Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Kvarne skrivet 19 juni 2008, 13:28:27 PM

Titel: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Kvarne skrivet 19 juni 2008, 13:28:27 PM
Någon som vet varför det är Skyddstopp på
791, 794, 890, 812-813 & 815C

8xx avgår från Gullmarsplan istället för ifrån Vattugatan.
791, 794 & 890 har inställd trafik från stan....

Från SL

"Buss 791, 794, 890: Inställd trafik mellan Centralen, Medborgarplatsen, Sergels torg och Skanstull
Trafiken är helt inställd mellan Centralen, Medborgarplatsen, Sergels torg och Skanstull för buss 791, 794 och 890 på grund av...
Trafiken är helt inställd mellan Centralen, Medborgarplatsen, Sergels torg och Skanstull för buss 791, 794 och 890 på grund av skyddsstopp.
Detta beräknas pågå tills vidare.
Uppdaterat: 2008-06-19 13:00


"Buss 812, 813, 815: Omlagd körväg
Buss 812, 813, 815C utgår från Gullmarsplan istället för från Vattugatan och på grund av...
Buss 812, 813, 815C utgår från Gullmarsplan istället för från Vattugatan och på grund av skyddsstopp.
Detta beräknas pågå tills vidare.
Uppdaterat: 2008-06-19 13:06"
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Karsten skrivet 19 juni 2008, 14:07:28 PM
Det luktar Centralbron, där det är väldigt trångt med bygget. Men skyddsstopp?
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 juni 2008, 17:09:53 PM
Det är skyddstopp pga vägbulorna i norrgående riktning på Centralbron.
Beslutet taget gemensamt mellan skyddsombuden på Swebus Tyresö och Busslink Handen.

// Niclas
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Karsten skrivet 19 juni 2008, 18:00:06 PM
Citat från: Niclas Andersson skrivet 19 juni 2008, 17:09:53 PM
Det är skyddstopp pga vägbulorna i norrgående riktning på Centralbron.
Beslutet taget gemensamt mellan skyddsombuden på Swebus Tyresö och Busslink Handen.

// Niclas

Är det vägbulor numer? När jag körde i söndags kväll var det inga bulor, dock enorma höjdskillnader i vägbanan som ej var utmärkta på något vis.
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Micke Asklander skrivet 19 juni 2008, 23:45:58 PM
Dom gjorde vägbulorna natten mot tisdagen.
Micke
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Ersa skrivet 20 juni 2008, 20:28:15 PM
Citat från: Niclas Andersson skrivet 19 juni 2008, 17:09:53 PM
Det är skyddstopp pga vägbulorna i norrgående riktning på Centralbron.
Beslutet taget gemensamt mellan skyddsombuden på Swebus Tyresö och Busslink Handen.

Hur får man ens eget fack/ombud att agera på detta sätt mot vägbulorna i den egna staden långt utanför SL-land?
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: JDS skrivet 21 juni 2008, 00:02:53 AM
Citat från: Verspieder skrivet 20 juni 2008, 20:28:15 PM
Hur får man ens eget fack/ombud att agera på detta sätt mot vägbulorna i den egna staden långt utanför SL-land?

Flytta till Stockholm, här gödslar man gärna med skyddsstopp vilket riskerar att bli det instrumentets undergång! (Därmed inte sagt att det är obefogat just denna gång.)
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juni 2008, 00:38:26 AM
Citat från: JDS skrivet 21 juni 2008, 00:02:53 AM
Flytta till Stockholm, här gödslar man gärna med skyddsstopp vilket riskerar att bli det instrumentets undergång! (Därmed inte sagt att det är obefogat just denna gång.)

I min hemstad förekommer inte skyddstopp. Här smäller det i vägbulorna med onda ryggar på förare och passagerare som följd. Kan inte vara nyttigt för bussarna heller...
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Walter skrivet 21 juni 2008, 11:29:40 AM
Citat från: Verspieder skrivet 21 juni 2008, 00:38:26 AM
I min hemstad förekommer inte skyddstopp. Här smäller det i vägbulorna med onda ryggar på förare och passagerare som följd. Kan inte vara nyttigt för bussarna heller...

I Malmö har detta varit uppe för diskussion en längre tid. Vet inte om man måste bygga om vissa sträckningar med många bulor. Skyddsombuden jobbar hårt med frågan i alla fall.
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 06 juli 2008, 20:59:31 PM
Citat från: Niclas Andersson skrivet 19 juni 2008, 17:09:53 PM
Det är skyddstopp pga vägbulorna i norrgående riktning på Centralbron.
Beslutet taget gemensamt mellan skyddsombuden på Swebus Tyresö och Busslink Handen.

