick nog plats inuti bussen.
På fotografiet jag länkade till från SBH står bussen på Knutpunkten i Helsingborg på väg till Halmstad på Kystlinie 998 från Kastrup. I bakgrunden syns Hillerströms rederier, ett gammalt anrikt företag som tyvärr har gått i konkurs.
Mvh zjbus