Leverans av SJ 1250

Startat av Ted Selander, 09 september 2019, 17:27:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

I den här långa tråden https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72967.15.html avhandlas SJ:s busstrafik i övre Norrland.

På denna bild av serveringsvagnen Bo8cs 3851 skymtar vad som måste vara leveransen av SJ 1250 (Volvo B58/Larvik). Jag var mer tåg- än bussdiggare då som nu, och slösade inte en ruta på själva busstransporten, det går ju bra att ångra nu. 1969, men var?


Ersa

Uppehåll i Örnsköldsvik på väg norrut, kanske? Men vinkeln på spåren gentemot berget i bakgrunden känns lite snett.

S Svensson

#2
Det finns bebyggelse också liksom en kraftledning.  1250 är ju byggd i Norge. Frågan är ju i så fall om det kan vara ett foto från Narvik ?
Sedan är det inte helt säkert att det är leverans . Som jag berättat så gick 1250 på resor till och från Nordkap bl a och andra resor i Norge. Då kommer det in att E10 inte var byggd. Det gick enbart järnväg emellan Narvik och Kiruna. Vad gäller vagnen i fråga så gick den i omlopp på Norrland. En av 6 st Bo8cs-L. Vagnen byggdes om som en av de sista RB5 till B3. Pentryt hamnade delvis i B7S 3134 och 3200.
Bilden är alltså emellan 1968 och maj 1970.Ser inte rev datum för godsvagnen.

Tåget kan vara Karven (avg ca kl 16)


Bengt H

Jag tror inte att det är frågan om någon leverans, utan bussrundturen Kiruna - Narvik . Nordkapp - genom Finland åter till Kiruna. Eftersom det på den tiden inte fanns någon väg mellan Kiruna och Narvik fick buss helt enkelt ta tåget.

Samma buss växlas in i tåget mot Narvik i Kiruna juni 1971


Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 09 september 2019, 19:57:17 PM
Jag tror inte att det är frågan om någon leverans, utan bussrundturen Kiruna - Narvik . Nordkapp - genom Finland åter till Kiruna. Eftersom det på den tiden inte fanns någon väg mellan Kiruna och Narvik fick buss helt enkelt ta tåget.
Jo, det fanns väg mellan Kiruna och Narvik men man fick då köra en rejäl omväg via Karesuando. De flesta bussbolag valde därför att skicka tomtransporterna med tåg. Det gick fortare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Jo, det är Narvik, en annan bild från samma film visar norsk järnvägsuniform.

Tack för kompletteringar, då är det transport men kanske inte leverans, bussen ser väldigt ny ut, men inte nödvändigtvis fabriksny.

zjbus

Här finns mer att läsa om buss och biltransporter på tåg hos Svenskt MJ-forum i den långa länken en långsam följetong:
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?PHPSESSID=qoe7em7vbmo75fru9ksj1jpr62&topic=20670.0

Niklas Bygdestam

Citat från: Ted S skrivet 09 september 2019, 17:27:14 PM
I den här långa tråden https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72967.15.html avhandlas SJ:s busstrafik i övre Norrland.

På denna bild av serveringsvagnen Bo8cs 3851 skymtar vad som måste vara leveransen av SJ 1250 (Volvo B58/Larvik). Jag var mer tåg- än bussdiggare då som nu, och slösade inte en ruta på själva busstransporten, det går ju bra att ångra nu. 1969, men var?