// Niclas

Japp, tydligen började man ta bort bulorna, men då lär vägarbetarnas skyddsombud ha hotat med skyddsstopp för vägarbetarna i stället...
//Fredrik
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Cero skrivet 06 juli 2008, 21:21:12 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 juli 2008, 20:59:31 PM
Japp, tydligen började man ta bort bulorna, men då lär vägarbetarnas skyddsombud ha hotat med skyddsstopp för vägarbetarna i stället...
//Fredrik

Det bästa hade varit om man försett vissa vägtrafikanter med ögon och dessutom förklarat för dem vad de runda skyltarna med siffror i innebär. Som det är nu gör de, säkerligen nödvändiga, vägbulorna att bussarna inte vill åka där och att den övriga trafiken korkas till pga den ryckighet som uppstår när fordonen ska äntra hindren och sedan öka på lite emellan. Om alla respekterat skyltarna och kört 30-35 utan vägbulor hade trafikflödet varit betydligt jämnare och inte orsakat lika långa och tröga köer.
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Nico skrivet 06 juli 2008, 22:38:43 PM

Instämmer med föregående talare. Kruxet är väl dock att då det på senare år fullkomligen har gödslats med 30-begränsningar (mitt i natten, på huvudgator etc.) så har folk tappat respekten för det hela. Ropar man så att säga VARG alltför ofta så kommer ju ingen när det verkligen gäller!!!  ::)  :-\
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: JDS skrivet 06 juli 2008, 22:41:28 PM
Jag har inte sett bulorna men om man kör över i obetydlig fart, t ex 2 km/h, så borde det inte bli några problem överhuvudtaget. Är det väldigt många bulor?
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Cero skrivet 06 juli 2008, 23:52:00 PM
Citat från: JDS skrivet 06 juli 2008, 22:41:28 PM
Jag har inte sett bulorna men om man kör över i obetydlig fart, t ex 2 km/h, så borde det inte bli några problem överhuvudtaget. Är det väldigt många bulor?

Ja, det är många bulor, säkerligen runt tio på sträckan Söder Mälarstrandspåfarten till Tegelbacken. De är så höga och så utformade att det inte går att köra 30 över utan varje fordon tvingas till en inbromsning även om det håller runt 30 mellan bulorna.

Citat från: Nico skrivet 06 juli 2008, 22:38:43 PM
Instämmer med föregående talare. Kruxet är väl dock att då det på senare år fullkomligen har gödslats med 30-begränsningar (mitt i natten, på huvudgator etc.) så har folk tappat respekten för det hela. Ropar man så att säga VARG alltför ofta så kommer ju ingen när det verkligen gäller!!!  ::)  :-\

Håller med. Men värsta kommunen tycker jag är Huddinge som på många håll har vägbulor som inte är utformade att klara lagstadgad hastighet. På 30-gator är detta kanske inget problem, men det är inte så värst intelligent att ha 50-begränsning och sedan lägga ut bulor som kräver betydligt lägre hastighet. Är det 50 tycker jag vägen ska vara beskaffad för att klara det. Annars får man slänga upp en 30-skylt i anslutning till bulan.

Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: JDS skrivet 07 juli 2008, 00:03:32 AM
Citat från: Cero skrivet 06 juli 2008, 23:52:00 PM
Håller med. Men värsta kommunen tycker jag är Huddinge

Det har jag också alltid sagt!

(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/smiley_00012737_2.jpg)
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Karsten skrivet 07 juli 2008, 00:12:28 AM
Citat från: JDS skrivet 07 juli 2008, 00:03:32 AM
Det har jag också alltid sagt!

(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/smiley_00012737_2.jpg)

Ha ha! Där dök den där underbara smileyn upp! Jag misstänkte att du inte skulle kunna hålla dig.. ;D
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Hagri skrivet 07 juli 2008, 03:03:58 AM
Vägverket använde en flyttbar variant av vägbulor när de jobbade med asfaltering av E6 vid Ljungskile. Verkade vara någon plasthistoria, ungefär som en planka som såg ut som ett svagt Z. De lade dem på snedden så att hjulen på samma axel gick över vid olika tillfälle. De var effektiva för att få ner hastigheten.  Det kändes tillräckligt även i en tvåaxlig Scania MaxCi som promenerade över.
Man kan ha förståelse för att väg jobbarna behöver säkerhet men att köra över vägbulor hela dagen är ingen höjdare. Då är det bättre med  de chikaner som finns på en del ställen men det funkar inte på gator med för mycket trafik.
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: David S skrivet 07 juli 2008, 14:16:10 PM
Men om man kör på ett sätt som skapar ryggproblem, är inte det ett tecken på att det går för fort?(Vill inte gå till angrepp på någon bussförare)

Problem med ryggen när man kör över farthinder borde väll lösas med att sänka hastigheten. Eller har jag helt fel?
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Fredde skrivet 07 juli 2008, 14:29:29 PM
CitatMen om man kör på ett sätt som skapar ryggproblem, är inte det ett tecken på att det går för fort?(Vill inte gå till angrepp på någon bussförare)

Problem med ryggen när man kör över farthinder borde väll lösas med att sänka hastigheten. Eller har jag helt fel?

