SL 7351

Startat av Hasse L, 12 januari 2020, 14:40:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CZA 631 - Scania-Vabis CF 7661 1966 - SL H65B.

Bussen tillhörde säkert det nya Bollmoragaraget. Det lilla garaget i Älta var slopat och någon utsättning från Björknäs behövdes inte heller längre.

Vid den här tiden kördes 401'an till Flatenbadet hela trafiktiden även under vintertidtabell. Bussen har kommit Flatenvägen och just svängt in på Oxelvägen (rundat dåvarande BP-macken). Körvägen till Slussen var densamma som idag, möjligen med undantag av någon vägombyggnad genom Sicklaområdet.



Ulf Berlin

Ser lite konstig ut med den nerdragna vita bården./Ulf

david96

#2
Den där bussen sågs även ute i Mälaröarna vid hösten samma år.
Tror ni att det kan verka stämma?

Hasse L

Citat från: david96 skrivet 14 januari 2020, 16:16:07 PM
Den där bussen sågs även ute i Mälaröarna vid hösten samma år.
Tror ni att det kan verka stämma?
Jag dokumenterade 7352 på Mälaröarna hösten -82. Inte otroligt att '51 också rullade där ute då?

Tommy E

Citat från: Hobgoblin skrivet 14 januari 2020, 20:44:09 PM
Jag dokumenterade 7352 på Mälaröarna hösten -82. Inte otroligt att '51 också rullade där ute då?

Dessa står inte i fordonslistan på Mälaröbuss-hemsidan! Vet någon om de var stationerade på Mälaröarna eller bara tillfälliga inhoppare?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Leyland

Citat från: Tommy E skrivet 14 januari 2020, 22:18:11 PM
Dessa står inte i fordonslistan på Mälaröbuss-hemsidan! Vet någon om de var stationerade på Mälaröarna eller bara tillfälliga inhoppare?

Min minnesbild är att båda vagnarna var ute på Mälaröarna en (längre) tid och de kom dit sommaren -82. Någon stans i de manuella rullorna har jag uppgifter - men säkert kan någon annan hinna före med uppgifter innan jag funnit rätt pärm.

7351 såldes vid årsskiftet 1982/1983 och 7352 skrotades 1982-11-08.

Leyland

Nu fann jag en lista från juli 1982 - och då var både 7351 och 7352 "Körklara" i Bollmora (nuvarande Tyresögaraget) där de varit placerade sedan minst 1981-09-18.

Så troligen kom de till Mälaröarna till hösttidtabellen 1982.

Bollmora fick ju fyra H22:or (6045-6048) nya i slutet av maj 1982, och fem H3:or i juni/juli 1982 (6295-6299) som då under sommaren gjorde bl.a. 7351 och 7352 överflödiga.

christian berg

Tre stycken, 7350-52 hamnade på Mälaröarna sommaren 1982, har själv noterad just 7351 på tomtur på Färentunavägen. Alla var borta vid årskiftet 1982-83, möjligen var 7350 och 7351 de absolut sista H65B i trafik. CF fanns det dock kvar i Södertälje, Eriksberg och Huddinge åtminstone över sportlovet vintern 1983.

Hälsningar
Christian B

Tommy E

Citat från: Leyland skrivet 14 januari 2020, 22:32:43 PM
Nu fann jag en lista från juli 1982 - och då var både 7351 och 7352 "Körklara" i Bollmora (nuvarande Tyresögaraget) där de varit placerade sedan minst 1981-09-18.

Så troligen kom de till Mälaröarna till hösttidtabellen 1982.

Citat från: christian berg skrivet 15 januari 2020, 20:25:14 PM
Tre stycken, 7350-52 hamnade på Mälaröarna sommaren 1982, har själv noterad just 7351 på tomtur på Färentunavägen. Alla var borta vid årskiftet 1982-83, möjligen var 7350 och 7351 de absolut sista H65B i trafik. CF fanns det dock kvar i Södertälje, Eriksberg och Huddinge åtminstone över sportlovet vintern 1983.

Stort tack till er båda, och självklart även tack till Hobgoblin för en trevlig bild! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Gunnar Berglund

Citat från: christian berg skrivet 15 januari 2020, 20:25:14 PM
Tre stycken, 7350-52 hamnade på Mälaröarna sommaren 1982, har själv noterad just 7351 på tomtur på Färentunavägen. Alla var borta vid årskiftet 1982-83, möjligen var 7350 och 7351 de absolut sista H65B i trafik.

Precis, uppdaterade de närmare detaljerna med de uppgifter jag har på min sida för dessa tre vagnar.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Tommy E

Snyggt Gunnar! :D

Vad var det som skilde H65B från övriga H65-littera?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Peter Rost

H65A: Dörrställning 1-2-0. Växellåda G-655-1.

H65B: Dörrställning 1-1-0. Växellåda G-505.

//Peter

Tommy E

Citat från: Peter Rost skrivet 22 januari 2020, 06:51:02 AM
H65A: Dörrställning 1-2-0. Växellåda G-655-1.

H65B: Dörrställning 1-1-0. Växellåda G-505.

//Peter

Tack! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Per E

En annan skillnad var avsaknaden av dörrbroms på H65B i denna serie. Man kom fram betydligt snabbare. Med en H65A gick det inte att öppna dörrarna förrän man stod helt stilla. Med H65B behövde man inte ens alltid stanna vid påstigningen.