Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973

Startat av Hasse L, 22 augusti 2019, 16:09:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olle

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:10:57 PM
Ett tips är hemsidan www.kartbild.com där det finns flygfoton från omkring 1960, omkring 1975 samt dagens satellitbilder. Där kan man jämföra om man själv är osäker. I detta fall ser man att bron inte fanns 1960, men var byggd 1975, och att den verkar finnas på exakt samma ställe än idag.


Gulfacken låg ungefär där bron går över Norrtäljevägen vid Danderyds sjukhus.

Peter Rost

Härlig bild, Hasse!

Hållplatsen för påstigande resenärer mot Roslagen och Vaxholm i höjd med Danderyds sjukhus var belägen vid/på Norrtäljevägen vid denna tidpunkt om jag minns rätt.

//Peter

Ulf Berlin

Citat från: Peter Rost skrivet 27 augusti 2019, 10:13:12 AM
Härlig bild, Hasse!

Hållplatsen för påstigande resenärer mot Roslagen och Vaxholm i höjd med Danderyds sjukhus var belägen vid/på Norrtäljevägen vid denna tidpunkt om jag minns rätt.

//Peter
Även avstigningshållplatsen låg ute på Norrtäljevägen ung vid viadukten över denna.
Dessa linjers hållplatser flyttades väl in till terminalen först på mitten av 80-talet?/Ulf

Måns Johannesson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 augusti 2019, 18:19:06 PM
Även avstigningshållplatsen låg ute på Norrtäljevägen ung vid viadukten över denna.
Dessa linjers hållplatser flyttades väl in till terminalen först på mitten av 80-talet?/Ulf

Avstigningshållplatsen mot stan var flyttad in på terminalen senast några år in på 80-talet (åtminstone någon gång 82-83) och så vitt jag minns fanns det inga spår av den kvar ute vid E3:an (som den nog alltid kallades på den tiden). Misstänker att bussarna flyttades in i samband med att tunnelbanan blev klar 1979. Däremot låg påstigningshållplatsen norrut kvar ute på E3 till någon gång under andra halvan av 80-talet.

/Måns

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 27 augusti 2019, 10:13:12 AM
Härlig bild, Hasse!

Hållplatsen för påstigande resenärer mot Roslagen och Vaxholm i höjd med Danderyds sjukhus var belägen vid/på Norrtäljevägen vid denna tidpunkt om jag minns rätt.

//Peter
Ja, det stämmer. Hållplatsen låg där backen just hade börjat och det kunde vara en smula knepigt att komma iväg med fullt lass i en H81-82 - de var ju manuellt växlade från början. Spaken gick så trögt mellan första och andra växelläget, att bussen hann tappa mycket fart. Fast vi entusiaster försökte förstås hålla oss till CF:arna.....

/Hasse

Leyland

Citat från: Måns Johannesson skrivet 27 augusti 2019, 19:32:20 PM
Avstigningshållplatsen mot stan var flyttad in på terminalen senast några år in på 80-talet (åtminstone någon gång 82-83) och så vitt jag minns fanns det inga spår av den kvar ute vid E3:an (som den nog alltid kallades på den tiden). Misstänker att bussarna flyttades in i samband med att tunnelbanan blev klar 1979. Däremot låg påstigningshållplatsen norrut kvar ute på E3 till någon gång under andra halvan av 80-talet.

/Måns

Var det inte redan 28 januari 1978 jag åkte invigningståget från Mörby?

Peter Rost

Jodå. ;)

Sträckan Universitetet - Mörby centrum invigdes mycket riktigt den 29/1 1978.

C6 som invigningståg månne?

Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 28 augusti 2019, 09:34:36 AM
Jodå. ;)

Sträckan Universitetet - Mörby centrum invigdes mycket riktigt den 29/1 1978.

C6 som invigningståg månne?

Ja,

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 augusti 2019, 20:52:56 PM
Ja, det stämmer. Hållplatsen låg där backen just hade börjat och det kunde vara en smula knepigt att komma iväg med fullt lass i en H81-82 - de var ju manuellt växlade från början. Spaken gick så trögt mellan första och andra växelläget, att bussen hann tappa mycket fart. Fast vi entusiaster försökte förstås hålla oss till CF:arna.....

/Hasse
Även för senare ledbussar gick det inte särskilt fort uppåt då heller ;)/Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 27 augusti 2019, 19:32:20 PM
Avstigningshållplatsen mot stan var flyttad in på terminalen senast några år in på 80-talet (åtminstone någon gång 82-83) och så vitt jag minns fanns det inga spår av den kvar ute vid E3:an (som den nog alltid kallades på den tiden). Misstänker att bussarna flyttades in i samband med att tunnelbanan blev klar 1979. Däremot låg påstigningshållplatsen norrut kvar ute på E3 till någon gång under andra halvan av 80-talet.

/Måns



Hej,

Hållplatsen vid E3/Danderyds sjukhus norrut fanns kvar fram till åtminstone 1988. Tyvärr hittar jag inte mina bilder därifrån från det året. Den senast tagna bilden från hållplatsen som jag hittade i arkivet var denna från april 1987 föreställande en av Vaxholms fyra H47A på linje 671 mot Vaxholm via Arninge-Rydbo stn-Bogesund. Jag har för mig att linje 671 fick ledbussförbud någon gång under mitten av 80-talet p g a att Pålsundsbron var ömtålig.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Olle skrivet 26 augusti 2019, 17:25:56 PM
Gulfacken låg ungefär där bron går över Norrtäljevägen vid Danderyds sjukhus.

Ja, och som jag skrev tidigare syns den tydligt på hemsidan i fråga.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 augusti 2019, 20:29:03 PM

Hej,

Hållplatsen vid E3/Danderyds sjukhus norrut fanns kvar fram till åtminstone 1988. Tyvärr hittar jag inte mina bilder därifrån från det året. Den senast tagna bilden från hållplatsen som jag hittade i arkivet var denna från april 1987 föreställande en av Vaxholms fyra H47A på linje 671 mot Vaxholm via Arninge-Rydbo stn-Bogesund. Jag har för mig att linje 671 fick ledbussförbud någon gång under mitten av 80-talet p g a att Pålsundsbron var ömtålig.
Hej, tack för ditt trevliga foto. Gissar att bussen är från sent 60-tal/tidigt 70-tal, ingen träff hos SBH.
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 21:37:59 PM
Hej, tack för ditt trevliga foto. Gissar att bussen är från sent 60-tal/tidigt 70-tal, ingen träff hos SBH.
Mvh zjbus

Roligt att du uppskattade bilden!

Bra gissat! Om jag minns rätt var H47A 7993-7994 från 1970 och syskonvagnarna 7995-7996 från 1971.
Vaxholm hade även två H47:or utan suffixet "A" och som var röda.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

almeli

Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 21:37:59 PM
Hej, tack för ditt trevliga foto. Gissar att bussen är från sent 60-tal/tidigt 70-tal, ingen träff hos SBH.
Mvh zjbus

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15595