Är inte farthiner till för att få ner farten till den som är anvisad på skyltarna?

Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: David S skrivet 07 juli 2008, 14:37:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 14:31:34 PM
Problemet med de flesta farthinder är att de inte är anpassade till större fordon och absolut inte till bussar.
Det går inte att passera i skyltade 30 km/h utan man får krypa upp och ner över den med alla axlarna.

Men hur ska man då bygga ett farthinder så att det fungerar även för bussar då?
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: David S skrivet 07 juli 2008, 21:48:12 PM
Okej

Då är det dålig stil av den som ansvarar för att bygga bulorna att inte följa föreskrifterr.
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Taunusch skrivet 08 juli 2008, 01:25:30 AM
Varför inte sakta ned ordentligt och passera med så låg hastighet att det inte riskerar att skada ryggen?

Inte fasen brummar jag över några farthinder i 30 knyck ens med personbil.....
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 01:54:34 AM
Nu körs inte linje 442 förbi Skvaltans väg i Nacka, byggjobbarna har skapat egna bulor. Vi tar en omväg och slipper utsätta våra ryggar för ytterligare skador.
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2008, 06:22:36 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 14:31:34 PM
Problemet med de flesta farthinder är att de inte är anpassade till större fordon och absolut inte till bussar.
Det går inte att passera i skyltade 30 km/h utan man får krypa upp och ner över den med alla axlarna.

Jämför med de bortgångna hindren på 50-vägen i Täby kyrkby, som absolut inte gick att passera i 50 med en rejäl Volvo B10MA-55 av tidig 90-talsmodell. Alla bussar tvingades bromsa ner till 30, medan bilisterna lätt kunde fortsätta i 50 över dem.

På Östra Kyrkogatan i Umeå finns det nu farthinder på en 50-sträcka som innebär att man kan slå sönder en hel del underredesdetaljer redan i 10-20 km/h på en OmniCity. Det är som att smälla in i en trottoarkant i rät vinkel.  >:(
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 08 juli 2008, 09:07:06 AM
Citat från: Verspieder skrivet 08 juli 2008, 06:22:36 AM
På Östra Kyrkogatan i Umeå finns det nu farthinder på en 50-sträcka som innebär att man kan slå sönder en hel del underredesdetaljer redan i 10-20 km/h på en OmniCity. Det är som att smälla in i en trottoarkant i rät vinkel.  >:(
Det låter ungefär som farthindren på Flyghamnsvägen i Täby som numera slätats ut en del, men som vid införandet var så branta att man blev tvungen att ställa sig upp från förarstolen och krypa över guppen efter att ha varnat resenärerna att det kommer att hoppa till.
Kommunen och vägverket hävdade envist att det inte var något fel på guppen utan att de skulle rätta till sig själva när bussarna passerat några gånger och tryckt ihop guppen.
Det blev skyddsstopp och sedan en tur med gammal hederlig B10MA och lastad med chefer från både kommun och bussgarage anledda av skyddsombuden på Täbygaraget innan det så småningom blev ändring.
Problemet var att man hade 50 på vägen, men guppen gick med buss inte att passera fortare än stillastående/knapp styrfart.
Bilarna fick också en intressant upplevelse när de studsade över guppen i 30...
Höjde man inte bussen (höggolvare) så skrapade chassit mot toppen på guppen, det ger kanske en ledtråd till hur guppen såg ut...
Lyckligtvis är guppen numera tillplattade och jag tycker det borde göras även i Umeå om det ser ut som Verspieder beskriver.
//Fredrik
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juli 2008, 00:56:01 AM
Citat från: Stefan skrivet 08 juli 2008, 01:25:30 AM
Varför inte sakta ned ordentligt och passera med så låg hastighet att det inte riskerar att skada ryggen?

Inte fasen brummar jag över några farthinder i 30 knyck ens med personbil.....


Nu hjälper ju inte detta då bussen kör över gupp 300 ggr på ett pass så ryggen tar stryk även om du krypkör....och körningen blir ju inte precis mjuk heller då det blir mycket gasa bromsa hela tiden :P  bättre förr med höggolvsbuss och inga farthinder och man kunde köra med jämn och behaglig fart...
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 09:29:42 AM
Citat från: yngrot skrivet 10 juli 2008, 00:56:01 AM

Nu hjälper ju inte detta då bussen kör över gupp 300 ggr på ett pass så ryggen tar stryk även om du krypkör....och körningen blir ju inte precis mjuk heller då det blir mycket gasa bromsa hela tiden :P  bättre förr med höggolvsbuss och inga farthinder och man kunde köra med jämn och behaglig fart...

