Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 11 augusti 2019, 12:26:57 PM

Titel: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 11 augusti 2019, 12:26:57 PM
Intressenter är bl.a Keolis, Transdev (som verkligen verkar vara på hugget) och ett amerikanskt riskkapitalbolag; Apollo Global Manegement.

https://www.di.se/nyheter/arriva-kan-saljas-for-43-miljarder/
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Sputnik skrivet 11 augusti 2019, 23:28:24 PM
Det vore bra om INTE Transdev köper. Hellre Keolis än att all buss och båttrafik köps upp av Transdev.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 12 augusti 2019, 06:08:21 AM
Citat från: Sputnik skrivet 11 augusti 2019, 23:28:24 PM
Det vore bra om INTE Transdev köper. Hellre Keolis än att all buss och båttrafik köps upp av Transdev.

Transdev bytte ju själv ägare ganska nyligen, rätt kaxigt att börja köpa så stora bolag som Björks och nu vara intresserade av Arriva redan.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 augusti 2019, 08:40:20 AM
Det handlar nog delvis om att göra sig kvitt konkurrenter, det är ju enklare att köpa bolag med relativt nyvunna kontrakt än att lägga anbud själv.
Transdev är ju heller inte så stora i Sverige jämfört med Nobina och Arriva, så det är ju ett sätt att växa.
Taktiken att köpa upp konkurrenter förekommer i nästan alla branscher och är rent affärsmässiga beslut.
Keolis kan vara intresserade av Arriva om de inte lyckas vinna anbud på egen hand, men det är kanske bara en kortsiktig lösning då Arriva åtminstone i Sverige har flera stora kontrakt som skall upphandlas inom några år.
Det står dock också att DB överväger att börsnotera Arriva om de inte får ett tillräckligt bra pris.
Med andra ord kanske de vill ha mer än de fyra miljarder euro som nämns som möjlig köpeskilling.
Med tanke på att DB enligt artikeln köpte Arriva för 1,6 miljarder pund kan det ju tänkas att de vill ha mer än fyra miljarder euro för att helt släppa kontrollen över bolaget.
En inte obetydlig del av verksamheten finns ju på DBs hemmamarknad Tyskland och därför kanske det inte är så kul att sälja till en konkurrent som Transdev eller Keolis som båda redan finns i Tyskland.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 12 augusti 2019, 09:40:36 AM
Det kan ju säljas i delar (jag har hört att Arriva Sverige kan aäljas för sig t.ex) och det gör ju det hela lite annorlunda. Det ska tydligen vara nått infomöte för vissa utvalda i september, förhoppningsvis kommer mer info då.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 augusti 2019, 21:40:21 PM
Kom igen nu Keolis  :)
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 14 augusti 2019, 09:41:50 AM
Flera amerikanska bolag är tydligen intresserade. Det var visst nån deadline i torsdags så väntar spänt på vad den har att ge


https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-10/deutsche-bahn-s-arriva-is-said-to-attract-buyout-firms-rivals
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Fredde skrivet 14 augusti 2019, 10:37:13 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2019, 21:40:21 PM
Kom igen nu Keolis  :)

Jag tror att dom behöver se om sitt eget hus först... :-X
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 14 augusti 2019, 16:45:50 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 augusti 2019, 08:40:20 AM

Transdev är ju heller inte så stora i Sverige jämfört med Nobina och Arriva, så det är ju ett sätt att växa.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

I beg to differ vad gäller Transdev vs. Arriva.
Enligt Merinfo har Transdev 922 fordon registrerade i Sverige mot Arrivas 881 (då är även servicebilar m m medräknade men ändå)
Nobina ligger däremot på 2662 fordon så där har du rätt.

//Jonas G
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 augusti 2019, 14:01:57 PM
Citat från: Fredde link=topic=73104.msg511430#msg511430 dat 8)e=1565771833
Jag tror att dom behöver se om sitt eget hus först... :-X
Man kan ju få drömma lite..  8) :P :P
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 16:09:35 PM
Svaret på om det blir försäljning och i så fall till vem ska komma i oktober läste jag på nån Arriva-sida.

På sätt och vis vore det kul om Keolis tog över, då kan man bli utlånad till lite roliga områden igen. Som innerstan. Inom SL alltså.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: igel skrivet 30 augusti 2019, 18:35:19 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 16:09:35 PM
Svaret på om det blir försäljning och i så fall till vem ska komma i oktober läste jag på nån Arriva-sida.

