Sveriges farligaste cirkulationsplats?

Startat av roggek, 09 januari 2016, 02:13:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Sveriges "farligaste" cirkulationsplats finns i Haninge vid korsningen mellan väg 260 och Söderbyleden:
https://goo.gl/maps/gzkrdabcL4T2


Taunusch

Citat från: roggek skrivet 09 januari 2016, 02:13:21 AM
Sveriges "farligaste" cirkulationsplats finns i Haninge vid korsningen mellan väg 260 och Söderbyleden:
https://goo.gl/maps/gzkrdabcL4T2

Vad gör den ens till en farlig cirkulationsplats och än mer till den farligaste?

Nico

Ställer mig oxå frågande till påståendet om att cirkulationen vid korsningen mellan väg 260 och Söderbyleden skulle vara den farligaste i Sverige?! Speciellt utan någon form av källhänvisning.

Sikten är fri och det är öppet runt om den samtidigt som den bara har fyra ben. Trafikmängden är även den relativt måttlig och det finns inte heller mycket tung trafik i närområdet då det saknas större industriområden mm. i direkt närhet. Däremot är det ibland lite småbökigt under peaktid, men det är det ju på många håll.

Bara i Stockholmsområdet finns det bra många fler cirkulationsplatser som nog är betydligt värre, t.ex. de vid Västberga, Åbyvägen, Sofielundplan, Brommaplan, Bergslagsplan, Roslagstull osv. Även bland många i landet i övrigt finns det en hel del som bl.a. de efter gamla E4 genom Uppsala.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Harald Nordius

Medierna verkar vara överens om att Sveriges farligaste cirkulationsplats finns i Borlänge.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/borlange-har-sveriges-farligaste-rondell

Sveriges radio nämner visserligen Eskilstuna med det var en nyhet från 2004, så den har väl blivit omkörd.

Taunusch

Citat från: Harald Nordius skrivet 09 januari 2016, 17:18:35 PM
Sveriges radio nämner visserligen Eskilstuna med det var en nyhet från 2004, så den har väl blivit omkörd.

Den enda cirkulationsplats som spontant sticker ut i Eskilstuna är Årbyrondellen. Där handlar det om upphinnandeolyckor i tillfarterna. Särskilt från Skiftinge sett. Relativt höga trafikflöden men hyfsat låga hastigheter vilket oftast ger högst lindriga personskador.

igel

Enligt Metro var Brommaplansrondellen den mest olycksdrabbade i Stockholmsområdet 2007. En cirkulationsplats med många vägar och mycket trafik. Huruvida Brommaplansrondellen är mera olycksdrabbad än andra per 100.000 fordon vet jag inte.

Patrik

Det finns en ny rondell i Kiruna som funnits i något år, den ligger längs E10 och utgör den nya infartsvägen mot Nikkaluokta och väg 870.

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Norrbotten/projekt-i-norrbottens-lan/kiruna-nyavagar/Vag-870/Byggdagbok-for-vag-870/2015/vecka-21/

Problemet med denna är att om man kommer västerifrån så lutar rondellen fel och kommer man lite fort in i rondellen och det är lite halt så kör man ner en lyktstolpe och rakt ner i ett 2 meter djupt dike.
Lyktstolpen mitt i bilden har därför blir nermejad minst 4-5 gånger sedan rondellen öppnades, oftast av långtradare som inte fått grepp i rondellen.

Det är exakt alltid samma plats dom kör av på och den här vintern så har man inte monterat upp stolpen efter den senaste dikeskörningen.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Anders Noren

Citat från: Harald Nordius skrivet 09 januari 2016, 17:18:35 PM
Medierna verkar vara överens om att Sveriges farligaste cirkulationsplats finns i Borlänge.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/borlange-har-sveriges-farligaste-rondell

Sveriges radio nämner visserligen Eskilstuna med det var en nyhet från 2004, så den har väl blivit omkörd.

Klart att If räknar även plåtskadorna. De får ju betala för dem. För samhället i stort är plåtskador däremot "en värdslig sak".

Grådarondellen har dock ungefär 15 allvarliga skadeolyckor de senaste fem åren, om Folksams statistik är korrekt. Samtliga verkar vara upphinnandeolyckor vilket pekar på något slags systematiskt fel i utformningen som gör att folk kör för fort (eller stannar för tvärt).

Backarondellen, "den andra stora" cirkulationsplatsen i Borlänge, har blott 3 allvarliga skadeolyckor under samma tidsperiod.

Niklas Bygdestam

Precis som Nico vill jag också nämna rondellerna på gamla E4:an genom Uppsala. Efter att nuvarande E4:an öppnats så har viss tidigare rödljuskorsningar byggts om till rondeller istället. Men jag tycker faktiskt inte att man tjänat så mycket på det. Rödljusen var seriekopplade så var det inte allt för omfattande trafik så var det ett, eller på sin höjd två rödljus man fastnade vid men sedan var det faktiskt bättre flyt än man kunde tro. Det var vid rusningstrafik då E4:an gick där som det kunde vara jobbigare. Idag så fastnar man istället dessemellan vid dessa rondeller. Man står beredd att köra in i rondellen, men trafiken inne i rondellen vill inte ta slut och lämnar ingen lucka där man själv kan köra in. Detta anser jag vara farligt, för detta kan göra att stressade trafikanter tar chansen och kör in i rondellen ändå, med i värsta fall en olycka till följd.

