Huvudmeny

Dalarna

Startat av Wetjo, 23 juni 2015, 05:57:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Keolis 5268 och 5269 fyller fjorton till våren 2016.
Detta innebär att dom har ställts av och kommer att säljas. Någon intresserad?  ;)
för närvarande står dom i Falun. 5267 kommer att följa efter till hösten.

Åren som kommer blir det mycket byten över tid, men de flesta bussarna kommer att gå tills dom blir 14 år.

84-bussarna (VW-Kutzenitz) har förflyttats till Odensbacken vad jag vet utom en som går i Falun...
Står en avstripad i Borlänge...

Walter

Kanske kommer en del begagnat från Stockholm nu när det blir vagnar över från de områden Nobina numera kör?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

allan 99

Citat från: Wetjo skrivet 23 juni 2015, 05:57:19 AM
Keolis 5268 och 5269 fyller fjorton till våren 2016.
Detta innebär att dom har ställts av och kommer att säljas. Någon intresserad?  ;)
för närvarande står dom i Falun. 5267 kommer att följa efter till hösten.

Åren som kommer blir det mycket byten över tid, men de flesta bussarna kommer att gå tills dom blir 14 år.

84-bussarna (VW-Kutzenitz) har förflyttats till Odensbacken vad jag vet utom en som går i Falun...
Står en avstripad i Borlänge...
kommer 81vagnarna och 23vagnarna och vad kommer för något
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Wetjo

Citat från: allan 99 skrivet 24 juni 2015, 03:45:47 AM
kommer 81vagnarna och 23vagnarna och vad kommer för något

81-vagnarna är ju -05:or så dom går minst ett år till. Samma sak med 23-vagnarna (Scania-boggie).
Sedan kan det inträffa saker som gör att dom byts tidigare.
Inte klart vad som kommer istället. Det beror på vad som händer i upphandlingarna runt om i Sverige.
Troligt att Lahti-bussarna (2329 - 2338) står först i tur att bytas...

allan 99

Citat från: Wetjo skrivet 24 juni 2015, 05:15:08 AM
81-vagnarna är ju -05:or så dom går minst ett år till. Samma sak med 23-vagnarna (Scania-boggie).
Sedan kan det inträffa saker som gör att dom byts tidigare.
Inte klart vad som kommer istället. Det beror på vad som händer i upphandlingarna runt om i Sverige.
Troligt att Lahti-bussarna (2329 - 2338) står först i tur att bytas...
och vilka bussar kommer att ersätta lathi-bussarna och 81vagnarna och 23vagnarna(Scania omnilink boggie)
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Walter

Citat från: allan 99 skrivet 25 juni 2015, 01:23:55 AM
och vilka bussar kommer att ersätta lathi-bussarna och 81vagnarna och 23vagnarna(Scania omnilink boggie)

Det har Wetjo redan svarat på, dvs inte klart ännu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Citat från: Wetjo skrivet 23 juni 2015, 05:57:19 AM
Keolis 5268 och 5269 fyller fjorton till våren 2016.
Detta innebär att dom har ställts av och kommer att säljas. Någon intresserad?  ;)
för närvarande står dom i Falun. 5267 kommer att följa efter till hösten...
Vilken flax man hade att dom var i trafik när man var där :)/Ulf

Esbjörn

Citat från: Wetjo skrivet 24 juni 2015, 05:15:08 AM
81-vagnarna är ju -05:or så dom går minst ett år till. Samma sak med 23-vagnarna (Scania-boggie).
Sedan kan det inträffa saker som gör att dom byts tidigare.
Inte klart vad som kommer istället. Det beror på vad som händer i upphandlingarna runt om i Sverige.
Troligt att Lahti-bussarna (2329 - 2338) står först i tur att bytas...

2321-2325 är 2006:or
2326 är årsm. 2007
2327 är årsm. 2008

Lahtivagnarna är årsm. 2003.

Bussmicke

Är 5267-68 sommaravställda?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Nej, de var bara en nödlösning redan från början för att klara det tillfälliga avtalet, nu väntar sannolikt skroten tillsammans med kollegorna från Handen.

Det kommer att komma en del nya och nygamla bussar till Dalarna framöver eftersom en del bussar blivit för gamla och några blivit överflödiga av andra orsaker.
Vad som kommer och när har jag dock inte koll på i nuläget.
//Fredrik

1896

Enligt uppgift så är det prioriterat att byta ut skolbussarna först.  :)

Bussmicke

Och vilka är skolbussarna?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2015, 07:09:33 AM
Och vilka är skolbussarna?

Vad jag förstått så har det varit lite blandat med vad som varit skolbussar och ingen busstyp har funkat riktigt bra, jämfört med Nobinas Volvo 8700, så vad som avses är nog att de första nya bussarna som kommer, kommer att vara skolbussar.

Fredrik Gelin

Skolbussarna som används idag är väl ordinarie bussar vad jag förstår medan det vid en nybeställning kanske blir mer anpassade bussar för detta.
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 juli 2015, 21:13:56 PM
Skolbussarna som används idag är väl ordinarie bussar vad jag förstår medan det vid en nybeställning kanske blir mer anpassade bussar för detta.
//Fredrik

Det finns väl ingen anledning att ha speciella skolbussar om inte beställaren har högre krav på dessa bussar så att den vanliga specningen inte duger alternativt om man har betydligt lägre krav så man kan flytta in gamla övertaliga bussar från andra kontrakt.

Att skolbussarna ska ha normalgolv och minst 50 sittplatser kan vara en sådan anledning men så var del väl inte i Dalarna?