Flygbuss vid Hjällbo

Startat av Gunnar D, 12 juli 2019, 18:45:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



GS B44 6 har fått andra arbetsuppgifter och ses här vid Hjällbo i juni 1979.

Mvh Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 12 juli 2019, 18:45:36 PM

GS B44 6 har fått andra arbetsuppgifter och ses här vid Hjällbo i juni 1979.

Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga foto, hittar den inte hos SBH, har du ett reg. nr.?
Mvh zjbus

Gunnar D

Citat från: zjbus skrivet 12 juli 2019, 19:20:34 PM
Tack för ditt trevliga foto, hittar den inte hos SBH, har du ett reg. nr.?
Mvh zjbus

DHM 404 får jag det till.

/Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 12 juli 2019, 19:26:15 PM
DHM 404 får jag det till.

/Gunnar
Tackar, hos SBH står det att det är GS B44 324 men det kan ju förstås vara fel www.svenskbusshistoria.se/go?id=18465
Mvh zjbus

Gunnar D



Citat från: zjbus skrivet 12 juli 2019, 19:31:12 PM
Tackar, hos SBH står det att det är GS B44 324 men det kan ju förstås vara fel www.svenskbusshistoria.se/go?id=18465
Mvh zjbus

V.g. se ovan.

Mvh Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 12 juli 2019, 20:17:23 PM

V.g. se ovan.

Mvh Gunnar
Tack då stämmer det ju exakt med förändringen 1977.
Mvh zjbus

S Svensson

321 och 322 var troligen helt och hållet avsedda för beställning. 323 (3) var blåmålad och användes både på linje 110 och i beställningstrafiken.
324-328 målades gula ca 1974-75 samtidigt lades linjesträckningen om och gick över Älvsborgsbron.
I samband med att Landvetter öppnades fick de gamla flygbussarna gå på industrilinjer som bilden visar,linje 179. Denna gick Ranneberg-Lövgärdet-Gårdsten till Göteborg. Linjenummer samma sedan linje 179 gick raka vägen sedan denna led öppnades.
Flygbussarna B40 gick hela tiden på flygbusslinjen medan B39 enbart gick två st. Kommer inte ihåg vilka det var. De andra två fick bagaget bortmonterat och fick gå på- just industrilinjer.
Vad gäller B35 1 och 2 så gick dessa på Göteborgs Spårvägars rundturer. Trots namnet var det första gången GS körde rundturerna. Tidigar hade Hällingsjö Turisttrafik utfört detta. Rundturerna togs sedan över av Säröbussarna (efterföljare till Trafik AB Göteborg-Särö). Ägd av Göteborgs kommun. De tog över 1&2 och använde senare även en eller två av de anskaffade Säfflebussarna ca 1989. Inna blå express.

Om nu någon tycker att de gamla bussarna som gick till Partille är lika så är det helt riktigt. Bussarna 321-328 är övertagna från Linjebuss. Detta i samband med att linje 24 främst togs över av GS.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 12 juli 2019, 22:39:44 PM
321 och 322 var troligen helt och hållet avsedda för beställning. 323 (3) var blåmålad och användes både på linje 110 och i beställningstrafiken.
324-328 målades gula ca 1974-75 samtidigt lades linjesträckningen om och gick över Älvsborgsbron.
I samband med att Landvetter öppnades fick de gamla flygbussarna gå på industrilinjer som bilden visar,linje 179. Denna gick Ranneberg-Lövgärdet-Gårdsten till Göteborg. Linjenummer samma sedan linje 179 gick raka vägen sedan denna led öppnades.
Flygbussarna B40 gick hela tiden på flygbusslinjen medan B39 enbart gick två st. Kommer inte ihåg vilka det var. De andra två fick bagaget bortmonterat och fick gå på- just industrilinjer.
Vad gäller B35 1 och 2 så gick dessa på Göteborgs Spårvägars rundturer. Trots namnet var det första gången GS körde rundturerna. Tidigar hade Hällingsjö Turisttrafik utfört detta. Rundturerna togs sedan över av Säröbussarna (efterföljare till Trafik AB Göteborg-Särö). Ägd av Göteborgs kommun. De tog över 1&2 och använde senare även en eller två av de anskaffade Säfflebussarna ca 1989. Inna blå express.

Om nu någon tycker att de gamla bussarna som gick till Partille är lika så är det helt riktigt. Bussarna 321-328 är övertagna från Linjebuss. Detta i samband med att linje 24 främst togs över av GS.
Stort tack för din intressanta och kompletterande information.
Mvh zjbus

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 12 juli 2019, 22:39:44 PM
321 och 322 var troligen helt och hållet avsedda för beställning. 323 (3) var blåmålad och användes både på linje 110 och i beställningstrafiken.
324-328 målades gula ca 1974-75 samtidigt lades linjesträckningen om och gick över Älvsborgsbron.
I samband med att Landvetter öppnades fick de gamla flygbussarna gå på industrilinjer som bilden visar,linje 179. Denna gick Ranneberg-Lövgärdet-Gårdsten till Göteborg. Linjenummer samma sedan linje 179 gick raka vägen sedan denna led öppnades.
Flygbussarna B40 gick hela tiden på flygbusslinjen medan B39 enbart gick två st. Kommer inte ihåg vilka det var. De andra två fick bagaget bortmonterat och fick gå på- just industrilinjer.
Vad gäller B35 1 och 2 så gick dessa på Göteborgs Spårvägars rundturer. Trots namnet var det första gången GS körde rundturerna. Tidigar hade Hällingsjö Turisttrafik utfört detta.

- Den blåmålade 323 (5) gick också på industribusslinjer innan LvF öppnades vilket visats här tidigare.
- Flygbussens linjesträckning 1976-77 var iaf, om jag minns rätt, via Göta Älvbron-Hj Brantingsg-Yrvädersg-Torslandav.
- Linje 179 gick, som du skriver, från Angered och fortsatte sedan till Arendalsvarvet/Torslandaverken.
- GS hade nog även tidigare kört rundturstrafik. Omslagsbilden på GS årsberättelse 1969 visar en B44 vid Stora teatern skyltad med GS-emblem och "RUNDTURER SIGHT-SEEING".

/Gunnar