Förberedande studier?

Startat av 80-talist, 14 augusti 2011, 19:52:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

80-talist

Hej på er.

Jag skall snart uppfylla en långvarig dröm och utbilda mig till bussförare. Nu har inte utbildningen börjat än så jag tänkte dra nytta av den kvarvarande fritiden och förbereda mig lite.
Min fråga är alltså vad ni skulle rekommendera mig att repetera alternativt läsa in i förväg. Exempelvis specifik B-teori, funktionsbeskrivningar, allmänna tips...

Naturligtvis tänker jag lära mig allt som behövs på själva utbildningen men jag är ledig så det är lika bra att ta tjuren vid hornen redan nu.

Tack!

Smon

När jag för 1,5 år sedan tog D kortet så nötte jag mycket funktionsbeskrivningar och säkerhetskontroll, fick öva på ett lokalt bussbolags bussar att göra säkerhetskontroll, så det kan ju vara ett tips ;)

JDS

B-teorin ska du väl förhoppningsvis redan kunna. Läs tung teori i stället, så är du bättre förberedd för att kunna ställa frågor om det som faktiskt ÄR lite grumligt. Bruttoviktsbestämmelser och kör- och vilotider är t ex ganska tråkigt att plugga, men googlar man lite så hittar man allt på nätet inklusive kommentarer.

Passa även gärna på att surfa runt lite och läsa lite om tekniken på fordonen. Tryckluftbromsarna t ex fungerar annorlunda än vanliga bilbromsar och om man har läst på lite i förväg så är det säkerligen roligare att lära sig resten!

En annan grej som du kan göra är att sätta dig och åka lite stadsbuss (eller annars vilken buss som helst) och vara extra uppmärksam på hur föraren jobbar. Om man håller ögonen öppna kan man se exempel på både gott och mindre gott handhavande!

Robert T

Om du inte vet med dig att du kör bil BRA så är det lämpligt att be någon yrkesförare lära dig köra bil BRA.
Det är onödigt att du ska få massa påpekanden om dåliga körvanor när du sitter och lär dig köra buss. Det är tillräckligt att hålla reda på speglar och överhäng ändå.

En bra regel är den klassiska kaffekoppen, ställ en sådan på instrumentbrädan och kör, den ska stå kvar efter körning med innehåll intakt. Vågar du inte kan du ju ta vatten i början.  ;D

COO500

Du kan ju alltid fråga chaufförerna du åker med om olika saker åxå, t.ex vad man ska tänka på vid körning.
Lycka till med körkortet!!  ;D

Ersa

Öva "taxistopp". Släpp upp bromsen precis innan stopp, så det inte blir minsta lilla ryck. Jag övade in det (och mycket annan mjukkörning) rejält på exet när hon övningskörde inför B-kortet för många år sedan, vilket imponerade en hel del på hennes körskollärare.