På sätt och vis vore det kul om Keolis tog över, då kan man bli utlånad till lite roliga områden igen. Som innerstan. Inom SL alltså.
Är det klart med vad som ska säljas, Arriva Sverige eller bara bussdivisionen. Är det fordon och allt eller bara avtalen?
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 18:39:07 PM
Citat från: igel skrivet 30 augusti 2019, 18:35:19 PM
Är det klart med vad som ska säljas, Arriva Sverige eller bara bussdivisionen. Är det fordon och allt eller bara avtalen?

Hela Arriva vad jag förstått, åtminstone bussdelen. Man vill sälja hela i ett i första hand, men vad det blir i slutändan vet man väl först i oktober. Att bara sälja avtalen när man vill sluta med bussar helt känns konstigt, så jag antar att fordonen följer med i köpet.

Inte bara Arriva Sverige i alla fall.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-05/germany-s-deutsche-bahn-is-said-to-eye-amsterdam-for-arriva-ipo
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Fredde skrivet 31 augusti 2019, 08:20:16 AM
Säg att allt som rör bussar i Sverige säljs, hur gör man med avtal som kombinerar buss och spår?
Bara att dela på eller är det olika från avtal till avtal?
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 31 augusti 2019, 09:35:49 AM
Citat från: Fredde skrivet 31 augusti 2019, 08:20:16 AM
Säg att allt som rör bussar i Sverige säljs, hur gör man med avtal som kombinerar buss och spår?
Bara att dela på eller är det olika från avtal till avtal?

Jsg tror dock att även spårtrafiken är till salu. Allt som ligger under Arriva.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 augusti 2019, 09:45:03 AM
Jag slog in" alla bolag" . Hittar inte solid info. Det finns alltså flera bolag som tillhör Arriva. Troligen är det ett (eller flera) tyska bolag som i sin tur äger de svenska. Det räcker alltså att moderbolag är till salu. I Sverige är det lättare att behålla bolag och eventuellt byta namn på dem.

https://www.allabolag.se/what/Arriva

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Nico skrivet 31 augusti 2019, 11:14:56 AM
Citat från: Fredde skrivet 31 augusti 2019, 08:20:16 AM
Säg att allt som rör bussar i Sverige säljs, hur gör man med avtal som kombinerar buss och spår?
Bara att dela på eller är det olika från avtal till avtal?

Avtal är ju inte helt homogena om man säger så. Sådana avtal som t.ex. SL/E20 kan nog bli ganska mariga om de skulle delas upp i buss respektive spår, i synnerhet om man skulle dela upp buss och spårtrafiken i ytterligare delar. T.ex. om Tvärbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan skulle bli separata delar. I praktiken blir det ju då olika avtal för varje del. Kanske då även med olika köpare/entreprenörer. Beställarna lär nog vilja ha med mer än ett ord med i laget där, oavsett vad.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Leyland skrivet 31 augusti 2019, 13:33:09 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 18:39:07 PM
Hela Arriva vad jag förstått, åtminstone bussdelen. Man vill sälja hela i ett i första hand, men vad det blir i slutändan vet man väl först i oktober. Att bara sälja avtalen när man vill sluta med bussar helt känns konstigt, så jag antar att fordonen följer med i köpet.

Inte bara Arriva Sverige i alla fall.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-05/germany-s-deutsche-bahn-is-said-to-eye-amsterdam-for-arriva-ipo

I denna typ av försäljning eller överlåtelser säljer man mer eller mindre hela bolag företrädesvis, inklusive tillgångar och skulder, inklusive kontraktsportfölj som värderas osv.

Bussbolagen äger ofta inte heller alla bussar helt själva, utan de ägs i sin tur av banker eller busstillverkarna genom olika leasingavtal eller finansieringslösningar knutna till varje fordonsindivid. Vilket innebär att denna hantering också underlättas av att man säljer ett bolag (knoppar av) så högt upp det går i en koncernstruktur.

När det gäller spårtrafik så äger väl inte Arriva (Sverigeverksamheten, med reservation för att jag inte har 100% koll) några egna fordon, utan dessa är en del av entreprenadkontrakten, dvs Trafikhuvudmännen äger eller kontrollerar dem.