Det syns faktiskt på bilden att det inte är Sverige. Det är svårt att de kontaktledningsbryggorna här, därför ser man dessvärre inte om det är svenskt utseende på dessa eller inte. Men bangårdsbelysningen syns istället tydligt. Och detta är verkligen inte svensk modell. Denna typ har aldrig funnits i Sverige. Istället är det typisk norsk bangårdsbelysning :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2019, 03:02:07 AM


Det syns faktiskt på bilden att det inte är Sverige. Det är svårt att de kontaktledningsbryggorna här, därför ser man dessvärre inte om det är svenskt utseende på dessa eller inte. Men bangårdsbelysningen syns istället tydligt. Och detta är verkligen inte svensk modell. Denna typ har aldrig funnits i Sverige. Istället är det typisk norsk bangårdsbelysning :)
det er klart i flere innlegg at dette er Narvik
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

S Svensson

Eftersom jag själv är ganska kunnig i hur olika eldriftstolpar och bryggor ser ut så kunde jag se att det inte var i Sverige. Men eftersom det kunde varit på flera platser vågade jag inte påstå var med enbart hänvisning till bangårdsljus. Däremot var det en linbana som gjorde att man genom sökning vidare kunde se det var Narvik.

Och Niclas B kan ju också se på bilden på vagnen. Här ser man att Malmö B3 och den Bo8cs ser lite olika ut. Inte mycket men väl tillräckligt.
Denna vagn har dessutom vulstbälg. Troligen utförd de första året sådana monterades. Det gjordes ett uppehåll ca 1971 och fortsatte sedan vid 1974.

Ni som är kunniga i tillståndsfrågor. Körde SJ i Norge på linjetillstånd eller beställningstillstånd ? 

Svempa

När jag åkte lok på Malmbanan 1988 . så bytte vi besättning i Riksgränsen  Det var således norsk besättning på loken Riksgränsen-Narvik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 25 oktober 2019, 06:24:45 AM
När jag åkte lok på Malmbanan 1988 . så bytte vi besättning i Riksgränsen  Det var således norsk besättning på loken Riksgränsen-Narvik.
Det var väl ändå i Vassijaure. Riksgränsen har aldrig varit station utan "bara" hållplats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Med tillståndsfrågor tror jag S Svensson menar busstrafiken och inte tågtrafiken.

Som jag minns körde såväl NSB buss som SJ buss denna turistlinje så sannolikt var det frågan om ett samarbete mellan de båda förvaltningarna. Dessutom gick turen en bit i Finland. Det hela torde väl egentligen inte vara mer märkvärdigt än annan internationell turisttrafik med buss.

För övrigt var Riksgränsen en stor gränsstation under ånglokstiden med ett stort lokstall vars ruiner fortfarande går att se. Gränsstationen flyttades till Vassijaure med eldriften. Det lokala väderförhållandet ska vara mer gynnsamt i Vassijaure och med ellok behövdes inte längre lokstallet. Elloken behöver inte slaggas ur, kolas och vattnas utan kan bara köra vidare, möjligen efter lite kompletteringssmörjning.

S Svensson

När jag åkte i nordnorge 1997 berättade reseledaren om att tidigare fick man byta buss och att det var andra som höll på köra. Då tänkte jag på detta med att köra på linjetillstånd. I Sverige tillkom i mitten av 70 talet turisttillstånd. Tidigare hade funnits beställningstillstånd som innebar att det skall finnas en stationeringsort. Linjetillstånd innebär att man får köra på en namngiven sträcka. Inom Sverige har trafik inom landsting/region slopats och finns endast emellan olika regioner.
Linjetrafik emellan olika länder var vanliga tidigare. Således fanns det samarbetet Europabus och senare kördes det sk Continentbus receptet.
SJ hade tillstånd för linjetrafik även på långlinjer.

Sedan när det gäller tågtrafiken på Malmbanan Ofotbanen så körde norsk personal från cirka 1922 Narvik-Abisko. Det var då genomgående ellok till Kiruna.
På 40 talet började man dela tjänstgöringen till Ofotbanan  Vassijaure och svensk personal Vassijaure-Kiruna. Men för inte så länge sedan kör norsk personal hela vägen. Och även svenska om jag förstått det rätt. Men vilken arbetsgivaren är till personalen har tydligen skiftat. Det har funnits Ofotbanan AS och det finns uthyrningsföretag som hyr ut arbetskraft. Så vi skall inte fördjupa oss i detta. Kanske det var bättre förr när E10 inte fanns ?