Godslastning Jönköping

Startat av Mikael Blom, 29 juli 2019, 19:00:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Blom

Bussförare T. undersöker vilka paket han ska lasta in i kofferten på SJ 1581 någon gång vintern 1983/84. Platsen är Jönköping C och det är vid 15.30 en vanlig vardag. Den som har boken SJ Buss 75 år kan på uppslaget sid. 16-17 se busstationen vid samma tid och sannolikt samma buss på samma plats ett par år senare, dock utan gods. Troligen redan lastat.
Linjen är linje 123 till Tranås via Lekeryd-Vireda-Frinnaryd-Gripenberg. Förarbyte skedde på turen vid Galthult, bokstavligen mitt i skogen. I Huskvarna brukade man få med sig medicinlåda från apoteket som skulle lämnas till Ohlssons (ICA) i Lekeryd. På återresan hade man några brevlådetömningar.

Jag skulle tro att bussen i bakgrunden är SJ 1515 som ska avgå till Gislaved.


Ted Selander

Trevlig bild Mikael, allt handlade inte om att köra bussen! Översiktsbilden i "SJ Buss 75 år" är fin. Terminalytan ser ut att vara förberedd för att göras om till dockningsterminal, med bussarna på andra snedden. När byggdes den, minns att vi gjorde studiebesök från SL och Busslink Söderort inför bygget av den underjordiska dockningsterminalen i Liljeholmen i början av 00-talet?

Mikael Blom

Citat från: Ted S skrivet 30 juli 2019, 18:29:57 PM
Trevlig bild Mikael, allt handlade inte om att köra bussen! Översiktsbilden i "SJ Buss 75 år" är fin. Terminalytan ser ut att vara förberedd för att göras om till dockningsterminal, med bussarna på andra snedden. När byggdes den, minns att vi gjorde studiebesök från SL och Busslink Söderort inför bygget av den underjordiska dockningsterminalen i Liljeholmen i början av 00-talet?

Jag har för mig att den nuvarande terminalen stod klar 2001.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael Blom skrivet 30 juli 2019, 19:20:35 PM
Jag har för mig att den nuvarande terminalen stod klar 2001.
Stämmer nog bra. Det nya stationshuset invigdes för övrigt 1983.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin