SJ Östergötland 1989

Startat av Tommy H, 10 november 2019, 13:17:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 12 november 2019, 10:49:25 AM
Tillhörde kanske Västervik Norrköping inom SJ?

Så kan det mycket väl ha varit. En tanke som slog mig var att det kanske fanns någon linjer från Västervik vidare till Östergötland och att det var en buss från Norrköping hela vägen ner till Kalmar fast olika linjer. När jag drar mig till minnes kan det t o m ha funnits en KLT-linje på hela sträckan Norrköping-Kalmar. Någonstans har jag för mig att numret 180 låter bekant.

Citat från: zjbus skrivet 12 november 2019, 11:15:39 AM
Stort tack för din mycket trevliga bild, det var alltså inte SJ som normalt körde linje 160 Kalmar-Västervik?
Mvh zjbus

Roligt att du uppskattade bilden! Jo, SJ hade stora delar av KLT-trafiken. SJ Kalmar var en egen region (KaC).

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 november 2019, 11:29:26 AM

Jag tycker lacken på denna är väldigt lik UL-bussar från den tiden :)

Håller med!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Apropå stationering vid olika BTO så flyttades inte bussarna runt utanför länen på det viset före 1973 när vi hade dom gamla skyltarna då det dessutom skulle medfört en omregistrering, bussarna blev i regel kvar i sitt hemlän under hela sin verksamma tid.

S Svensson

Jo Niclas har rätt. Färgsättningen liknar den som Uppsala hade. Men det är SJ färgsättning LF,som betyder helturist färg.
SJ körde buss på de linjer man hade trafiktillstånd för. Och 1988 hade inte detta ändrats. Däremot är det möjligt att det rör sig om en busstur som gick Göteborg-Norrköping-Västervik-Kalmar (och åter, ev över Kristianstad till Göteborg). Jämför 1674 från Ck som gick i ett eget omlopp med linje 830 och 335+(?)163
2974 har samma utförande.Vill minnas den hade LF färgsättning.  Tvåaxliga bussar med 7 m axelavstånd. Det fanns några Säfflebussar med fällbara säten och toalett. Färgsättning antingen linjeturist (röd med creme linje) eller LF turistfärg. Denna senare tillkom 1985 och bussarna 2403-2434. Sedan förekom det också Säfflebussar. 3084,3085 (båda Jö),3086 (reserv GL express), några till Skövde-tjänstgöring i Skövde och till/från Göteborg. 2931 hade också samma färg som 2873 och gick Västervik-Nässjö-Jönköping (KLT/Jö 325).
Ni som fotograferade runt 1985 kanske har en bild. Jag vill minnas jag har foto på 2873 i Borås (åkte den till Ulricehamn).

S Svensson

Citat från: zjbus skrivet 12 november 2019, 14:01:00 PM
Apropå stationering vid olika BTO så flyttades inte bussarna runt utanför länen på det viset före 1973 när vi hade dom gamla skyltarna då det dessutom skulle medfört en omregistrering, bussarna blev i regel kvar i sitt hemlän under hela sin verksamma tid.

Observera för de som tittar i äldre papper att bussar tillhörde ca 1963 till 1982 billinjegrupper (1968 busslinjegrupper)
I bilregister finns uppgifter. Det är inte alltid dessa stämmer. Länsbokstäver: A = Stockholm och Huddinge.
N är Hallands län men Halmstad omfattar sedan Hd slagits ihop med Gullbrandstorp  i stort sett hela fd HNJ nät. Bussar med N regbokstav finns alltså även i F-län. Några bussar i Hd blg har F dock.
Borås blg har P rakt över. Men bussar som kör i Borås blg kan ha Uv också. Uddevalla (Uv) hade O och P, eftersom Uddevalla omfattade (sedan cirka 1952/1963) Bohuslän och Älvsborgs län, norra delen.
Göteborg blg hade O (möjligen också OB) i regnr från ungefär 1963. Fram till ca 1963 hade man också N för några bussar i Kungsbacka.
Sedan finns det olika reg bokstäver i Norrland också.
SJ Buss organisation var olika genom åren. Under 40-talet (ca 1944) togs viss verksamhet över från Postverket. SJ hade en större omorganisation 1952.Vad gäller Västsverige så hade SJ tagit över trafik. Bussar med huvudort Göteborg och Borås hade Göteborgslinjer och Boråslinjer. Se dåtidens Sveriges Kommunikationer. Försvann gjorde Älvsborgslinjerna och Härrydalinjerna. Älvborgslinjerna delades och tillfördes Uddevalla och till viss del Göteborg. Härrydalinjerna delades på Göteborg och Borås (de senare Härryda-Sätila/Hyssna-Skene) Se gärna målningen på Göteborgs Central över linjerna till och från Göteborg från äldre tider. Finns i takhöjd i en av hallarna. 1963, och officiellt 1964 ny distriktsorganisation  vid SJ. Bussregioner tillkom ca 1982 och (officiellt) 1 feb 1983.
Tänk på att bokstäverna vid inv nr, en period inte gällde busslinjegrupp och/eller liknande, utan vilken bussverkstad som de tillhörde. Sedan finns det lite undantag. Bussen 3250 samt några ytterligare tillhörde Göteborg men var placerade i Vänersborg. När GDG och SJ samordnades (olika datum) kunde det hända med olika placeringar. Borås verkstad hade hand om bussar i Sollebrunn,Alingsås förutom de tidigare Borås,Skene och Ulricehamn.
Se även en artikel om bussar i TÅG årg 1987.

