Biljettkontroll SL linje 179

Startat av Mr G, 22 september 2019, 20:43:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: DL skrivet 23 september 2019, 18:02:51 PM
Ingen lätt nöt att knäcka. Ställa in linjen drabbar de som sköter sig och riskerar att skapa oroligheter likt bränderna i Husby 2015.

Nä, och ja, du har ju rätt. De här människorna lär inte rycka på axlarna och börja cykla bara för att man tar bort en busslinje.

DL

Rättelse: Åren går tydligen fortare än jag trott, upploppen i Husby var 2013.  :o

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Upploppen_i_Stockholm_2013

Nico

I sak borde man kanske även se över linjesträckningen på 179 och 514, då det är en del av problematiken. Som det är nu så går dessa linjer förbi lite för många av områdets hot-spots vilket ackumulerar problemen. Sannolikt skulle det nog inte vara fel att se om linjeförändringar alltså kunde få en viss påverkan. En nackdel för TF är även att många ansvariga aldrig satt sin fot ens i närheten av norra Järva vilket gör att de inte förstår problematiken.

Att Kista C sedan normalt har öppet till kl. 21 varje dag bidrar, detta då gallerian i Kista är målpunkten för många av resorna. Det finns en stor grupp människor, som vare sig går till skolan eller har ett arbete, och därför tillbringar stora delar av dagen med att bara uppehålla sig i gallerian. Sedan har samhället under många år valt att se åt andra hållet när det gäller norra Järva, vilket inneburit att vissa individer delvis satt egna regler.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Transdev-tan

Ska man sätta SL-stolpar i Kista och hållplatser i Rinkeby och Tensta

Fredde

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 19:54:17 PM
Ska man sätta SL-stolpar i Kista och hållplatser i Rinkeby och Tensta

Det sämsta påfundet på år och dar med dessas stolpar...
Blippar 1 av 20 sina kort där dessa finns idag, är det en bra siffra.

Transdev-tan

Man satt ju dem på Saltsjöbanan och det verkar funka

Fredde

Citat från: Transdev-tan skrivet 24 september 2019, 17:26:58 PM
Man satt ju dem på Saltsjöbanan och det verkar funka

Svar nej. Jag åker dagligen med det tåget, ser kanske 5-6 som blippar kortet på dessa stolpar.
Då talar jag om både för- och eftermiddagen tillsammans.

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 24 september 2019, 17:30:57 PM
Svar nej. Jag åker dagligen med det tåget, ser kanske 5-6 som blippar kortet på dessa stolpar.
Då talar jag om både för- och eftermiddagen tillsammans.

Fast periodkort behöver man inte blippa. Så det säger inte så mycket om hur många som verkligen plankar.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 24 september 2019, 17:46:39 PM
Fast periodkort behöver man inte blippa. Så det säger inte så mycket om hur många som verkligen plankar.

Är det VBP behöver man väl så många "blippar" det bara är möjligt att få?

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 24 september 2019, 18:21:47 PM
Är det VBP behöver man väl så många "blippar" det bara är möjligt att få?

Verkar som man räknar dessa på annat sätt. Vi blippar inte app-biljetterna heller.

Leyland

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 19:54:17 PM
Ska man sätta SL-stolpar i Kista och hållplatser i Rinkeby och Tensta

Vad är en "SL-stolpe" ?

buskörare

Citat från: Leyland skrivet 25 september 2019, 07:00:58 AM
Vad är en "SL-stolpe" ?

En stolpe med en kortläsare på antar jag menas.

BSB101

Citat från: homer skrivet 23 september 2019, 17:36:40 PM
vände på siffrorna...

det är ju daltandet med kriminella som gjort att man hamnat här. tyvärr har vi ett samhälle där även dom som sköter sig får offra viss bekvämlighet för några andra inte gör de. jämför med säkerhetskontrollen på flygplatser, alla måste ta av sig skärp och skor,  slänga vattenflaskan och bli allmänt förnedrad av en otrevlig säkerhetsvakt för att usa hade ett terrordåd för snart 20 år sedan
Du verkar vara lättkränkt eller så har du haft oturen att råka ut för säkerhetspersonal som inte passar i ett serviceyrke. Jag har aldrig känns mig !allmänt förnedrad" i en säkerhetskontroll, verken här hemma eller någon annansstans.

Maven

Citat från: buskörare skrivet 25 september 2019, 07:24:02 AM
En stolpe med en kortläsare på antar jag menas.

Ja, det är också SL:s officiella benämning på de svartgula valideringsstolparna.