Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Taunusch skrivet 22 juli 2019, 18:10:32 PM

Titel: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Taunusch skrivet 22 juli 2019, 18:10:32 PM
På måndagsmorgonen inträffade en trafikolycka mellan Nobina 7954 och en sopbil på Fabriksgatan utanför resecentrum i Katrineholm.

Det var när bussen svänga in till resecentrum som det bakre överhänget fastnade i sopbilen som stod på trottoaren. Bakpartiet på bussen slets loss medan sopbilen klarade sig så pass att den återgick i trafik under dagen.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/sopbil-och-buss-i-olycka-pa-stortorget-sm5193550.aspx
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: buskörare skrivet 22 juli 2019, 18:17:58 PM
Oj så bussen såg ut efteråt  :o
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2019, 18:48:00 PM
Det gäller att ha koll på överhänget.
Är ju i stort bara ömtålig plast i dagens bussar, inte speciellt robusta.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 22 juli 2019, 19:53:03 PM
Vanligt när det gäller boggibussar som kräver 1 och halvmeters överhäng.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Fredde skrivet 22 juli 2019, 20:45:15 PM
Citat från: Delfinen76 skrivet 22 juli 2019, 19:53:03 PM
Vanligt när det gäller boggibussar som kräver 1 och halvmeters överhäng.

Absolut, har sett många såna, dock inte lika illa som detta. Minns en händelse där bussen flyttade upp en personbil på en trottoar... :o
Hoppas inte den enda passageraren satt längst bak... ;D
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: buskörare skrivet 22 juli 2019, 21:05:44 PM
Citat från: Delfinen76 skrivet 22 juli 2019, 19:53:03 PM
Vanligt när det gäller boggibussar som kräver 1 och halvmeters överhäng.

Vanligt att bussen tappar halva arslet? Det vanligaste är väl att nått hörn ryker som mest.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 23 juli 2019, 01:09:39 AM
Skroten nästa?
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: John P skrivet 23 juli 2019, 01:51:39 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 juli 2019, 01:09:39 AM
Skroten nästa?

Knappast, bussen har många år kvar i trafik så den bör definitivt vara värd att reparera. Det blir en hel del jobb, men det ska nog inte vara några större probelm att fixa dessa skador för de som är proffs på det!
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Walter skrivet 28 juli 2019, 12:46:05 PM
Är detta kanske ett resultat efter att man haft lös eller dåligt fastsatt karossdel på bakstammen? Ser ofta att verkstäderna inte lagar detta på korrekt sätt utan mest skruvar ihop den lösa delen med en annan del. Ofta med bult eller motsvarande.  Har man gjort så och detta händer så släpper inte delarna på avsett vis och minimerar skadorna utan tar istället med sig fler karossdelar då bulten inte släpper. Ren spekulation så klart men ofta så skapar den enkla lösningen andra större problem.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Taunusch skrivet 28 juli 2019, 16:32:34 PM
Den som kör på ett stillastående fordon ligger väl oftast pyrt till men undrar om försäkringsbolagen har några åsikter sinsemellan om att sopbilen stod på trottoaren. Sannolikt utan tillstånd och om den inte stått där hade ju olyckan inte hänt.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2019, 18:11:08 PM
Citat från: Taunusch skrivet 28 juli 2019, 16:32:34 PM
Den som kör på ett stillastående fordon ligger väl oftast pyrt till men undrar om försäkringsbolagen har några åsikter sinsemellan om att sopbilen stod på trottoaren. Sannolikt utan tillstånd och om den inte stått där hade ju olyckan inte hänt.
Det var något nytt behöver sopbilar tillstånd för att stå på trottoarer något som de måste göra vid flertal tillfällen för att kunna utföra sitt jobb.
Hade bussföraren varit uppmärksam och haft koll på sitt överhäng så hade definitivt inte olyckan hänt. och alldeles oavsett om det gäller en sopbil eller något annat fordon som står på en trottoar med eller utan tillstånd så berättigar det ju inte en passerande bussförare att brista i uppmärksamhet, det är ju det det hela handlar om. Ett stillastående fordon som blir påkört kan inte få skulden för det om den står där den inte får stå utan det är ju självklart den som kör på någon som får skulden. Skulle vederbörande varit mer uppmärksam om det varit en polisbil, brandbil eller ambulans som stått där eller en gående?
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Taunusch skrivet 28 juli 2019, 19:38:00 PM
För försäkringsbolagen är det inte alltid svart eller vitt utan det finns ofta något däremellan också.

Bara för att man behöver göra något som är otillåtet för att kunna utföra sitt jobb blir det inte per automatik tillåtet.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Nico skrivet 28 juli 2019, 19:39:49 PM
Sopbilar, hanterverkarfordon och liknande fordon brukar ha s.k. nyttoparkeringstillstånd. Dessa tillstånd, som kan variera i omfattning, medger då bl.a. transport och viss parkering på gång- och cykelbana, trottoarer och motsvarande. Även sådana SL-fordon som service- och trafikledningsbilar brukar ha nyttoparkeringstillstånd. De senare har normalt även tillstånd för att köra i kollektivkörfält.

Denna typ av tillstånd söks via Länsstyrelsen, kostade senaste c.a. 2 600:- per fordon och förnyas normalt var tredje år. Beroende på typ och omfattning så kan det vara ganska svårt att få tillstånd. Kraven på att både motivera behov, fordonens utseende mm. är sådant som spelar in. Det måste även finnas en fordonsansvarig mm. hos företaget eller organisationen som ansöker.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2019, 21:00:07 PM
Citat från: Taunusch skrivet 28 juli 2019, 19:38:00 PM
För försäkringsbolagen är det inte alltid svart eller vitt utan det finns ofta något däremellan också.

