Råsta B9S uppe på ett vägräcke!

Startat av Robert Brink, 11 augusti 2008, 17:47:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: homer skrivet 12 augusti 2008, 00:23:36 AM
För att den inte innehåller nått vettigt, bara att du säger att alla bussförare i stockholm är idioter som inte kan få andra jobb, om de är en felaktig uppgift... gissa...

"Många" skrev jag, inte "alla", se här:
Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2008, 18:13:46 PM
Många förare i Stockholm kör nog i och för sig buss för att deras valmöjligheter i övrigt befunnits uttömda...

Dessutom skrev jag ju ursprungligen det inlägget för att bemöta ett annat inlägg av en skribent som tyckte (ungefär) att förare som kört på grejer bör fundera över sitt yrkesval. Jag är kanske inte riktigt lika hård i min bedömning och jag använde inte heller omdömet "idioter", så jag tycker gott att du kan ta det lite mer försiktigt när du kritiserar mig utan att riktigt veta var jag står...

Robert Brink

Men varför skulle man inte kunna diskutera kvalitén på bussförare här? Det är väl här om någonstans??? Varför blir det sådant liv här när man påstår att vissa förare borde ha andra jobb? Det är ju bara sanning, jag har många gånger åkt buss privat, och varit förvånad över hur kollegorna kör!

Jag har sett skador på bussar som knappast kommit dit av sig självt, jag har suttit i kokheta SL bussar på sommaren utan att föraren bett om ursäkt och kanske förklarat att det beror på tekniskt fel, jag har suttit som resande men även löst av bussar där det är varmt på förarplatsen men hos passagerarna är det iskallt! Har åkte med förare som tvärnitar vid varje stopp helt i onödan!

Listan kan göras lång, och då ska vi väl kunna diskutera varför framför allt bussbranschen har problem att få bättre standard på förarna!
Är det status? Är det lönen? Arbetstider? Arbetsmiljö? Vad vet jag, mer än att vi ska kunna prata om det här...
Någon skrev, att bussförare är det enda yrke många får när dom kommer till Sverige, där har vi kanske en poäng, alltså är man i stort sett tvingad till att köra buss, hur blir kvaliten då???

//R

Ersa

Tyvärr har Brink rätt. Det finns en hel del "rattvridare" där ute (i alla län) som inte är ett dugg proffesionella i sin yrkesutövning, och dessa märker man när man är ute och okynnesåker som icke presenterad civilist på annan ort. Men man märker även de proffesionella som gör allt för dennes resenärer ska trivas och informeras vid t.ex förseningar pga trafikolyckor. En manlig Swebusförare på 35:an i måndags gav t.ex ovanligt bra service när han framförde sin B9S mot Nynäshamn.  :)

Skalman

Om vi nu tar exemplet med ett förarkollektiv av Stockholms storlek så lär det vara
omöjligt att undvika att en viss andel av folket sitter där mer eller mindre
"ofrivilligt", eller i alla fall utan att ha minsta intresse för yrket.

Fredde

#19
Man borde igenligen ha lite "spioner" ute bland resande som raporterar för att tas med i lönediskusioner, jag känner flera förare som ger jobbet ett mycket bra rykte & sköter allt klanderfritt men felet är att dom tjänar ofta samma som dom som borde göra något annat istället!!! Felet som med många alla andra LO arbeten är att man rent av har "lönegrader" efter antal år.. Fast klart bäst vore helt inviduella löner istället!!! Det gäller mitt jobb med tyvärr.. Roligt med utv samtal varje år & höra du gör ett j***a bra jobb men tyvärr kan jag inte ge dig mer betalt då facket sätter stopp, kan tillägga att jag nu nått lönetaket sedan något år tillbaka med enl gällande lönetrappa, dvs utveckla sig ger inte en krona mer..


//Fredde