Arriva till salu, hela eller i delar.

Startat av buskörare, 11 augusti 2019, 12:26:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Jag slog in" alla bolag" . Hittar inte solid info. Det finns alltså flera bolag som tillhör Arriva. Troligen är det ett (eller flera) tyska bolag som i sin tur äger de svenska. Det räcker alltså att moderbolag är till salu. I Sverige är det lättare att behålla bolag och eventuellt byta namn på dem.

https://www.allabolag.se/what/Arriva


Nico

Citat från: Fredde skrivet 31 augusti 2019, 08:20:16 AM
Säg att allt som rör bussar i Sverige säljs, hur gör man med avtal som kombinerar buss och spår?
Bara att dela på eller är det olika från avtal till avtal?

Avtal är ju inte helt homogena om man säger så. Sådana avtal som t.ex. SL/E20 kan nog bli ganska mariga om de skulle delas upp i buss respektive spår, i synnerhet om man skulle dela upp buss och spårtrafiken i ytterligare delar. T.ex. om Tvärbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan skulle bli separata delar. I praktiken blir det ju då olika avtal för varje del. Kanske då även med olika köpare/entreprenörer. Beställarna lär nog vilja ha med mer än ett ord med i laget där, oavsett vad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leyland

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 18:39:07 PM
Hela Arriva vad jag förstått, åtminstone bussdelen. Man vill sälja hela i ett i första hand, men vad det blir i slutändan vet man väl först i oktober. Att bara sälja avtalen när man vill sluta med bussar helt känns konstigt, så jag antar att fordonen följer med i köpet.

Inte bara Arriva Sverige i alla fall.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-05/germany-s-deutsche-bahn-is-said-to-eye-amsterdam-for-arriva-ipo

I denna typ av försäljning eller överlåtelser säljer man mer eller mindre hela bolag företrädesvis, inklusive tillgångar och skulder, inklusive kontraktsportfölj som värderas osv.

Bussbolagen äger ofta inte heller alla bussar helt själva, utan de ägs i sin tur av banker eller busstillverkarna genom olika leasingavtal eller finansieringslösningar knutna till varje fordonsindivid. Vilket innebär att denna hantering också underlättas av att man säljer ett bolag (knoppar av) så högt upp det går i en koncernstruktur.

När det gäller spårtrafik så äger väl inte Arriva (Sverigeverksamheten, med reservation för att jag inte har 100% koll) några egna fordon, utan dessa är en del av entreprenadkontrakten, dvs Trafikhuvudmännen äger eller kontrollerar dem.

Mitt tips är att Arriva Sverige säljs som ett bolag/enhet - om nu någon vill köpa alternativt prislappen är rätt.

buskörare

Citat från: Leyland skrivet 31 augusti 2019, 13:33:09 PM
I denna typ av försäljning eller överlåtelser säljer man mer eller mindre hela bolag företrädesvis, inklusive tillgångar och skulder, inklusive kontraktsportfölj som värderas osv.

Bussbolagen äger ofta inte heller alla bussar helt själva, utan de ägs i sin tur av banker eller busstillverkarna genom olika leasingavtal eller finansieringslösningar knutna till varje fordonsindivid. Vilket innebär att denna hantering också underlättas av att man säljer ett bolag (knoppar av) så högt upp det går i en koncernstruktur.

När det gäller spårtrafik så äger väl inte Arriva (Sverigeverksamheten, med reservation för att jag inte har 100% koll) några egna fordon, utan dessa är en del av entreprenadkontrakten, dvs Trafikhuvudmännen äger eller kontrollerar dem.

Mitt tips är att Arriva Sverige säljs som ett bolag/enhet - om nu någon vill köpa alternativt prislappen är rätt.

Arriva äger faktiskt majoriteten av sina bussar.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

BR


Ersa

Avtal är ju i regel skrivna mellan en huvudman och ett specifikt företag med ett specifikt företagsnummer. Trafikföretaget kan byta namn och/eller köpas upp, men kan i regel inte (utan åtminstone förhandlingar) helt avvecklas eller läggas ner så länge de har bundna kontrakt med en huvudman.
Dessutom är det som Nico säger, att man har förbundit sig att köra ett visst kontrakt med en viss storlek tiden ut. Köper ett annat företag upp företaget med kontraktet är de i princip tvungna att behålla det förvärvade företaget som dotterbolag och köra all deras trafik kontrakten ut. Jämför dåvarande Byberg/Björkskoncernen och deras köp av KR Trafik, där kontraktet med UL (som nu är på sluttampen) måste köras tiden ut i KR Trafiks namn.

Sen återstår att se hur mycket värt det är att köpa ett företag där många kontrakt är på sluttampen.

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 16:09:35 PM
Svaret på om det blir försäljning och i så fall till vem ska komma i oktober läste jag på nån Arriva-sida.

På sätt och vis vore det kul om Keolis tog över, då kan man bli utlånad till lite roliga områden igen. Som innerstan. Inom SL alltså.
Eller Helsingborg...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2019, 21:53:53 PM
Sen återstår att se hur mycket värt det är att köpa ett företag där många kontrakt är på sluttampen.
Det är förstods en faktor, Arriva (bussdelen) har i dag bara två kontrakt som löper lite längre, Helsingborg och Ekerö. 

