SL H24 vid Huddinge Stn

Startat av Gunnar D, 21 augusti 2019, 18:50:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H24 5449 på linje 712 vid Huddinge Stn i aug 1974.

Mvh Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 21 augusti 2019, 18:50:04 PM

H24 5449 på linje 712 vid Huddinge Stn i aug 1974.

Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga foto, extra bra med den tidiga Amazonen.
Mvh zjbus

roggek

Underbar bild, men Huddinge måste nog vara den kommun som på mitten av 80-talet, fullständigt "omdanade" stationsområdet och centrumkärnan till 300% ?

Så här ser det ut på platsen idag 45 år senare


Visst var det bättre förr?

Gunnar D

Citat från: roggek skrivet 22 augusti 2019, 11:17:17 AM
Underbar bild, men Huddinge måste nog vara den kommun som på mitten av 80-talet, fullständigt "omdanade" stationsområdet och centrumkärnan till 300% ?

Så här ser det ut på platsen idag 45 år senare


Visst var det bättre förr?

Stora förändringar i Huddinge centrum under 80-talet, ja!
Bussterminalen vid Huddinge Stn byggdes också ut någon gång mellan 1964 och 1971. Någon som vet mer exakt när?

Mycket var bättre förr eller iaf enklare!

/Gunnar

Ulf Berlin

Den stora förändringen kom i mitten av 80-talet när järnvägen byggdes ut till 4-spår till Huddinge-Flemingsberg./Ulf

Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 augusti 2019, 11:48:24 AM
Den stora förändringen kom i mitten av 80-talet när järnvägen byggdes ut till 4-spår till Huddinge-Flemingsberg./Ulf

Visst, den känner jag till men nu menar jag den omfattande omdaning av bussterminalen som skedde någon gång under perioden 1964-71. Eventuellt var det i samband med pendeltågsstarten 1968.

/Gunnar

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DL

#7
Föredrar ju 4 spår för järnvägen framför nostalgi vilken dag i veckan som helst.

Få saker var bättre förr.

Bussmicke

Citat från: DL skrivet 06 september 2019, 20:14:35 PM
Föredrar ju 4 spår för järnvägen framför nostalgi vilken dag i veckan som helst.

Få saker var bättre förr.
Vad vill du ha sagt med det?


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Citat från: Bussmicke skrivet 07 september 2019, 16:24:12 PM
Vad vill du ha sagt med det?


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Det undrar jag också.

DL

#10
Citat från: Bussmicke skrivet 07 september 2019, 16:24:12 PM
Vad vill du ha sagt med det?


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Att bara nostalgiker och båkåtsträvare tycker det. Men ni kanske vill tillbaka till två veckors semester, utedass, svartvit tv, inget internet, inga mobiltelefoner, värdelös tandvård, socker i alla tuggumin, ingen annan mat än svensk husmanskost, dålig arbetsmiljö för många, barnaga, att vara homosexuell var kriminellt m.m.

Bussmicke

Nuförtiden när man kommer till en ort så är det Alltid Pizza och Kebab man ser. Aldrig/sällan vanlig svensk mat.
Jag gillar bättre hur bussar och bussterminaler så ut förr, så mycket mer lättfotograferat.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 07 september 2019, 18:45:57 PM
Nuförtiden när man kommer till en ort så är det Alltid Pizza och Kebab man ser. Aldrig/sällan vanlig svensk mat.
Jag gillar bättre hur bussar och bussterminaler så ut förr, så mycket mer lättfotograferat.

Med tanke på att svensk husmanskost knappt ens lever kvar i våra skolor så kanske det finns en förklaring till det? Tillgång och efterfrågan kallas det.  Vill ingen ha, så tillverkas det inte heller.

DL

Citat från: virtual1 skrivet 07 september 2019, 19:38:04 PM
Med tanke på att svensk husmanskost knappt ens lever kvar i våra skolor så kanske det finns en förklaring till det? Tillgång och efterfrågan kallas det.  Vill ingen ha, så tillverkas det inte heller.

Sånt är svårt att förstå för de som inte lever i nuet utan längtar tillbaka till en tid som aldrig kommer åter. Själv föredrar jag den variation som finns nu. Liksom att kunna röra mig fritt inom Europa.

roggek

Nu handlar det ju inte vad som var bra i dåtid och nutid, utan om Banverket och Huddinge kommuns "vansinniga" ombyggnad av stationsområdet på 80-talets mitt till det fulare och sämre.

Hade verkligen Huddinges stationshus behövt rivas?
Med en varsam restaurering (och eventuell flytt?) så kanske det kunde ha räddats till eftervärlden, i X2000 och Intercity-vindarna som blåste då...

Idag hade nog man försökt bevara så mycket som möjligt, även med "det gamla och det nya sida vid sida", (ett bra exempel på fyrspårsutbyggnad är Jakobsberg, där det gamla stationshuset står kvar på sin ursprungliga plats.)

Politikerna i Huddinge misslyckades, så enkelt var det...