Sedan finns det ju fartgupp som är utformade så att de inte stoppar upp personbilar nämnvärt. På infarten till Lars Kaggsgatan i Borås, vilken används av BL:s linje 15, finns det ett fartgupp som är så "snällt" att man gott kan köra över det med 40 km/tim med bil utan att det känns obehagligt. Med buss däremot rister det utav bara *** i de små Neoplanerna även om föraren bara kör i 10 km/tim. Som resenärer med denna linje en gång i månaden går det ju bra, men en förare som kör över detta och liknande gupp hundratals gånger på ett arbetspass känns det naturligtvis.
Frågan är också: varför skall man ha fartgupp? För att stoppa upp den tunga trafiken, som på många platser där guppen finns ändå inte kan köra särskilt fort? Eller för att stoppa upp dem som kör personbil?
Tekniskt finns det lösningar så att fartguppen bara fungerar för personbilar, t ex spårviddshinder eller gupp som fälls ned i marken innan ett tungt fordon passerar. De kan ändå utformas så att även tunga fordon måste sänka farten. Men man slippar skakningarna i fordonet och förstörda ryggar.
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 juli 2008, 11:49:53 AM
Dessa lösningar borde framläggas för trafikkontoret i Täby kommun som medvetet byggde femtielva gupp i kommunen som var tänkta att bromsa just bussarnas framfart.
Att bilisterna inte behövde sänka hastigheten var inte så noga, bara bussarna hindrades på något vis...
Kommunens ovilja att åtgärda guppen ledde till ett två veckor långt skyddsstopp efter nästan två års tvistande om vem som skulle betala för åtgärdandet av guppen.
//Fredrik
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juli 2008, 15:11:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 09:29:42 AM
Frågan är också: varför skall man ha fartgupp? För att stoppa upp den tunga trafiken, som på många platser där guppen finns ändå inte kan köra särskilt fort? Eller för att stoppa upp dem som kör personbil?
Tekniskt finns det lösningar så att fartguppen bara fungerar för personbilar, t ex spårviddshinder eller gupp som fälls ned i marken innan ett tungt fordon passerar. De kan ändå utformas så att även tunga fordon måste sänka farten. Men man slippar skakningarna i fordonet och förstörda ryggar.

Fartbulor kanske var effektiva när man hade normalgolvsbussar överallt, men numera när det körs med rena låggolvare i städerna leder vägbulorna bara till irritation för bussförare och bussresenärerna. Att bussarna dessutom slits hårt av alla smällar är ännu en aspekt att ta hänsyn till. Frågan är om det just är bussarna som kör fortast. Jag tror inte det, så varför slänga ut hinder som drabbar de bussåkande mest?

Visst borde man kunna ha gupp som sänks ner just när bussen passerar.
En variant av denna klassiker då:
http://www.youtube.com/watch?v=z1ygOSe6o2Q
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juli 2008, 20:54:22 PM
Ja denna vore ju bra att ha undra hur det gick för bilarna?? Hoppas de gick sönder ordentligt ;)
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 juli 2008, 20:24:36 PM
Nån som vet när bussarna åter kör in mot huvudstaden?
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Ted Selander skrivet 20 juli 2008, 21:29:51 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 juli 2008, 20:24:36 PM
Nån som vet när bussarna åter kör in mot huvudstaden?

När arbetena är avslutade för säsongen (ca 15 september)? Det vore ju trevligt om det blir tidigare, till vintertidtabellsstarten 18/8 t.ex.

/Ted
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 20 juli 2008, 22:32:59 PM
Citat från: Verspieder skrivet 10 juli 2008, 15:11:34 PM
Visst borde man kunna ha gupp som sänks ner just när bussen passerar.
En variant av denna klassiker då:
http://www.youtube.com/watch?v=z1ygOSe6o2Q

Störtskönt! Coolast är ändå att vindrutetorkarna går igång på de som kör in i hindren  :)
/J
Titel: SV: Skyddstopp I SL-området just nu!
Skrivet av: JDS skrivet 21 juli 2008, 11:07:51 AM
Citat från: Stefan skrivet 08 juli 2008, 01:25:30 AM
Varför inte sakta ned ordentligt och passera med så låg hastighet att det inte riskerar att skada ryggen?

Inte fasen brummar jag över några farthinder i 30 knyck ens med personbil.....

Hur man lämpligen passerar ett farthinder är en sak. I vilken utsträckning de lämpligen bör finnas, och hur de bör vara utformade, är en annan! Man kan inte i trafiksäkerhetens namn göra hur stora inskränkningar som helst i framkomligheten för kollektivtrafiken, ty då minskar dess konkurrenskraft och världen blir lite sämre i stället.