Huvudmeny

Huvudstaleden

Startat av David M, 25 mars 2008, 17:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Tittar man på en karta eller flygfoto seå ser man trafikplats Pampas i Stockholm, där E4 går över i Norra Länken, som en väldig betongkonstruktion. Det finns flera körbanor som inte ens används längre och med den utformningen som vägen mot Solna har så förstår man att det var tanken att vägen skulle fortsätta på ett annat vis än där vägen slutar nu.

Där Huvudstaleden slutar nu och går över i Tritonvägen ser man klart och tydligt att vägen skulle fortsätta österut. Men skulle vägen gå tvärs igenom Huvudsta i öppen dager, i det som är grönområde och parker nu? Finns det någon karta som visar hur det var tänkt att vägsystemet skulle se ut i den här delen av Stockholm, för även E4 tänktes väl ursprungligen gå rakt norrut norr om Tomteboda till Haga?

Mr G

CitatDär Huvudstaleden slutar nu och går över i Tritonvägen ser man klart och tydligt att vägen skulle fortsätta österut. Men skulle vägen gå tvärs igenom Huvudsta i öppen dager, i det som är grönområde och parker nu? Finns det någon karta som visar hur det var tänkt

Vad gäller Huvudstaleden är historien den omvända. Det är inte fråga om att den var tänkt att gå där, tidigare gick Huvudstaleden just där. Den följde järnvägens södra sida och anslöt sen till det som idag heter Huvudstagatan precis intill bron över järnvägen och Huvudstaskolan. Den onaturliga avslutningen med böjen till Tritonvägen är ett 80-talspåfund vill jag minnas. Kan vara sent 70-tal också. En stump av leden finns kvar f ö och heter idag Oskarsrogatan.
吉先生

stefanruf

#2
Huvudstaleden var tänkt att gå från essingeleden mot bromma men blev aldrig av,det finns en färdigbyggd avfartsramp från essingeleden söderut vid tomteboda som aldrig är tagen i trafik är cykelbana idag.
Det var tänkt en trafikplats nere vid ekelundsvägen,det är därför man idag har två stycken påfarter söderut.
Viadukten vid jetmacken på armegatan och viadukten på storgatan är förberedda för att leden skall gå där under och det finns ett reserverat skogsområde där emellan(syns tydligt på sattelitkartor).En liten del av leden byggdes och togs i trafik som nämts här ovan.
Nuvarande huvudstabron och vidare ut mot bromma är ochså en del av leden och används idag.
Länkar en bild från den del som varit i trafik ut mot dagens huvudstabron.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Huvudstaleden_nedlagd_Solna.jpg

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 25 mars 2008, 17:00:33 PM
Där Huvudstaleden slutar nu och går över i Tritonvägen ser man klart och tydligt att vägen skulle fortsätta österut. Men skulle vägen gå tvärs igenom Huvudsta i öppen dager, i det som är grönområde och parker nu? Finns det någon karta som visar hur det var tänkt att vägsystemet skulle se ut i den här delen av Stockholm, för även E4 tänktes väl ursprungligen gå rakt norrut norr om Tomteboda till Haga?

Huvudstaleden, motorväg, skulle gå i det gröna stråk som delar Huvudsta från nordväst till sydöst och ansluta till Essingeleden/Pampaslänken. Storgatan och Armégatan har viadukter (över ingenting) där Huvudstaleden skulle gå. Huvudstagatan skulle förmodligen överbryggas med en viadukt. Jag har för mig att Armégatan skulle ha ramper österut medan Storgatan skulle ha ramper västerut. Anslutningen mellan Huvudstaleden och Oskarsrogatan var bara temporär.

Essingeledens förlängning norrut skulle följa den f.d. järnvägssträckningen runt Hagalund, dvs. stråket Banvaktsvägen-Kolonnvägen, och ansluta till E18/Enköpingsvägen och E4/Uppsalavägen (också de motorvägar) någonstans i Ulriksdalstrakten.

Ett litet hum om hur det var tänkt att se ut kan man få om man letar upp KAK:s bilatlas från någon gång mellan 1965 och 1995. Vägarna var nämligen inritade där. Stockholms taxikarta av lämplig årgång innehåller (innehöll?) också en massa trafikleder som inte finns. Båda två finns nog på ett större bibliotek i Stockholmstrakten eller på ett välsorterat antikvariat. Uppslagsverket Focus från ca 1970 hade också vägarna inritade.

Annars finns ju det tråkiga sättet: kontakta stadsbyggnads- eller trafikkontoren i Stockholms eller Solna kommuner.

Vad jag däremot inte begriper är varför Huvudsta inte är anslutet till Essingeleden-Norra länken via de befintliga, oanvända, ramperna utan bara till Klarastrandsleden.

Anders

David M

Då förstår jag bättre hur Huvudstaleden skulle ha dragits. Men E4:ans förlängning mot norr har jag ännu inte riktigt klura ut hur det skulle se ut. Var det tänkt att byggas en gigantisk tunnel eller viadukt över Tomtebodas bangård? Ungefär var skulle E4 ansluta till dagens E4, vid Haga tillsammans med E18? Idag är det trots allt bebyggt (nåja...) runtom gamla järnvägssträckningen vid Hagalund, var det mer röjt på 1970-talet eller skulle en motorväg ändå klämmas in? För jag tycker det verkar vara ett ganska så smalt tilltaget vägreservat för att utgöra en tilltänkt (sexfilig?) motorväg.

Mr G


Direkt efter järnvägsbron t v utanför bild började den gamla Huvudstaleden

Jag tror egentligen att det är två olika "Huvudstaleder" som är aktuella här. Eller kanske t o m tre.

