Hej alla!
Vet någon vart alla Bergkvaras bussar tagit vägen efter förlorad trafik kring Helsingborg?
Mvh Admir
Och vart deras stadsbussar från Lund kommer ta vägen?
Kommer dom inte flyttas till längre upp till sverige stadsbussarna i Lund.
Dom som gick i Helsingborg dom flyttades till Tyskland väl ???
Undra vad det komma rulla för bussar i Lund sen ner Nettbuss kommer köra där kan alltid hoppas på Scania Omnilink dörrar 2-2-1 ::)
Bergkvarabuss kommer tills vidare att ställa sina Lundbussar i malpåse efter augusti 2013.
Till den nyvunna trafiken i Växjö har Bergkvara beställt nya Mercedesbussar, både till stads- och regiontrafiken.
Till Söderslätt, Ystad och nordöstra Skåne har Bergkvara beställt MAN (!!), A44 lågentréboggi.
Nettbuss-Stadsbussarna har till Lund beställt MAN, dörrställning 2-2-0.
Ser jag fram emot i Lund gillar MAN kommer det bli MAN A22 eller A21 ???
Citat från: Mattias Petersson skrivet 15 december 2012, 22:41:08 PM
Ser jag fram emot i Lund gillar MAN kommer det bli MAN A22 eller A21 ???
Jag och MAN:s beteckningar :)
2-axliga låggolvsbussar med gasdrift. Vad heter det på MAN-språk?
Fortfarande inget svar på min fråga hehe? :)
Vid uppstarten på Söderslätt kommer man väl att behöva 20-25 tillfälliga bussar fram tills dessa att pågatågen startar något år senare.
A44, Finns den modellen i Svergie innan?
Citat från: CR skrivet 15 december 2012, 22:37:06 PM
Nettbuss-Stadsbussarna har till Lund beställt MAN, dörrställning 2-2-0.
Du menar väl 2-2-2, alla Skånes 12m stadsbussar har bakdörrar, det är ett krav om jag nte är helt ute och cyklar
Citat från: Jo skrivet 16 december 2012, 14:21:22 PMA44, Finns den modellen i Svergie innan?
Enligt SBH (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=MAN+A44+CNG&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=2&maxhits=50&onlypics=false) har Thygessons 4st A44 och Borås Lokaltrafik 4 st A44.
Är där någon som har bilder på Thygessons A44?
Thygessons bussar 77:(http://img96.imageshack.us/img96/7649/77dje395ii.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/96/77dje395ii.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Citat från: Anders.o93 skrivet 16 december 2012, 17:41:12 PM
Enligt SBH (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=MAN+A44+CNG&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=2&maxhits=50&onlypics=false) har Thygessons 4st A44 och Borås Lokaltrafik 4 st A44.
Är där någon som har bilder på Thygessons A44?
Tack. Såg på SBH att även Borås Lokaltrafiks nya ska vara A44 och det var ju de som Bernt Talbrant
visade bilder på från mässan: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?PHPSESSID=6ce07b9a41fa218e179033008ca35413&topic=56439.0
Dock har jag svårt att förstå vad skillnaden mot A26 LE är för de verkar ju saluföras parallellt och båda är ju lågentré.
A26=låggolv
A44=lågentre
Citat från: Walter skrivet 16 december 2012, 19:38:17 PM
A26=låggolv
A44=lågentre
Aha då är det alltså bara så att A44:an marknadsförs som A26LE av MAN. http://www.neoplan.se/sv/nyheter/man-liona26
I grunden samma buss alltså men man har byggt upp bakdelen för att få rättvända platser.
Citat från: Jo skrivet 16 december 2012, 19:57:43 PM
Aha då är det alltså bara så att A44:an marknadsförs som A26LE av MAN. http://www.neoplan.se/sv/nyheter/man-liona26
I grunden samma buss alltså men man har byggt upp bakdelen för att få rättvända platser.
Japp, A44 är lågentré. Här en reprisbild på en sådan hos Borås Lokaltrafik (162).
(http://i45.tinypic.com/fvcoev.jpg)
Citat från: Jo skrivet 16 december 2012, 19:57:43 PM
Aha då är det alltså bara så att A44:an marknadsförs som A26LE av MAN. http://www.neoplan.se/sv/nyheter/man-liona26
I grunden samma buss alltså men man har byggt upp bakdelen för att få rättvända platser.
Ja de A26 Arriva har i Halland är ju ombyggda från låggolv till lågentre, när dessa beställdes fanns inte A44 ännu.
Om jag har förstått det hela rätt så är en A44 helt nybyggd lågentre-boggie med vanlig bakaxel ej den såkallade portalaxeln som sitter på en låggolvsbuss.
A26 är en låggolvbuss med uppbyggt "bakparti" så den blir en LE.
//Niclas
Undrar varför Bergkvara frångått M-B till denna trafik?? De har ju nästintill 100% M-B
Citat från: yngrot skrivet 17 december 2012, 10:57:20 AM
Undrar varför Bergkvara frångått M-B till denna trafik?? De har ju nästintill 100% M-B
Det troliga är att MB inte har nåt liknande att erbjuda med nya Citaron...
//Niclas
Citat från: yngrot skrivet 17 december 2012, 10:57:20 AM
Undrar varför Bergkvara frångått M-B till denna trafik?? De har ju nästintill 100% M-B
Mercedes har inte 3 axlig Citaro i LE utförande
Skönt att det inte blev mer Citaro men synd att det blev mer MAN..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Kan det bli så att man låter gamla mercorna från Helsingborg stå till oktober och sedan använda de på Söderslätt? Då blir det väl de 22 dieselbussarna?
2 av de bussar som gick i Nordvästra Skåne går nu i Blekinge.
Citat från: Jan skrivet 15 januari 2013, 06:34:41 AM
2 av de bussar som gick i Nordvästra Skåne går nu i Blekinge.
Nummer?
Är de omlackerade?
En gissning på att det är individerna 168 (BJC 479) och 170 (DAJ 428)?
Citat från: AdmirT skrivet 15 januari 2013, 10:21:47 AM
En gissning på att det är individerna 168 (BJC 479) och 170 (DAJ 428)?
168 och 170 Tillhör KLT o går i Kalmar
029 WEE620 och 299 WED499 går som skolbussar i Karlskrona