Bara för att man behöver göra något som är otillåtet för att kunna utföra sitt jobb blir det inte per automatik tillåtet.
Nu tror jag inte att sopbilen stod där otillåtet men även om den så gjorde så är det inget försvar för att köra på den.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: zjbus skrivet 28 juli 2019, 21:05:41 PM
Citat från: Nico skrivet 28 juli 2019, 19:39:49 PM
Sopbilar, hanterverkarfordon och liknande fordon brukar ha s.k. nyttoparkeringstillstånd. Dessa tillstånd, som kan variera i omfattning, medger då bl.a. transport och viss parkering på gång- och cykelbana, trottoarer och motsvarande. Även sådana SL-fordon som service- och trafikledningsbilar brukar ha nyttoparkeringstillstånd. De senare har normalt även tillstånd för att köra i kollektivkörfält.

Denna typ av tillstånd söks via Länsstyrelsen, kostade senaste c.a. 2 600:- per fordon och förnyas normalt var tredje år. Beroende på typ och omfattning så kan det vara ganska svårt att få tillstånd. Kraven på att både motivera behov, fordonens utseende mm. är sådant som spelar in. Det måste även finnas en fordonsansvarig mm. hos företaget eller organisationen som ansöker.
Är med på detta men alldeles oavsett giltigt tillstånd eller inte så kan ju inte förare/ägare av uppställt fordon få skulden för att någon kör på den.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Nico skrivet 28 juli 2019, 21:55:17 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2019, 21:05:41 PM
Är med på detta men alldeles oavsett giltigt tillstånd eller inte så kan ju inte förare/ägare av uppställt fordon få skulden för att någon kör på den.

Nej, det stämmer och jag svarade inte på det då jag uppfattade det som att det redan kommit svar på den frågeställningen.

Hur som helst, generellt gäller att den som kör på (direkt eller indirekt genom t.ex. boggisvep) ett stillastående fordon, fast föremål etc. även är ansvarig/ses som vållande. Sedan finns givetvis alltid undantag.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 juli 2019, 00:22:57 AM
Erinrar mig en liknande olycka på 70-talet. En av SL:s Säfflekarosserade B58 med dörrar 1-1-1 hakade i ett lastbilsflak precis bakom sista dörren. Hela bakdelen slets loss och åkte i gatan. Tror inte det blev några personskador. Har ett tidningsklipp någonstans.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: KarlBore skrivet 02 augusti 2019, 13:19:08 PM
Bussen det gäller står just nu på depåverkstaden i Katrineholm för reparation. Vill inte gå in på exakt hur mycket kalaset kostar att reparera, men det är åtminstone mellan 300 000- 400 000+.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: zjbus skrivet 02 augusti 2019, 14:09:50 PM
Citat från: KarlBore skrivet 02 augusti 2019, 13:19:08 PM
Bussen det gäller står just nu på depåverkstaden i Katrineholm för reparation. Vill inte gå in på exakt hur mycket kalaset kostar att reparera, men det är åtminstone mellan 300 000- 400 000+.
Exakt hur mycket reparationerna kommer att kosta kan man ju inte veta innan dom är utförda men det blir väl en kostnad för Nobinas försäkringsbolag.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: Nico skrivet 02 augusti 2019, 14:28:49 PM
Då självriskerna ofta är mycket är höga så brukar väl bussbolagen betala denna typ av skador rakt av istället för att blanda in sitt försäkringsbolag. Bussbolagen har oxå ganska bra koll på vad olika typer av reparationer kostar.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: KarlBore skrivet 02 augusti 2019, 15:11:14 PM
Jag vet den exakta siffran, vår gruppchef var så vänlig att han påminde oss vad en sådan här skada kostar Nobina.
Men som jag skrev högre upp i denna tråd så vill jag inte avslöja den, mest pga jag inte vet hur mycket jag får yttra om detta utanför arbetsplatsens väggar.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: zjbus skrivet 02 augusti 2019, 15:19:25 PM
Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2019, 14:28:49 PM
Då självriskerna ofta är mycket är höga så brukar väl bussbolagen betala denna typ av skador rakt av istället för att blanda in sitt försäkringsbolag. Bussbolagen har oxå ganska bra koll på vad olika typer av reparationer kostar.
Ok, det vet du bättre än jag, förutsatte att det var så.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: zjbus skrivet 02 augusti 2019, 15:24:16 PM
Citat från: KarlBore skrivet 02 augusti 2019, 15:11:14 PM
Jag vet den exakta siffran, vår gruppchef var så vänlig att han påminde oss vad en sådan här skada kostar Nobina.
Men som jag skrev högre upp i denna tråd så vill jag inte avslöja den, mest pga jag inte vet hur mycket jag får yttra om detta utanför arbetsplatsens väggar.
Ok, svik inte din gruppchefs förtroende genom att offentliggöra det.
Det är ju en uppgörelse mellan Nobina och deras försäkringsbolag.
Titel: SV: Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm
Skrivet av: KarlBore skrivet 02 augusti 2019, 17:30:22 PM
Citat från: zjbus skrivet 02 augusti 2019, 15:24:16 PM
Ok, svik inte din gruppchefs förtroende genom att offentliggöra det.
Det är ju en uppgörelse mellan Nobina och deras försäkringsbolag.

Njä, det vill jag ju inte.
Jo, eller vem det nu är som i slutändan står för kalaset.