Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Riksväg13 skrivet 13 mars 2010, 00:37:14 AM

Titel: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Riksväg13 skrivet 13 mars 2010, 00:37:14 AM
Kan någon förklara varför det är heldragen linje en lång bit genom Fredhällstunneln och över Lilla Essingen för de som kör upp på leden från Kungsholmen? Alltså, varför inte direkt ut på motorvägen, utan bara hålla till höger hela tiden tills det är fritt att byta fil först när man passerar bron mellan de två Essingeöarna?

Det hände en liten trafikolycka i morse med ett par kyssar på väggarna strax före Fredhällstunneln så det blev köer upp från Kungsholmen samtidigt som trafiken flöt fint på de andra filerna. Den heldragna linjen som några bilister överskred iallafall... suck...
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: groenis skrivet 13 mars 2010, 01:59:30 AM
Du svarade indirekt på din fråga själv,
Anledningen var att många som kom ifrån Tranebergsbron tvärade över när de kom upp i Fredshällstunneln vilket skapade fler olyckor och för minska den delen så gjorde man heldraget genom hela tunneln och en bra bit ut på Essingeleden.
Problemet är att det fortfarande finns förare som kör över heldraget och skapar olyckor som de själva inte blir inblandade i utan de bakomvarande bromsar och blir påkörda (upphinnande olyckor)

/Lennart
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Ersa skrivet 13 mars 2010, 02:15:55 AM
Upp med en vajer där det idag är heldragen linje. Fast då lär denna bli nermejad varannan vecka... ::)
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Riksväg13 skrivet 13 mars 2010, 04:42:56 AM
Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2010, 02:15:55 AM
Upp med en vajer där det idag är heldragen linje. Fast då lär denna bli nermejad varannan vecka... ::)

Varannan vecka?  ;D

Jag skulle tro att mycket av den vajern ligger i Mälaren redan efter en vecka...
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: JDS skrivet 19 mars 2010, 21:52:49 PM
Citat från: Riksväg13 skrivet 13 mars 2010, 00:37:14 AM
Kan någon förklara varför det är heldragen linje en lång bit genom Fredhällstunneln och över Lilla Essingen för de som kör upp på leden från Kungsholmen? Alltså, varför inte direkt ut på motorvägen, utan bara hålla till höger hela tiden tills det är fritt att byta fil först när man passerar bron mellan de två Essingeöarna?

Vadå inte direkt ut på motorvägen, du ÄR redan ute på motorvägen! Du kommer typ till Alby innan du behöver byta körfält, så fortsätt bara rakt fram och var nöjd! Ska du åt Årstahållet har du över en kilometer på dig att byta körfält efter att den heldragna linjen har tagit slut så vad är problemet? 8)
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2010, 01:10:11 AM
Citat från: JDS skrivet 19 mars 2010, 21:52:49 PM
Vadå inte direkt ut på motorvägen, du ÄR redan ute på motorvägen! Du kommer typ till Alby innan du behöver byta körfält, så fortsätt bara rakt fram och var nöjd! Ska du åt Årstahållet har du över en kilometer på dig att byta körfält efter att den heldragna linjen har tagit slut så vad är problemet? 8)

Skulle tippa på nåt i stil med dessa tankerader från dagens bilister:
"Staten måste sluta att begränsa min rättighet att vansinnesbyta 2-3 filer direkt!" eller "Högerfilen är farlig! Jag måste alltid ligga i mittfilen!"
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: groenis skrivet 20 mars 2010, 01:47:09 AM
JDS
Du har säkert sett det här med att tvångsmässigt byta fil på Essingeleden för att sen ligga under hastigheten för att inte missa avfarten 3-5 km längre bort.
Jag och Ersa ser det här så ofta både Norrut som Söderut att vi har blivit blase' på det hela,
Vi ser ofta incidenter som skulle kunna undvikas om man utnyttjade alla filerna.
Men alla tänker inte som vi dessvärre.

/Lennart
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Riksväg13 skrivet 20 mars 2010, 21:15:27 PM
Citat från: JDS skrivet 19 mars 2010, 21:52:49 PM
Vadå inte direkt ut på motorvägen, du ÄR redan ute på motorvägen! Du kommer typ till Alby innan du behöver byta körfält, så fortsätt bara rakt fram och var nöjd! Ska du åt Årstahållet har du över en kilometer på dig att byta körfält efter att den heldragna linjen har tagit slut så vad är problemet? 8)

Läst mitt startinlägg? En trafikolycka strax efter påfarten stoppade trafiken tillfälligt från Kungsholmen/Bromma samtidigt som det inte var några problem med trafiken mot samma håll i de andra filerna.