Mitt tips är att Arriva Sverige säljs som ett bolag/enhet - om nu någon vill köpa alternativt prislappen är rätt.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 31 augusti 2019, 15:03:23 PM
Citat från: Leyland skrivet 31 augusti 2019, 13:33:09 PM
I denna typ av försäljning eller överlåtelser säljer man mer eller mindre hela bolag företrädesvis, inklusive tillgångar och skulder, inklusive kontraktsportfölj som värderas osv.

Bussbolagen äger ofta inte heller alla bussar helt själva, utan de ägs i sin tur av banker eller busstillverkarna genom olika leasingavtal eller finansieringslösningar knutna till varje fordonsindivid. Vilket innebär att denna hantering också underlättas av att man säljer ett bolag (knoppar av) så högt upp det går i en koncernstruktur.

När det gäller spårtrafik så äger väl inte Arriva (Sverigeverksamheten, med reservation för att jag inte har 100% koll) några egna fordon, utan dessa är en del av entreprenadkontrakten, dvs Trafikhuvudmännen äger eller kontrollerar dem.

Mitt tips är att Arriva Sverige säljs som ett bolag/enhet - om nu någon vill köpa alternativt prislappen är rätt.

Arriva äger faktiskt majoriteten av sina bussar.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Kvarne skrivet 31 augusti 2019, 18:50:49 PM
När kan svaret tänkas komma...?
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: BR skrivet 31 augusti 2019, 19:33:40 PM
Citat från: Kvarne skrivet 31 augusti 2019, 18:50:49 PM
När kan svaret tänkas komma...?

I oktober så ta de lugnt...
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2019, 21:53:53 PM
Avtal är ju i regel skrivna mellan en huvudman och ett specifikt företag med ett specifikt företagsnummer. Trafikföretaget kan byta namn och/eller köpas upp, men kan i regel inte (utan åtminstone förhandlingar) helt avvecklas eller läggas ner så länge de har bundna kontrakt med en huvudman.
Dessutom är det som Nico säger, att man har förbundit sig att köra ett visst kontrakt med en viss storlek tiden ut. Köper ett annat företag upp företaget med kontraktet är de i princip tvungna att behålla det förvärvade företaget som dotterbolag och köra all deras trafik kontrakten ut. Jämför dåvarande Byberg/Björkskoncernen och deras köp av KR Trafik, där kontraktet med UL (som nu är på sluttampen) måste köras tiden ut i KR Trafiks namn.

Sen återstår att se hur mycket värt det är att köpa ett företag där många kontrakt är på sluttampen.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 september 2019, 08:07:37 AM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 16:09:35 PM
Svaret på om det blir försäljning och i så fall till vem ska komma i oktober läste jag på nån Arriva-sida.

På sätt och vis vore det kul om Keolis tog över, då kan man bli utlånad till lite roliga områden igen. Som innerstan. Inom SL alltså.
Eller Helsingborg...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: igel skrivet 01 september 2019, 09:04:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2019, 21:53:53 PM
Sen återstår att se hur mycket värt det är att köpa ett företag där många kontrakt är på sluttampen.
Det är förstods en faktor, Arriva (bussdelen) har i dag bara två kontrakt som löper lite längre, Helsingborg och Ekerö. 

Östgötapendeln -> 2020 
Halmstad -> 2020
Roslagsbanan -> 2021
Norrort -> 2021 
Lokalbanor Stockholm -> 2024
Råsta -> 2024
Pågatågen -> 2026 
Helsingborg -> 2027
Ekerö -> 2029

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 01 september 2019, 10:14:47 AM
Citat från: igel skrivet 01 september 2019, 09:04:02 AM
Det är förstods en faktor, Arriva (bussdelen) har i dag bara två kontrakt som löper lite längre, Helsingborg och Ekerö. 

Östgötapendeln -> 2020 
Halmstad -> 2020
Roslagsbanan -> 2021
Norrort -> 2021 
Lokalbanor Stockholm -> 2024
Råsta -> 2024
Pågatågen -> 2026 
Helsingborg -> 2027
Ekerö -> 2029

Östgötapenden -> 2025 med möjlighet till 4 års förlängning.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Nico skrivet 01 september 2019, 11:11:08 AM
Citat från: igel skrivet 01 september 2019, 09:04:02 AM
Roslagsbanan -> 2021
Norrort -> 2021 
Lokalbanor Stockholm -> 2024
Råsta -> 2024

Vet inte om man, riktigt så enkelt, kan dela upp Arriva i en bussdel och en spårdel. Nu har jag inte järnkoll på de sk. finare spörsmålen, men Norrort och Roslagsbanan är mig veterligt ett kontraktspaket (E20 block 2) där spår och buss ingår gemensamt. Råsta, Bromma, Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan ett annat (E20, block 1) på samma tema. Buss- och spårtrafiken är i sak alltså inte åtskilda i dessa kontrakt.

