Från Dalarnas Tidningar...

Startat av Wetjo, 31 juli 2014, 13:34:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 11:34:34 AM
Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.

50XX kom från Skåne

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

1896

#17
Ramaskriet låter inte vänta på sig....

www.dt.se/dalarna/hedemora/av-42-hallplatser-blir-2-kvar

www.dt.se/dalarna/hedemora/kommunalradet-maste-bli-fler-stopp

www.dt.se/dalarna/hedemora/revolution-riktad-mot-sj

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2014, 12:30:30 PM
Blekingevagnarna var ju i ett extremt dåligt skick.

De flesta bussar som flyttades in till Dalarna vid Swebus trafikstart fick omfattande kosmetiska upprustningar, däremot har knappast drivlinorna uppgraderats i någon större omfattning.

"Renovering" modell storbolagen? :(
Att resenärer kan luras på detta vis är väl en sak, men att även deltagare i detta forum använder ord som "renoverade" om bussar som bara fått ny lack och nya gardiner, medan drivlinan och underredet inte rörts alls...

bisquit

Nobina hade en Vega av årsmodell 2001. Som faktiskt genomgick en fullständig renovering. Där man även pillade på motorn. Jobbet gjordes av ett företag i Estland och bussen visades upp på förra persontrafikmässan..  8)

j-a

Citat från: bisquit skrivet 07 augusti 2014, 19:39:23 PM
Nobina hade en Vega av årsmodell 2001. Som faktiskt genomgick en fullständig renovering. Där man även pillade på motorn. Jobbet gjordes av ett företag i Estland och bussen visades upp på förra persontrafikmässan..  8)
Ja det var 5428 som rustades upp hos Busland i Estland och visades på mässan,men motorn blev då inget större gjort åt där ,möjligen att det eftermonterades ad blue,har för mig att det satt sådan utrustning på den när den kom till dalarna,även 5427 var över till Estland innan den kom till dalarna

DEB

Citat från: bisquit skrivet 07 augusti 2014, 19:39:23 PM
Nobina hade en Vega av årsmodell 2001. Som faktiskt genomgick en fullständig renovering. Där man även pillade på motorn. Jobbet gjordes av ett företag i Estland och bussen visades upp på förra persontrafikmässan..  8)

Jo, men vad spelar det för roll när de ändå inte fick gå längre i trafik än sina jämnåriga, ickerenoverade syskon... :(
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

John P

Citat från: DEB skrivet 07 augusti 2014, 20:39:06 PM
Jo, men vad spelar det för roll när de ändå inte fick gå längre i trafik än sina jämnåriga, ickerenoverade syskon... :(

Visst är det urbota dumt och stelbent !  :(
Det borde kanske räknas av X-antal år om det gjorts en omfattande grundlig renovering med uppgraderade motorer t.ex en buss som är 12 år räknas som 10.
Går man bara på ålder kan det bli så dumt så att en äldre buss som renoverats och t.ex uppfyller Euro 5 får lämna plats för en buss som visserligen är nyare men bara uppfyller Euro 3-klass...
Kanske borde länstrafikbolagen ta en tur över till Finland, där finns  betydligt fler äldre bussar i trafik och de tycks ofta vara i ett mycket fint skick !
Bussförare på Nobina Trollhättan.

John P

Citat från: j-a skrivet 07 augusti 2014, 20:06:05 PM
Ja det var 5428 som rustades upp hos Busland i Estland och visades på mässan,men motorn blev då inget större gjort åt där ,möjligen att det eftermonterades ad blue,har för mig att det satt sådan utrustning på den när den kom till dalarna,även 5427 var över till Estland innan den kom till dalarna

Var precis dessa jag tänkte på !
Var har dessa hamnat nu,  SL ?
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bernt Talbrant

Citat från: John P skrivet 08 augusti 2014, 00:14:28 AM
Var precis dessa jag tänkte på !
Var har dessa hamnat nu,  SL ?

5427 och 5428 hamnade hos Busmarket enligt Admirs lista.

Walter

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 08 augusti 2014, 02:04:24 AM
5427 och 5428 hamnade hos Busmarket enligt Admirs lista.

De lär väl säljas som reservdelar till öst.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Vad är det för bussar som används på servicelinjerna?

pn81

Citat från: AO skrivet 08 augusti 2014, 15:47:07 PM
Vad är det för bussar som används på servicelinjerna?
Servicelinjerna i Falun körs med fyra stycken VW Kutsenits City IV, bussnummer 8403-8406.

Bussmicke

När jag var i Falun i somras var det bara En 84xx på servicelinjerna, den andra bussen var en normalbuss. På linje 753 (?) rullade dock också en 84xx.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 08 augusti 2014, 06:12:32 AM
De lär väl säljas som reservdelar till öst.

Ja, det är troligt. Skrot direkt då de anländer i Estland är det mest tänkbara alternativet.
Myten om att öststaterna tar alla våra uttjänta bussar och kör med, är det nog dags att avliva, nu när öststaterna i många fall har lika nya linjevagnar som oss svenskar, och troligtvis även nyare bussar jämfört med våra äldre SL-bussar. Dessutom tillverkas det ju idag helt nya bussar för deras egna hemmamarknader och grannländer i både Ryssland, Polen och Ungern.

Ska man exportera en svensk buss som fyllt 12-14 år idag, till ett land där den får gå i trafik, så får man nog gå längre österut än Kazakstan. Om ens det räcker?