Man tvingas köra i högerfältet en bra bit. En slags förlängning av påfarten från Kungsholmen/Bromma. Men nu har andra svarat på min fråga om den långa heldragna linjen iallafall.
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: JDS skrivet 21 mars 2010, 00:39:11 AM
Citat från: Riksväg13 skrivet 20 mars 2010, 21:15:27 PM
Läst mitt startinlägg? En trafikolycka strax efter påfarten stoppade trafiken tillfälligt från Kungsholmen/Bromma samtidigt som det inte var några problem med trafiken mot samma håll i de andra filerna.

Man tvingas köra i högerfältet en bra bit. En slags förlängning av påfarten från Kungsholmen/Bromma. Men nu har andra svarat på min fråga om den långa heldragna linjen iallafall.

Ja, de hade svarat redan innan jag skrev mitt inlägg. Grejen är att folk blir så nervösa så fort de ska ut på en flerfilig väg. De sitter och tittar åt alla möjliga håll (utom typ framåt) och undrar vart de ska ta vägen, och vill inte riktigt acceptera att den närmaste minuten ska de bara ligga kvar där de är och koncentrera sig på att inte köra in i bilen framför. Tidigare slutade spärrlinjen i en högerkurva ungefär vid tunnelmynningen med dålig sikt och det blev ofta till att tvärbromsa. Nu är det något bättre, fast när linjen så småningom tar slut så byter de förstås likförbannat fil inom en sekund, men då är de åtminstone på ett ställe med bättre sikt.
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: groenis skrivet 21 mars 2010, 01:37:00 AM
Nu är väl heldragningen bättre men ett tag så var den så lång att de till St:Essingen fick 750 meter
på sig att byta.

/Lennart
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Cero skrivet 21 mars 2010, 10:36:18 AM
Citat från: JDS skrivet 21 mars 2010, 00:39:11 AM
Ja, de hade svarat redan innan jag skrev mitt inlägg. Grejen är att folk blir så nervösa så fort de ska ut på en flerfilig väg. De sitter och tittar åt alla möjliga håll (utom typ framåt) och undrar vart de ska ta vägen, och vill inte riktigt acceptera att den närmaste minuten ska de bara ligga kvar där de är och koncentrera sig på att inte köra in i bilen framför. Tidigare slutade spärrlinjen i en högerkurva ungefär vid tunnelmynningen med dålig sikt och det blev ofta till att tvärbromsa. Nu är det något bättre, fast när linjen så småningom tar slut så byter de förstås likförbannat fil inom en sekund, men då är de åtminstone på ett ställe med bättre sikt.

Brukar också byta när spärrlinjen tagit slut och alla virrat klart. Det gäller dock när jag kommer norrifrån och ska söderut, eftersom alla byter till någon av de andra tre filerna brukar den högra (dvs den som kommer upp från Tranebergsbron) bli tom vilket innebär att man kan hålla lagstadgad hastighet med lite moms i en tom fil utan att få en A eller B i rumpan. Förstår inte heller varför alla har så bråttom ut i vänsterfilen på motorväg och merparten av de som klipper alla filerna på en gång har fullständigt glömt bort blinkersen. Eller är det så att det går så fort att de inte hinner slå på den eller kan de inte göra flera saker samtidigt..... 8)
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2010, 12:00:12 PM
Citat från: Cero skrivet 21 mars 2010, 10:36:18 AM
Brukar också byta när spärrlinjen tagit slut och alla virrat klart. Det gäller dock när jag kommer norrifrån och ska söderut, eftersom alla byter till någon av de andra tre filerna brukar den högra (dvs den som kommer upp från Tranebergsbron) bli tom vilket innebär att man kan hålla lagstadgad hastighet med lite moms i en tom fil utan att få en A eller B i rumpan. Förstår inte heller varför alla har så bråttom ut i vänsterfilen på motorväg och merparten av de som klipper alla filerna på en gång har fullständigt glömt bort blinkersen. Eller är det så att det går så fort att de inte hinner slå på den eller kan de inte göra flera saker samtidigt..... 8)

Det blir allt vanligare med tvångstanken att folk tror att de alltid måste ligga i mitt- eller vänsterfilen på trefiliga motorvägar, vilket störde mig enormt förr. Numera har detta beteende blivit så vanligt att högerfilen ofta är helt tom, så nu är jag glad igen, då jag kommer fram snabbt till höger. :D
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Pete skrivet 26 mars 2010, 15:31:48 PM
Beteendet gör ju att kapaciteten blir som en tvåfilig sträcka, till kostnaden av tre filer.