Vill/får något företag köpa hela Arriva Sverige så är det nog inga större problem. Ska man däremot försöka att först slå isär de olika kontraktskomponenterna till renodlade spår- och busstrafikkontrakt så blir det sannolikt nog bra mycket marigare. Det blir ju då egentligen fråga om helt nya kontrakt, flera av dem på en korttidsbasis, som behöver till.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: B10M skrivet 01 september 2019, 23:05:20 PM
Citat från: Nico skrivet 01 september 2019, 11:11:08 AM
Vet inte om man, riktigt så enkelt, kan dela upp Arriva i en bussdel och en spårdel. Nu har jag inte järnkoll på de sk. finare spörsmålen, men Norrort och Roslagsbanan är mig veterligt ett kontraktspaket (E20 block 2) där spår och buss ingår gemensamt. Råsta, Bromma, Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan ett annat (E20, block 1) på samma tema. Buss- och spårtrafiken är i sak alltså inte åtskilda i dessa kontrakt.

Var det inte du som hävdade att Råsta och Bromma är två olika avtal? Vilket av dessa avtal är det som Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan hör till?
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Nico skrivet 01 september 2019, 23:27:30 PM
Vet inte om det är någon annan tråd du tänker på? Annars har både jag och flera andra sannolikt nämnt dessa avtalsområden i olika sammanhang och former under åren.

Råsta (som sedan gammalt egentligen utgörs av två områden, Solna+Sundbyberg samt Sollentuna+delar av norra Järva) och Bromma (primärt Västerort) var separata avtalsområden tidigare. Däremot slogs de, i samband med avtalet E20 - block 1, ihop med Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan. Råsta hade tidigare innehafts av Keolis och Bromma av Nobina. Det nu aktuella avtalet startade i augusti 2012.

Tvillingavtalet E20 - block 2, som utgörs av Norrort (Danderyd+Täby+Vaxholm+Österåker+delar av Vallentuna) samt Roslagsbanan startade i januari 2013. Norrort kördes av Keolis i det tidigare avtalet.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: B10M skrivet 02 september 2019, 00:06:18 AM
Citat från: Nico skrivet 01 september 2019, 23:27:30 PM
Vet inte om det är någon annan tråd du tänker på? Annars har både jag och flera andra sannolikt nämnt dessa avtalsområden i olika sammanhang och former under åren.

Råsta (som sedan gammalt egentligen utgörs av två områden, Solna+Sundbyberg samt Sollentuna+delar av norra Järva) och Bromma (primärt Västerort) var separata avtalsområden tidigare. Däremot slogs de, i samband med avtalet E20 - block 1, ihop med Nockebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan. Råsta hade tidigare innehafts av Keolis och Bromma av Nobina. Det nu aktuella avtalet startade i augusti 2012.

Tvillingavtalet E20 - block 2, som utgörs av Norrort (Danderyd+Täby+Vaxholm+Österåker+delar av Vallentuna) samt Roslagsbanan startade i januari 2013. Norrort kördes av Keolis i det tidigare avtalet.

Här var det:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72510.msg507626.html#msg507626

Citat från: Nico skrivet 06 april 2019, 21:19:31 PM
Beror på hur man ser det och om man talar om trafikområden (garage) eller avtalsområden. Arriva har väl av driftsskäl mm. delvis lagt Lunda under Råsta trafikalt. Avtalsmässigt så är Lunda (Bromma) dock ett eget avtalsområde även om det nu senast handlades upp ihop med Råsta och Saltsjöbanan i E20 block 1.

Råsta sedan är ju även det ett hopkok av avtalsområdena Solna/Sundbyberg och Sollentuna. Den kombon har dock varit med under ganska många år så de flesta tänker nog mera på Råsta som både trafik- och avtalsområde.