Så tyvärr anser jag att rondellerna på gamla E4:an i Uppsala tillhör de farligaste i Sverige :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Man ska inte bygga cirkulationsplatser för sitt höga nöjes skull. Cirkulationsplatser är till för att förbättra (jämna ut) flytet genom att avskaffa huvudleder, samt att få ner hastigheten från alla riktningar. Så där man byggt cirkulationsplatser utan att de egentligen behövts, har ibland blivit lite fel.
Men å andra sidan har nya cirkulationsplatser gjort trafikflödet mycket bättre på många håll i f.d trafikljuskorsningar där det förr var pest och pina att försöka genomföra vänstersvängar. Gick det någorlunda trafiksäkert så hann ibland bara 2-3 bilar igenom på grönt ljus innan vänsterpilen åter blev röd. Medan kön med vänsterblinkande bilar bara växte och växte. Vilket också ledde till stress och chansningar. Skillnaden är att eventuella kollisioner i sådana lägen blir frontalkrockar, medan krockar i cirkulationsplatser som mest brukar ske i 45 graders vinkel snett bakifrån.

Vaksalagatan-Väderkvarnsgatan i Uppsala är en starkt trafikerad korsning jag aldrig gillat att svänga vänster i. Speciellt med tunga fordon. Där finns det dock ingen plats att bygga cirkulationsplats. Däremot vore den inte alls lika trafikerade fyrvägskorsningen en bit bort Väderkvarnsgatan/Fålhagsleden-Strandbodgatan/Liljegatan, (fyra riktningar = fyra gatunamn) perfekt att bygga cirkulationsplats av. Där flyter trafiken bra även då trafiksignalerna råkar vara ur funktion.

I Stockholm kommer jag närmast att tänka på då man kommer på Folkungagatan och vill vänster ut mot Stadsgårdsleden. Har man tur så hinner uppåt två st vänstersvängande fordon ut under samma grönperiod. Men där skulle en cirkulationsplats knappast heller vara praktisk möjlig.

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2016, 13:26:14 PM
Vaksalagatan-Väderkvarnsgatan i Uppsala är en starkt trafikerad korsning jag aldrig gillat att svänga vänster i. Speciellt med tunga fordon.I Stockholm kommer jag närmast att tänka på då man kommer på Folkungagatan och vill vänster ut mot Stadsgårdsleden.

De korsningar som Ersa nämner ovan är båda ena riktiga skit-korsningar (om uttrycket tillåts)...

I den först nämnda kan jag dessutom tycka att det ofta blir problem när man bara ska köra rakt fram i korsningen. Nästan alltid är det någon förare som har tagit det vänster-svängande körfältet, fast avsikten är att snabbt som attan accelerera rakt fram och hinna före fordonet i högra körfältet innan det bara blir ett framkomligt körfält rakt fram.

Folkungagatan i Stockholm...ett sorgligt kapitel för sig...

/   M v h   Walle

miikos

Citat från: Anders Noren skrivet 11 januari 2016, 18:37:56 PM
Klart att If räknar även plåtskadorna. De får ju betala för dem. För samhället i stort är plåtskador däremot "en värdslig sak".

Grådarondellen har dock ungefär 15 allvarliga skadeolyckor de senaste fem åren, om Folksams statistik är korrekt. Samtliga verkar vara upphinnandeolyckor vilket pekar på något slags systematiskt fel i utformningen som gör att folk kör för fort (eller stannar för tvärt).

Backarondellen, "den andra stora" cirkulationsplatsen i Borlänge, har blott 3 allvarliga skadeolyckor under samma tidsperiod.

Ja, vägkorsningar är nog mycket farligare än rondeller.

Jag har sett en del olyckor vid gårdarondellen. De jag har sett är att bilen längst fram har bromsat ned för att stanna och kolla om det är fritt, men föraren i bilen bakom hade nog kollat på väg mot cirkulationsplatsen och sett att det var fritt, och då trott att föraren längst fram skulle göra samma sak, samtidigt som avståndet inte vara anpassat.

En annan vanlig sak är att vid rusningstrafik är att man inte vill stå i kön i höger körfält när man ska av mot höger, utan man en del väljer vänster körfält för att ta av till höger vid första avfarten, problemen uppstår när en bil i höger körfält inte ska av till höger utan fortsätta till andra avfarten.

Backarondellen, har mer olyckor på vägen dit om man kommer på backavidukten, in i cirkulationplatsen. Många sänker hastigheten för sent där och kör in i bilarna som står i kön. (Olycksmängden sänkes dock kraftigt när hastighetsbegränsningen ändrades ifrån 80 till 60.)

Men som jag har hört så har Trafikverket reagerat på att det är många olyckor där så det pratas om att det ska byggas farthinder innan gårdarondellen. Verkar inte bli gupp, utan mer troligtvist chikan eller smalare körfält.



Fast jämnför man rondell med korsning så är nog alla rondeller på större vägar säkrare än korsningar, om man ser till antalet omkomna.