Jämför med den tyska disciplinen, där till och med "200-dårarna" oftast går till högerfilen efter omkörning, och framför allt de som kör 100 - 120 aldrig ligger kvar i mittfil (jo om högerfilen är full med långtradare, men annars...). Minns en gång på nordgång en söndag, måttligt med trafik, sen blev det plötsligt kö... orsaken? Två svenska bilar i mittfilen i knappa 110 km/tim...

Bidragande orsaker i Sverige kan ju vara att motorvägar med tre filer i varje riktning i stort sett bara finns runt tärorter, med täta avfarter och påfarter (typ Handen - Trångsund). Då kanske det blir naturligt att de på- och avfarande kan ta sig ut i en någorlunda tom högerfil. Dessutom är filmarkeringen gjord så att den tvåfiliga vägens högerfil blir den trefiligas mittfil. I Tyskland är det vanligast att tredje filen adderas till vänster, och att påfarten har en normal accelerationssträcka. Där finns ju också långa sträckor sexfilig motorväg utanför storstäderna vilket kanske bidrar till mer normalt beteende. De sista tio-femton åren har väl dock lastbilstrafiken fyllt upp högerfilen på vissa sträckor/vissa tider på dygnet, så då gäller kanske mittfilen som personbilarnas högerfil.
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Fredrik W skrivet 28 mars 2010, 20:12:31 PM
Citat från: Pete skrivet 26 mars 2010, 15:31:48 PM
Bidragande orsaker i Sverige kan ju vara att motorvägar med tre filer i varje riktning i stort sett bara finns runt tärorter, med täta avfarter och påfarter (typ Handen - Trångsund). Då kanske det blir naturligt att de på- och avfarande kan ta sig ut i en någorlunda tom högerfil. Dessutom är filmarkeringen gjord så att den tvåfiliga vägens högerfil blir den trefiligas mittfil. I Tyskland är det vanligast att tredje filen adderas till vänster, och att påfarten har en normal accelerationssträcka. Där finns ju också långa sträckor sexfilig motorväg utanför storstäderna vilket kanske bidrar till mer normalt beteende. De sista tio-femton åren har väl dock lastbilstrafiken fyllt upp högerfilen på vissa sträckor/vissa tider på dygnet, så då gäller kanske mittfilen som personbilarnas högerfil.

Jag har varit i kontakt med Vägverket. På 3-fältiga motorvägar i Sverige slutar som sagt nästan alltid högerfilen i en avfart, detta gör man för att trafikflödena oftast hanteras bäst på det sättet. Resultatet blir då alltså att många ligger i mitten av "rädsla" för att körfältet "plötsligt" ska upphöra.

Jag åker nästan dagligen buss med Västtrafik mellan Göteborgs centrum och Partille på E20. 9 av 10 busschaufförer kör direkt ut i mitten och ligger kvar där hela tiden. De verkar inte bry sig om att bilar kör om dem på insidan. Jag blir båda förvånad och irriterad att yrkeschaufförer beter så oprofessionellt/amatörmässigt.


Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2010, 20:43:57 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 28 mars 2010, 20:12:31 PM
Jag har varit i kontakt med Vägverket. På 3-fältiga motorvägar i Sverige slutar som sagt nästan alltid högerfilen i en avfart, detta gör man för att trafikflödena oftast hanteras bäst på det sättet. Resultatet blir då alltså att många ligger i mitten av "rädsla" för att körfältet "plötsligt" ska upphöra.

"Plötsligt" var ordet, sa Bull. Det är ju iofs tydligt skyltat med en blå skylt ovanför det högra körfältet, samt en grön skylt ovanför den vänster- och mittfilen... ofta uppåt över 2 km innan vägen "delas"... men vad hjälper det? Idag vägrar folk hålla till höger på E4 norrgående vid Järva Krog, för att höger körfält försvinner vid trafikplats Glädjen, "bara" två mil därifrån. ::)
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: JDS skrivet 28 mars 2010, 21:17:56 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 28 mars 2010, 20:12:31 PM
Jag har varit i kontakt med Vägverket. På 3-fältiga motorvägar i Sverige slutar som sagt nästan alltid högerfilen i en avfart, detta gör man för att trafikflödena oftast hanteras bäst på det sättet. Resultatet blir då alltså att många ligger i mitten av "rädsla" för att körfältet "plötsligt" ska upphöra.