Förstår inte vad du menar egentligen. Är Lunda/Bromma och Råsta olika eller samma avtal?
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Nico skrivet 02 september 2019, 00:20:47 AM
Råsta och Bromma är i grund olika avtalsområden, men ligger fn. samlade i samma huvudavtal. Hur det blir i framtiden får man se. Att man samlat ihop flera mindre avtalsområden under ett större, mera övergripande avtal, har gjorts i ett par fall på senare år. Sedan finns det en del varianter som är bra mycket äldre, t.ex. då att Råsta i sig egentligen oxå är lite av ett hopkok.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: B10M skrivet 05 september 2019, 23:41:26 PM
Citat från: Nico skrivet 02 september 2019, 00:20:47 AM
Råsta och Bromma är i grund olika avtalsområden, men ligger fn. samlade i samma huvudavtal. Hur det blir i framtiden får man se. Att man samlat ihop flera mindre avtalsområden under ett större, mera övergripande avtal, har gjorts i ett par fall på senare år. Sedan finns det en del varianter som är bra mycket äldre, t.ex. då att Råsta i sig egentligen oxå är lite av ett hopkok.
Förstår inte alls vad du menar med det där. Hur kan Råsta och Bromma vara olika avtalsområden om båda är ett och samma avtal?
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 06 september 2019, 07:41:56 AM
Citat från: B10M skrivet 05 september 2019, 23:41:26 PM
Förstår inte alls vad du menar med det där. Hur kan Råsta och Bromma vara olika avtalsområden om båda är ett och samma avtal?
Det skriver han ju.
Bromma är ett eget avtal precis som Råsta som i sin tur egentligen är två avtal, men att SL/TF i den senaste upphandlingen valt att upphandla båda depåerna i samma avtal.
Det kan alltså bli så att depåerna upphandlas separat nästa gång.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: B10M skrivet 06 september 2019, 15:03:58 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 september 2019, 07:41:56 AM
Det skriver han ju.
Bromma är ett eget avtal precis som Råsta som i sin tur egentligen är två avtal, men att SL/TF i den senaste upphandlingen valt att upphandla båda depåerna i samma avtal.
Det kan alltså bli så att depåerna upphandlas separat nästa gång.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Så egentligen är det tre olika avtal men ändå är det ett och samma avtal ???
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Nico skrivet 06 september 2019, 16:20:17 PM
Förstår faktiskt inte vad som är så oklart förutom att vi kanske slarvar med terminologin för att vi är för vana. Ska försöka att bena ut lite till.

Trafikområde (garage/depå) Råsta utgörs av avtalsområdena Solna+Sundbyberg samt Sollentuna+delar av norra Järva.

Trafikområde (garage/depå) Lunda utgörs av avtalsområdet Bromma vilket, trots namnet, omfattar i stort sett hela Västerort förutom norra Järva.

Dessa avtalsområden/trafikområden blev i den senaste upphandlingen av dessa områden (vilket hade trafikstart i augusti 2012) av Trafikförvaltningen (SL) sedan samlade under ett övergripande avtal med beteckningen E20, block 1.

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: homer skrivet 18 september 2019, 19:21:57 PM
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är tre så kallade hedgefonder aktuella som köpare: Apollo Global Management, Carlyle Group LP och Lone Star Funds.

https://www.bussmagasinet.se/2019/09/slutstriden-om-arriva-har-borjat/
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 19 september 2019, 04:56:13 AM
Citat från: homer skrivet 18 september 2019, 19:21:57 PM
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är tre så kallade hedgefonder aktuella som köpare: Apollo Global Management, Carlyle Group LP och Lone Star Funds.

https://www.bussmagasinet.se/2019/09/slutstriden-om-arriva-har-borjat/

Kan kanske vara spännande med helt (inom kollektivtrafiken) okända ägare.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 19 september 2019, 07:44:24 AM
Bra med långsiktiga ägare, idén med en hedgefond är ju att den i princip inte skall kunna gå back för sina ägare, men i gengäld inte levererar så hög avkastning som en fond med större risk kan göra vilket jag tror är bra i kollektivtrafikvärlden som idag lever med förhållandevis små marginaler.

Det har ju generellt blivit alltmer intressant för pensionsfonder att investera i kollektivtrafiken och dess infrastruktur eftersom det är säkra inkomster i form av skattepengar till skillnad från många andra verksamheter man kan investera i.
Även Transdev och Bergkvarabuss ägs väl till stor del av just pensionsfonder idag?

Keolis ägs till viss del av riskkapitalister, men Franska staten är genom SNCF fortfarande huvudägare.

Hur det ligger till med Nobina vet jag inte, men eftersom det är ett börsnoterat bolag är det nog inte lika mycket riskkapital inblandat längre, de brukar oftast vara på hugget innan en börsnotering för att kunna plocka ut sin förväntade vinst genom att sälja aktierna de äger.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2019, 08:20:30 AM
Senaste nytt.
https://www.bussmagasinet.se/2019/10/tva-tampas-om-arriva/
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: homer skrivet 04 oktober 2019, 15:47:30 PM
tyvärr kommer nog inte den nya ägaren (om de blir någon av nämda) att göra Arriva sverige till ett bättre Företag, har svårt att tro att en anonym hedgefond kommer gå in och detaljstyra saker som skulle göra bolaget mer attraktivt som arbetsgivare.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2019, 18:24:41 PM
Med tanke på deras värdering vs DB's värdering, är jag osäker på om det ens blir nån affär. Det skiljer ju 10 miljarder mellan dom.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 08 oktober 2019, 07:36:33 AM
Frågan är dock om de får mer på börsen.
Hedgefonder har visserligen som uppgift att göra så stor vinst som möjligt till en låg risk till skillnad från riskkapitalister som gärna investerar i mer riskfyllda affärer i syfte att tjäna mer pengar på sikt.
Börsen är ju beroende av att någon vill köpa aktier till det pris ägaren tänkt sig.
Om nu professionella investerare anser att företaget är värt runt en miljard euro än ägaren vill ha gissar jag att de måste pruta även på börsen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 oktober 2019, 09:22:43 AM
Citat från: homer skrivet 04 oktober 2019, 15:47:30 PM
tyvärr kommer nog inte den nya ägaren (om de blir någon av nämda) att göra Arriva sverige till ett bättre Företag, har svårt att tro att en anonym hedgefond kommer gå in och detaljstyra saker som skulle göra bolaget mer attraktivt som arbetsgivare.

På vilket sätt är Arriva idag en oattraktiv arbetsgivare jmf med övriga aktörer i Stockholmsområdet? För jag antar att det är just Stockholm du avser?

Betalar man sämre? (knappast möjligt)
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: homer skrivet 08 oktober 2019, 16:26:19 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 oktober 2019, 09:22:43 AM
På vilket sätt är Arriva idag en oattraktiv arbetsgivare jmf med övriga aktörer i Stockholmsområdet? För jag antar att det är just Stockholm du avser?

Betalar man sämre? (knappast möjligt)

Tror man kan fråga vilket bussförare som helst som kör för SL att Arriva är den minst attraktiva arbetsgivaren av dom 4 som nu finns. Jag har själv inte jobbat för dom så jag har inga egna erfarenheten men jag har kollegor som har och dom säger alla att dom kör för vem som helst men inte Arriva varför vet jag inte riktigt.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 oktober 2019, 17:40:56 PM
När blir det avgjort vem som tar över Arriva ?

