Satellitgarage Hallstavik - 12 april 1988

Startat av Mikael T Nilsson, 02 juli 2019, 15:47:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Denna något suddiga bild dök upp i arkivet vid ett titt. Den föreställer SL Norrtäljes satellitgarage i Hallstavik (vid Hallstavik stn) våren 1988.
Bussen längst bort är SL H6A 4322 som var på tillfälligt besök som linje 643 från Älmsta. 4322 tillhörde satellitgaraget Älmsta.

Vid fototillfället var följande SL-bussar stationerade i Hallstavik:
-H1 (Vo B58/Säffle): 5208
-H3 (Vo B10M/Säffle): 6407-6408
-H22 (Vo B10M/Säffle led): 6033
-H44 (Vo B58/Hägglunds led): 4712

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus


Ola Å

Oj, känner mig nästan gammal nu, ungefär vid denna tid var jag på linjeutbildning där.

Peter Rost

Minnen. - Trevligt!

Hur länge var H44 4712 stationerad i Hallstavik?

//Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 02 juli 2019, 16:26:52 PM
Tack för en trevlig bild.

Roligt att du uppskattade bilden! :-)

Citat från: Ola Å skrivet 02 juli 2019, 17:41:20 PM
Oj, känner mig nästan gammal nu, ungefär vid denna tid var jag på linjeutbildning där.

Ja, tiden går fort. Det känns nästan som nutid. Jag tyckte H3:orna var väldigt moderna när de kom.

Citat från: Peter Rost skrivet 03 juli 2019, 10:30:35 AM
Minnen. - Trevligt!

Hur länge var H44 4712 stationerad i Hallstavik?

//Peter

Tack! :-)
Jag tror 4712 bara var tillfälligt stationerad i Hallstavik under våren 1988. Rimbo hade samma tid (kanske också tillfälligt) syskonvagn 4715.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

david96

Kallas det här satellitgarage i Hallstavik?
Finns det fler satelliter i bussgaraget eller?

Ulf Berlin

Citat från: david96 skrivet 27 augusti 2019, 22:02:54 PM
Kallas det här satellitgarage i Hallstavik?
Finns det fler satelliter i bussgaraget eller?
;D
I SL land fanns/finns det några uppställningsplatser som tillhörde Norrtäljes huvudgarage då detta område är väldigt stort/utspritt.
Ang uttrycket så uppstod nog denna liknelse på 60-talet då satelliter började snurra ute i rymden "i närheten av" jorden...
(Dom som finns kvar är Hallstavik,Rimbo och Älmsta)./Ulf

Ersa

Jag har aldrig sett beteckningen "satellit" i några officiella dokument angående Roslagen. Låter mest som någon form av Stockholmsslang.
Alla har samma titel: Garage. Oavsett om det rör sig om Norrtälje, Älmsta eller Blidö.

Mikael T Nilsson

Hej,

Ja, det är nog "SL-slang". Det förekommer eller har i alla fall förekommit över hela SL-land och inte enbart i Roslagen. Jag minns t ex att Häggviksdepån kallades "satellit" till Råsta och att Dalaröuppställningen med plats för två bussar kallades "satellit" till Handen. I Häggvik var under 80-talet flygbussarnas H23:or stationerade.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

david96

Har Häggvik sitt eget bussgarage på den här tiden?
Jag har aldrig hört det här förut.

Mikael T Nilsson

Citat från: david96 skrivet 28 augusti 2019, 22:10:00 PM
Har Häggvik sitt eget bussgarage på den här tiden?
Jag har aldrig hört det här förut.

Hej,

SL hyrde in sig hos Volvo lastbilar i Häggviks industriområde.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Är inte det samma lokaler där FAC återigen hyr sedan ett antal år tillbaka?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 29 augusti 2019, 08:30:49 AM
Är inte det samma lokaler där FAC återigen hyr sedan ett antal år tillbaka?

Det stämmer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.