Östgötapendeln -> 2020 
Halmstad -> 2020
Roslagsbanan -> 2021
Norrort -> 2021 
Lokalbanor Stockholm -> 2024
Råsta -> 2024
Pågatågen -> 2026 
Helsingborg -> 2027
Ekerö -> 2029


Jeppe Hagelbäck

Citat från: igel skrivet 01 september 2019, 09:04:02 AM
Det är förstods en faktor, Arriva (bussdelen) har i dag bara två kontrakt som löper lite längre, Helsingborg och Ekerö. 

Östgötapendeln -> 2020 
Halmstad -> 2020
Roslagsbanan -> 2021
Norrort -> 2021 
Lokalbanor Stockholm -> 2024
Råsta -> 2024
Pågatågen -> 2026 
Helsingborg -> 2027
Ekerö -> 2029

Östgötapenden -> 2025 med möjlighet till 4 års förlängning.

Nico

Citat från: igel skrivet 01 september 2019, 09:04:02 AM
Roslagsbanan -> 2021
Norrort -> 2021 
Lokalbanor Stockholm -> 2024
Råsta -> 2024

Vet inte om man, riktigt så enkelt, kan dela upp Arriva i en bussdel och en spårdel. Nu har jag inte järnkoll på de sk. finare spörsmålen, men Norrort och Roslagsbanan är mig veterligt ett kontraktspaket (E20 block 2) där spår och buss ingår gemensamt. Råsta, Bromma, Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan ett annat (E20, block 1) på samma tema. Buss- och spårtrafiken är i sak alltså inte åtskilda i dessa kontrakt.

Vill/får något företag köpa hela Arriva Sverige så är det nog inga större problem. Ska man däremot försöka att först slå isär de olika kontraktskomponenterna till renodlade spår- och busstrafikkontrakt så blir det sannolikt nog bra mycket marigare. Det blir ju då egentligen fråga om helt nya kontrakt, flera av dem på en korttidsbasis, som behöver till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Citat från: Nico skrivet 01 september 2019, 11:11:08 AM
Vet inte om man, riktigt så enkelt, kan dela upp Arriva i en bussdel och en spårdel. Nu har jag inte järnkoll på de sk. finare spörsmålen, men Norrort och Roslagsbanan är mig veterligt ett kontraktspaket (E20 block 2) där spår och buss ingår gemensamt. Råsta, Bromma, Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan ett annat (E20, block 1) på samma tema. Buss- och spårtrafiken är i sak alltså inte åtskilda i dessa kontrakt.

Var det inte du som hävdade att Råsta och Bromma är två olika avtal? Vilket av dessa avtal är det som Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan hör till?

Nico

Vet inte om det är någon annan tråd du tänker på? Annars har både jag och flera andra sannolikt nämnt dessa avtalsområden i olika sammanhang och former under åren.

Råsta (som sedan gammalt egentligen utgörs av två områden, Solna+Sundbyberg samt Sollentuna+delar av norra Järva) och Bromma (primärt Västerort) var separata avtalsområden tidigare. Däremot slogs de, i samband med avtalet E20 - block 1, ihop med Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan. Råsta hade tidigare innehafts av Keolis och Bromma av Nobina. Det nu aktuella avtalet startade i augusti 2012.

Tvillingavtalet E20 - block 2, som utgörs av Norrort (Danderyd+Täby+Vaxholm+Österåker+delar av Vallentuna) samt Roslagsbanan startade i januari 2013. Norrort kördes av Keolis i det tidigare avtalet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Citat från: Nico skrivet 01 september 2019, 23:27:30 PM
Vet inte om det är någon annan tråd du tänker på? Annars har både jag och flera andra sannolikt nämnt dessa avtalsområden i olika sammanhang och former under åren.

Råsta (som sedan gammalt egentligen utgörs av två områden, Solna+Sundbyberg samt Sollentuna+delar av norra Järva) och Bromma (primärt Västerort) var separata avtalsområden tidigare. Däremot slogs de, i samband med avtalet E20 - block 1, ihop med Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan. Råsta hade tidigare innehafts av Keolis och Bromma av Nobina. Det nu aktuella avtalet startade i augusti 2012.

Tvillingavtalet E20 - block 2, som utgörs av Norrort (Danderyd+Täby+Vaxholm+Österåker+delar av Vallentuna) samt Roslagsbanan startade i januari 2013. Norrort kördes av Keolis i det tidigare avtalet.

Här var det:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72510.msg507626.html#msg507626

Citat från: Nico skrivet 06 april 2019, 21:19:31 PM
Beror på hur man ser det och om man talar om trafikområden (garage) eller avtalsområden. Arriva har väl av driftsskäl mm. delvis lagt Lunda under Råsta trafikalt. Avtalsmässigt så är Lunda (Bromma) dock ett eget avtalsområde även om det nu senast handlades upp ihop med Råsta och Saltsjöbanan i E20 block 1.

Råsta sedan är ju även det ett hopkok av avtalsområdena Solna/Sundbyberg och Sollentuna. Den kombon har dock varit med under ganska många år så de flesta tänker nog mera på Råsta som både trafik- och avtalsområde.

Förstår inte vad du menar egentligen. Är Lunda/Bromma och Råsta olika eller samma avtal?

Nico

Råsta och Bromma är i grund olika avtalsområden, men ligger fn. samlade i samma huvudavtal. Hur det blir i framtiden får man se. Att man samlat ihop flera mindre avtalsområden under ett större, mera övergripande avtal, har gjorts i ett par fall på senare år. Sedan finns det en del varianter som är bra mycket äldre, t.ex. då att Råsta i sig egentligen oxå är lite av ett hopkok.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman