Huvudmeny

Dalarna

Startat av Wetjo, 23 juni 2015, 05:57:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

allan 99

Vem vet det kan bli Man för i de flesta städer i Sverige som kör keolis kör Man bussar t.ex: Stockholm, Göteborg
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

1896

Det låter på er som att bussarna absolut ska vara 14 år gamla innan de byts ut, men det måste väl stå entreprenören fritt att byta ut sina bussar hur ofta vederbörande vill ?  ???  Inte för att jag tror att de gör det....

pn81

När Keolis tog över trafiken för ett år sedan så flyttade man hit ca 100 bussar och som jag har förstått det så ska det finnas en överenskommelse om att de bussarna ska gå över i Dalatrafiks ägo fr o m 1 juli 2016. Sen måste den entreprenör som vann trafiken efter det datumet (dvs Keolis) leasa de bussarna av Dalatrafik. När Dalatrafik är leasinggivare så brukar de kräva att bussarna ska användas tills de uppnått maxåldern på 14 år. (Så var det när Nobina leasade de bussar som de tog över efter Dalabuss 2006.) Jag är dock inte säker på om jag har fattat rätt.

När Nobina körde trafiken i Dalarna så var kravet 14 års maxålder utan krav på högsta medelålder och vid den upphandling som Arriva vann (som Nobina överklagade och som senare blev inställd) så sa man 14 års maxålder och sju års högsta medelålder. När det gäller det kontrakt som börjar gälla nästa år så vet jag inte om det finns något krav på högsta medelålder men om det gör det så kan man inte behålla alla bussar tills de blir 14 år utan att överskrida den medelåldern.

Hur många nya bussar som kommer, vilka bussmodeller det blir och när de kommer har jag bara hört rykten om och vissa rykten motsäger varandra så hur det blir återstår att se.

Angående bussmärken så har Keolis Volvo och Scania i Falun och Borlänge idag. De skulle förstås kunna få för sig att ta hit MAN också men jag tror att det mest sannolikt att de fortsätter att köra med de två märken man redan har här, det är enklast för alla inblandade. Det är ju också så att även om Keolis har egna verkstäder så kan det ju vara praktiskt att köra iväg bussar till märkesverkstäder ibland och närmsta märkesverkstäder för Volvo och Scania ligger i Borlänge medan närmsta märkesverkstad för MAN ligger i Stockholm (tror jag). (Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.)

Fikman

Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2015, 17:26:25 PM
När Keolis tog över trafiken för ett år sedan så flyttade man hit ca 100 bussar och som jag har förstått det så ska det finnas en överenskommelse om att de bussarna ska gå över i Dalatrafiks ägo fr o m 1 juli 2016. Sen måste den entreprenör som vann trafiken efter det datumet (dvs Keolis) leasa de bussarna av Dalatrafik. När Dalatrafik är leasinggivare så brukar de kräva att bussarna ska användas tills de uppnått maxåldern på 14 år. (Så var det när Nobina leasade de bussar som de tog över efter Dalabuss 2006.) Jag är dock inte säker på om jag har fattat rätt.

När Nobina körde trafiken i Dalarna så var kravet 14 års maxålder utan krav på högsta medelålder och vid den upphandling som Arriva vann (som Nobina överklagade och som senare blev inställd) så sa man 14 års maxålder och sju års högsta medelålder. När det gäller det kontrakt som börjar gälla nästa år så vet jag inte om det finns något krav på högsta medelålder men om det gör det så kan man inte behålla alla bussar tills de blir 14 år utan att överskrida den medelåldern.

Hur många nya bussar som kommer, vilka bussmodeller det blir och när de kommer har jag bara hört rykten om och vissa rykten motsäger varandra så hur det blir återstår att se.

Angående bussmärken så har Keolis Volvo och Scania i Falun och Borlänge idag. De skulle förstås kunna få för sig att ta hit MAN också men jag tror att det mest sannolikt att de fortsätter att köra med de två märken man redan har här, det är enklast för alla inblandade. Det är ju också så att även om Keolis har egna verkstäder så kan det ju vara praktiskt att köra iväg bussar till märkesverkstäder ibland och närmsta märkesverkstäder för Volvo och Scania ligger i Borlänge medan närmsta märkesverkstad för MAN ligger i Stockholm (tror jag). (Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.)

Det enda som det pratades om när vi gick in i kortavtalet var att det skulle ligga övertagandekrav på den operatör som van anbudet

allan 99

Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2015, 17:26:25 PM
När Keolis tog över trafiken för ett år sedan så flyttade man hit ca 100 bussar och som jag har förstått det så ska det finnas en överenskommelse om att de bussarna ska gå över i Dalatrafiks ägo fr o m 1 juli 2016. Sen måste den entreprenör som vann trafiken efter det datumet (dvs Keolis) leasa de bussarna av Dalatrafik. När Dalatrafik är leasinggivare så brukar de kräva att bussarna ska användas tills de uppnått maxåldern på 14 år. (Så var det när Nobina leasade de bussar som de tog över efter Dalabuss 2006.) Jag är dock inte säker på om jag har fattat rätt.

När Nobina körde trafiken i Dalarna så var kravet 14 års maxålder utan krav på högsta medelålder och vid den upphandling som Arriva vann (som Nobina överklagade och som senare blev inställd) så sa man 14 års maxålder och sju års högsta medelålder. När det gäller det kontrakt som börjar gälla nästa år så vet jag inte om det finns något krav på högsta medelålder men om det gör det så kan man inte behålla alla bussar tills de blir 14 år utan att överskrida den medelåldern.

Hur många nya bussar som kommer, vilka bussmodeller det blir och när de kommer har jag bara hört rykten om och vissa rykten motsäger varandra så hur det blir återstår att se.

Angående bussmärken så har Keolis Volvo och Scania i Falun och Borlänge idag. De skulle förstås kunna få för sig att ta hit MAN också men jag tror att det mest sannolikt att de fortsätter att köra med de två märken man redan har här, det är enklast för alla inblandade. Det är ju också så att även om Keolis har egna verkstäder så kan det ju vara praktiskt att köra iväg bussar till märkesverkstäder ibland och närmsta märkesverkstäder för Volvo och Scania ligger i Borlänge medan närmsta märkesverkstad för MAN ligger i Stockholm (tror jag). (Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.) vi får se hur det blir vad som helst kan hända
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

1896

Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2015, 17:26:25 PM
(Om inte jag har fattat alldeles fel så ligger Volvos bussverkstad t o m vägg i vägg med Borlänges depå.)

Hela anläggningen i Borlänge är ju densamma som den GDG uppförde en gång i tiden, så Volvo håller till i GDGs gamla verkstadslokaler, och det finns en privat lackerare som håller till i GDGs lackbox + plåtslageri. I övrigt så nyttjas anläggningen av Keolis, det finns kontor i Verkstadsdelen, där håller väl Tåg i Bergslagen till tror jag, sedan är det ju huvudbyggnaden som ju är Dalatrafiks huvudkontor, och denna har byggts ut i omgångar, så den är säkert dubbelt så stor mot då GDG nyttjade den.