Sedan är det nog så att det går att ha synpunkter på arbetsgivaren. Jag har hört en del och jag tror inte att man i  alltför stor utsträckning skall lita på rykten.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 08 oktober 2019, 19:23:19 PM
Min åsikt efter att ha jobbat på Arriva några år nu, är att dom inte är sämre än någon annan. Som vanligt skiljer det väldigt mellan områdena och till och med på depånivå, men mycket av det jag hör mina kollegor klaga på är 1. Samma saker som anställda på de 2 (Transdev är för nya) andra företagen klagar på. 2. Saker som hänger kvar sen övertagandemisslyckandet. 3. Saker man tror är bättre, som kanske var bättre hos föregående aktör men då för snart 7 år sen. Dvs kanske inte alls lika bra nu.
Personligen så anser jag att Arriva är riktigt bra på vissa saker, fast schema är för mig bättre än tidssökning och man har ändrat körtider bra mer aktivt än vad, enligt min erfarenhet, annan arbetsgivare gjorde.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: igel skrivet 08 oktober 2019, 22:26:05 PM
Citat från: buskörare skrivet 08 oktober 2019, 19:23:19 PM
Min åsikt efter att ha jobbat på Arriva några år nu, är att dom inte är sämre än någon annan. Som vanligt skiljer det väldigt mellan områdena och till och med på depånivå, men mycket av det jag hör mina kollegor klaga på är 1. Samma saker som anställda på de 2 (Transdev är för nya) andra företagen klagar på. 2. Saker som hänger kvar sen övertagandemisslyckandet. 3. Saker man tror är bättre, som kanske var bättre hos föregående aktör men då för snart 7 år sen. Dvs kanske inte alls lika bra nu.
Personligen så anser jag att Arriva är riktigt bra på vissa saker, fast schema är för mig bättre än tidssökning och man har ändrat körtider bra mer aktivt än vad, enligt min erfarenhet, annan arbetsgivare gjorde.
Det som brukar framföras som svaga sidor hos Arriva är: Informationsflöde/information/utbildning, Professionalitet (från administrativ personal), Verklighetskontakt (med området/verksamheten). 
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 09 oktober 2019, 05:26:49 AM
Citat från: igel skrivet 08 oktober 2019, 22:26:05 PM
Det som brukar framföras som svaga sidor hos Arriva är: Informationsflöde/information/utbildning, Professionalitet (från administrativ personal), Verklighetskontakt (med området/verksamheten).

Ja, och åtminstone de 2 första har jag hört även på Keolis långt innan jag började i norrort 2012.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Sputnik skrivet 09 oktober 2019, 19:14:52 PM
Citat från: buskörare skrivet 09 oktober 2019, 05:26:49 AM
Ja, och åtminstone de 2 första har jag hört även på Keolis långt innan jag började i norrort 2012.
Det hör du nog spritt över hela arbetsmarknaden. Jag vet inte direkt om bussbolag är sämre än andra?
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: buskörare skrivet 10 oktober 2019, 04:58:47 AM
Citat från: Sputnik skrivet 09 oktober 2019, 19:14:52 PM
Det hör du nog spritt över hela arbetsmarknaden. Jag vet inte direkt om bussbolag är sämre än andra?

Inte nu längre, det tror inte jag heller. Sen har väl alla sina saker som är sämre men ocjså saker som är bättre än andra. Så i slutändan går det nog på ett ut.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: BSB101 skrivet 13 oktober 2019, 08:42:41 AM
Citat från: buskörare skrivet 09 oktober 2019, 05:26:49 AM
Ja, och åtminstone de 2 första har jag hört även på Keolis långt innan jag började i norrort 2012.
Just verklighetskontakt samt brist på, eller rättare sagt upplevd brist på, information tillhör nog topp fem på alla större företag. Mer eller mindre berättigat.

Gällande hur bra eller dålig en arbetsgivare är ger det aldrig hela bilden att bara höra på personer som lämnat företaget och man ska alltid se till att ställa följdfrågor och får mer detaljer än mer svepande svar om vad som var dåligt.
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 oktober 2019, 22:19:43 PM
Inget i år då...

https://www.bussmagasinet.se/2019/10/ingen-forsaljning-av-arriva-i-ar/
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 08:01:56 AM
Citat från: buskörare skrivet 12 augusti 2019, 06:08:21 AM
Transdev bytte ju själv ägare ganska nyligen, rätt kaxigt att börja köpa så stora bolag som Björks och nu vara intresserade av Arriva redan.
Och ta Så stora upphandlingar
Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 oktober 2019, 06:59:04 AM
Hur menar du nu, är det kaxigt att vinna stora upphandlingar för att man bytt ägare?
Jag gissar att det även finns andra orsaker till att de gjorde rent hus med konkurrenterna i Göteborg.
Att ett företag köper upp ett annat i samma bransch är inte heller särskilt konstigt tycker jag, där handlar det väl om att man vill in på en marknad man anser värdefull för verksamheten.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva till salu, hela eller i delar.
Skrivet av: Ersa skrivet 30 oktober 2019, 10:59:26 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 08:01:56 AM
Och ta Så stora upphandlingar

Inte ett dugg kaxigt eller märkligt. De rejält stora upphandlingarna är ju i princip skräddarsydda för alla utlandsägda storbolag. Oavsett vilka ägare de har, eller om de nyligen bytt ägare. Ett nyligen genomfört ägarbyte för ett dotterbolag påverkar inte deras beräkningar inför ett anbud nämnvärt.