Detta kan inte gälla speciellt många platser i Stockholm. Enda stället där jag tycker att man har någon egentlig anledning att bli överraskad är vid Farsta strand där det är tre filer IN mot stan en bit och sedan två igen; i övriga fall (Kungens kurva, Alby, Silverdal, Rosersberg osv) är man ju på väg UT från stan när antalet filer minskar och dessutom kommer det blå skyltar typ fem gånger i rad i två kilometer innan man hamnar fel.
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Nico skrivet 29 mars 2010, 00:10:11 AM

Citat från: JDS skrivet 28 mars 2010, 21:17:56 PM
Detta kan inte gälla speciellt många platser i Stockholm. Enda stället där jag tycker att man har någon egentlig anledning att bli överraskad är vid Farsta strand där det är tre filer IN mot stan en bit och sedan två igen; i övriga fall (Kungens kurva, Alby, Silverdal, Rosersberg osv) är man ju på väg UT från stan när antalet filer minskar och dessutom kommer det blå skyltar typ fem gånger i rad i två kilometer innan man hamnar fel.

Tja, vi har väl några ställen till? Om det sedan är på G in eller ut spelar nog sedan ingen större roll för många utan skyltar mm. verkar mest verkar utgöra någon form av färgglad dekoration för en stor del av de förare som är ute. Sen är det väl inte riktigt fråga om "blå skyltar typ fem gånger i rad i två kilometer innan man hamnar fel" utan om en avfartsskylt 1000 m före och sen en påminnelse 500 m. Möjligen då sedan i kombination med någon större allmän infotavla över hela vägen, men helt välskyltat kan man nog inte heller kalla detta.

I många fall blir det även så att folk fortsätter i samma fil trots att antalet filer kanske utökas, typ vid E4 södergående vid Rotebro. Flera fenomen på högerfilstemat återfinns då annars även vid E 4 södergående vid Haga Norra, E4 södergående vid Haga Södra, E4 norrgående vid Rotebro, E4 norrgående vid Kista/Helenelund (men det kanske är den du kallar för Silverdal?), E4 norrgående vid Sollentuna/Akalla, E4 norrgående vid Häggvik, E 4 norrgående vid Glädjen. Däremot finns det väl inte ens avfarter vid Rosersberg, än mindre då försvinnande högerfiler?

Även lite längre åt nordöst finns det liknande exempel, t.ex. då på E18 norrgående vid Danderyds kyrka, E18 norrgående vid Rosenkälla och på södra sidan har vi väl väg 73 södergående vid Handen osv. Har för mig att det även finns något motsvarande på Norrortsleden östgående efter påfarten vid Arningevägen.  Sedan finns det väl olika former av udda lösningar på temat nere i Södra länken-systemet samt dess koppling med E4/E20? Där får man som ovan förare nog hålla tungan rätt i mun ibland för att inte hamna fel och då hade det nog varit bättre om man höll en mera gängse standard istället för att gång efter annan uppfinna lite särlösningar för att spara in lite.

Andra dumheter på samma område, dvs. där huvudkörbanan, alltså den högra, försvinner in i en avfart eller en annan fil märks även på vissa tvåfiliga vägar.  T.ex. på då på Arlanda när man lämnar terminal 5 och ska ut mot Arlandarakan, Södra Kungsvägen på Lidingö ut mot Gåshaga, efter korsningen med Bodalsvägen m.fl. platser. Likaså har det blivit väldigt vanligt, sannolikt i hastighetsbegränsande syfte, att smalna av tvåfiliga gator vid övergångsställen. En utbredd metod är då att stänga av höger körbana vid övergångsstället istället för vänster. 

Med andra ord så ska man nog inte alltså vara så förvånad över att folk lägger sig och trycker så mitt i den kan (trots att de sitter bakom ratten så är där skrämmande många som mera verkar åka bil än köra densamma) då det ofta är ända sättet för många att säkert hamna där de ska.
Titel: SV: Essingeleden söder om Fredhäll
Skrivet av: Pete skrivet 29 mars 2010, 00:34:57 AM
I vissa fall kanske t.o.m. det aviga borde formaliseras...? På RV73 har som sagt en stump (från Trångsund till Handen) tre filer i varje riktning. Folk ligger kvar i sin högerfil som blev mittfil, av de olika skäl som nämnts ovan (okunskap, lathet, rädsla, kunskap att högerfilen "snart" försvinner och de ska vidare mot Nynäs, etc). Dessutom är det flera avfarter i tät följd, ofta med kösvans ut på motorvägen (Länna, Handen) och fler ska det bli (se t.ex. Vägverket, om avfart mot "Vegastaden"/Norrby). Hur skulle det vara att måla bredare streck mellan mitt- och högerfil, så att högerfilen hanterar samtliga av- och påfarande, medan mittfilen blir högerfil för huvudflödet? Det skulle om inte annat ta bort förevändningen för våra kära "uppfostrare" att demonstrativt köra om i höger- i stället för i mittfil, något som ju bara är dumt och situationsskapande, oavsett hur fel mittfilsglidaren än har.