En ursprunglig och en planerad, och som tredje alternativ den halvmesyr som blev kvar efter att planerna inte fullbordades.

Ursprungliga är väl den som i princip är helt borta nu. Den förde trafiken från järnvägsbron vid Huvudstaskolan till Landsvägen i Sundbyberg. Någon bro till Ulvsunda och Bromma fanns inte då.

Den planerade som beskrivs ovan.

Efter att bron mot Bromma och motorleden fram till järnvägen mittemot Framnäsbacken  byggdes kopplades den delen ihop med den gamla och det fanns en Huvudstaled från Huvudstaskolan till Ulvsunda. Senare (80-talet?) stängdes hela den ursprungliga leden i kanten av Huvudstafältet ned och trafiken lades över till Ankdammsrondellen/Frösundaleden, alt Storgatan beoende på slutmål.

吉先生

Nico


Å för att krångla till det ännu mera så har kåken på bilden adress Ankdammsgatan 1-5.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

stefanruf

Lite nytagna bilder av den tänkta huvudstaleden.
Här är avfartsrampen vid tomteboda(bilden är tagen mot den tänkta trafiken)

Här en bild om jag vänder mig 180 grader,rampen slutar mot berget

Här är viadukten vid armegatan där leden skulle gå under.

Och här är viadukten vid storgatan.

Här är den använda delen av leden som ligger vid karlsrogatan mot huvudstabron.

Här är avfarten söderut som skulle vara en del av leden,är öppen men används inte av många eftersom det finns en till mera logisk påfart lite långre bort.

Niklas Bygdestam

Citat från: stefanruf skrivet 26 mars 2008, 18:16:27 PM
Lite nytagna bilder av den tänkta huvudstaleden.
Här är avfartsrampen vid tomteboda(bilden är tagen mot den tänkta trafiken)



Om man kommer från Uppsala och åker söderut som jag ofta gör så ser man den här avfartsrampen tydligt. Jag har alltid reagerat på denna när jag har kört på vägen. Den ser faktiskt precis ut som om man kunde köra ut på den avfarten om det inte vore för att det stod betonggrisar i vägen och bildade en kant som gör detta omöjligt. Intressant är också att det sitter belysningsstolpar på denna och att de aldrig har tagits bort. Undrar om det någonsin har suttit armaturer på stolparna också eller om man bara satte upp själva stolparna men sedan blev det inget mer

Denna har alltså aldrig någonsin använts? Den har ända sedan den byggdes varit övergiven?

Man kanske borde göra en åktur dit och titta lite på den :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Egentligen lite korkat i det fallet för här skulle man kunna slippa mycket tung trafik genom centrala Solna. T.ex. alla postekipage som kommer norrifrån går ju nu oftast av vid Haga norra och går sedan Frösundaleden, Huvudstagatan och Storgatan istället för att komma av i princip på Pampaslänken och Tomteboda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G



Fast på nåt sätt är det självförvållat. Huvudstaleden som tänkt genom Huvudsta hade väl svalt den mesta av trafiken som nu kör på Storgatan och Armégatan, och gett en betydligt lugnare gatumiljö sammantaget sett. Även Huvudstagatan och Frösundaleden borde ha avlastats markant. Leden skulle så klart ha byggts färdigt innan den yngre delen av Huvudsta byggdes ut. Det går aldrig att bygga en stor väg efter att husen är klara. Däremot går det bra att bygga hus när vägen är klar. Finns många exempel idag där bostadshus byggs intill tättrafikerade vägar. Så även i Huvudsta där det går utmärkt att bygga hus på trottoaravstånd från Armégatans täta trafik. Andra exempel är Lilla Essingen och Hornsberg där det väl ska byggas nära inpå Essingeleden.

Fast visst borde ramperna färdigställas tycker man, kan ju inte kosta särskilt mycket. Kanske är man rädd för mer genomfartstrafik i Huvudsta med anslutning norrut på E4:an här. Kan tänka mig att det skulle bli en bra förbindelse från Bromma/Vällingby mot E4/E20/Lidingö/Östermalm/Gärdet.
吉先生

Kristofer

Citat från: stefanruf skrivet 26 mars 2008, 18:16:27 PM
Här är den använda delen av leden som ligger vid karlsrogatan mot huvudstabron.


När jag läst denna tråd kikade jag lite på utsiktsbilderna på Eniro, och upptäckte då att leden är full av de hus/stugor/bodar (stryk det som ej önskas) som också syns på denna bild. Vad används dessa till, och har de stått där länge?
 
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Wolfie

Citat från: Kristofer skrivet 28 mars 2008, 13:16:48 PM
När jag läst denna tråd kikade jag lite på utsiktsbilderna på Eniro, och upptäckte då att leden är full av de hus/stugor/bodar (stryk det som ej önskas) som också syns på denna bild. Vad används dessa till, och har de stått där länge?
 

Det är studentlägenheter. Råkade få reda på det när ett par bekanta på frågan vart de bor svarade att de bodde där.

Kristofer

Citat från: Wolfie skrivet 28 mars 2008, 13:35:15 PM
Det är studentlägenheter. Råkade få reda på det när ett par bekanta på frågan vart de bor svarade att de bodde där.

Tack för det. Får mig osökt att tänka på Monty Phyton: "När vi gick i skolan fick vi bo i ett skjul mitt i vägen" etc...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Citat från: Kristofer skrivet 28 mars 2008, 13:38:58 PM
Tack för det. Får mig osökt att tänka på Monty Phyton: "När vi gick i skolan fick vi bo i ett skjul mitt i vägen" etc...

Klockrent!  :D