Tommy H

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 november 2019, 09:41:32 AM


Tack för intressant lista med kompletteringar!

1988 verkar ha varit stationerad i trafikområde Kalmar. Den dök i alla fall upp i Kalmar på KLT-linje 160 sommaren 1988, utan vare sig märkning "Nr" eller "KaC". Men Norrköpings trafikområde kanske hade turer på "rena" KLT-linjer?

Går man fram några år till 1995 så var 2873 lackad i Östgötatrafikens färger och var märkt 2873 Nr under framrutan.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=68315.0
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 12 november 2019, 17:50:04 PM
Observera för de som tittar i äldre papper att bussar tillhörde ca 1963 till 1982 billinjegrupper (1968 busslinjegrupper)
I bilregister finns uppgifter. Det är inte alltid dessa stämmer. Länsbokstäver: A = Stockholm och Huddinge.
N är Hallands län men Halmstad omfattar sedan Hd slagits ihop med Gullbrandstorp  i stort sett hela fd HNJ nät. Bussar med N regbokstav finns alltså även i F-län. Några bussar i Hd blg har F dock.
Borås blg har P rakt över. Men bussar som kör i Borås blg kan ha Uv också. Uddevalla (Uv) hade O och P, eftersom Uddevalla omfattade (sedan cirka 1952/1963) Bohuslän och Älvsborgs län, norra delen.
Göteborg blg hade O (möjligen också OB) i regnr från ungefär 1963. Fram till ca 1963 hade man också N för några bussar i Kungsbacka.
Sedan finns det olika reg bokstäver i Norrland också.
SJ Buss organisation var olika genom åren. Under 40-talet (ca 1944) togs viss verksamhet över från Postverket. SJ hade en större omorganisation 1952.Vad gäller Västsverige så hade SJ tagit över trafik. Bussar med huvudort Göteborg och Borås hade Göteborgslinjer och Boråslinjer. Se dåtidens Sveriges Kommunikationer. Försvann gjorde Älvsborgslinjerna och Härrydalinjerna. Älvborgslinjerna delades och tillfördes Uddevalla och till viss del Göteborg. Härrydalinjerna delades på Göteborg och Borås (de senare Härryda-Sätila/Hyssna-Skene) Se gärna målningen på Göteborgs Central över linjerna till och från Göteborg från äldre tider. Finns i takhöjd i en av hallarna. 1963, och officiellt 1964 ny distriktsorganisation  vid SJ. Bussregioner tillkom ca 1982 och (officiellt) 1 feb 1983.
Tänk på att bokstäverna vid inv nr, en period inte gällde busslinjegrupp och/eller liknande, utan vilken bussverkstad som de tillhörde. Sedan finns det lite undantag. Bussen 3250 samt några ytterligare tillhörde Göteborg men var placerade i Vänersborg. När GDG och SJ samordnades (olika datum) kunde det hända med olika placeringar. Borås verkstad hade hand om bussar i Sollebrunn,Alingsås förutom de tidigare Borås,Skene och Ulricehamn.
Se även en artikel om bussar i TÅG årg 1987.
Du är ju en enastående kunskapsbank när det gäller SJ Buss (mycket annat också för den delen), stort tack för denna information där en del var känt och mycket nytt.