Från Dalarnas Tidningar...

Startat av Wetjo, 31 juli 2014, 13:34:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


John P

Kanske dags att släppa lite på ålderskraven och i stället se mer på utsläppskrav....
Bussar kan ju renoveras till nästan nyskick och motorerna kan uppgraderas så att de uppfyller en högre Euro-klass, t-ex Euro5.
Om ålderskraven blir mindre hårda och fokus läggs på utsläpp och standard kan ju bussföretagen behålla bussar som är driftsäkra och har potential. Dessa bussar kan sedan renoveras och användas i flera år till. Givetvis skall man inte bara behålla gammalt och renovera det men det borde helt klart göras i större utsträckning, både av ekonomiska och miljömässiga skäl. Med tanke på att många bussar blir övertaliga och kraven utomlands också höjs borde det vara ganska dåligt betalt för bussarna när de säljs och en del blir rätt svårsålda.  Om man tittar på nätet efter begagnade bussar så tycker jag att man  många gånger kan få rätt mycket buss för pengarna.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Wetjo

Det är en kostnadsfråga.
I många fall kan det vara billigare att köpa nytt än att renovera. Det beror ju på skicket på bussen.
De bussar som skeppas iväg kan man kanske reparera till nyckick i motor o kaross, men sen finns det arbetsmiljökrav som ska uppfyllas också.

Lars-Håkan_E

Byggkvalitén på många av dagens linjebussar i kombination med hårt slitage och oregelbundet underhåll innebär att det blir på tok för kostsamt att köra någon allmän renoveringsprocess, Swebus renoverade ju b.la ett antal vanHool:er i Estland men det var när priserna där var lägre än idag och det var bussar med en högre grundkvalité.

Oftast är det mer lönande att amortera än att reparera.

Att sedan bygga om en gammal buss från början på 2000 talet till euro 6 är i princip omöjligt utan en omfattande och extremt kostsam ombyggnad, sedan ska ju dessutom inredningen uppgraderas, a/c /acc monteras eller kompletteras osv.

1896

Igår var det också gnäll från byarna över den nya trafiken, fast det var ju väntat, och mer lär det väl bli, idag detta:

www.dt.se/dalarna/falun/trangt-pa-mjuka-linjen

www.dt.se/dalarna/falun/bussarna-kommer-inte-att-bytas-ut

Har Keolis inga andra småbussar att tillgå ?  ???



Peter Öden

Hej !

Bilden på de uppställda Dalabussarna är från uppställningsplatsen Galeasen på Brynäs i Gävle.

Mvh Peter Ö

John P

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 08:02:00 AM
Byggkvalitén på många av dagens linjebussar i kombination med hårt slitage och oregelbundet underhåll innebär att det blir på tok för kostsamt att köra någon allmän renoveringsprocess, Swebus renoverade ju b.la ett antal vanHool:er i Estland men det var när priserna där var lägre än idag och det var bussar med en högre grundkvalité.

Oftast är det mer lönande att amortera än att reparera.

Att sedan bygga om en gammal buss från början på 2000 talet till euro 6 är i princip omöjligt utan en omfattande och extremt kostsam ombyggnad, sedan ska ju dessutom inredningen uppgraderas, a/c /acc monteras eller kompletteras osv.

Detta är ju lite av en "Hönan och ägget- situation" . Med hårda ålderskrav och pressade priser i upphandlingarna gör att inköpspriset på bussarna spelar större roll än förr. Kvalitet och framför allt slitstyrka har med största sannolikhet fått stå tillbaka en del eftersom busstillverkarna självklart vill sälja bussar, bussen behöver kanske "bara" hålla  lite drygt 10 år och därför är det ingen vits att tillverka mer gedigna bussar som håller 15 år eller mer, när de ändå inte får användas mer än i bästa fall ca 10 år.  Om det är lönsamt att renovera skiljer ju säkerligen också från fall till fall, det viktigaste är dock att öppna upp för möjligheten i större utsträckning, om möjligheten finns kan bussbolagen köpa lite dyrare mer gedigna bussar. Om kunderna efterfrågar mer gedigna slitstarka fordon så kommer det säkerligen att tillverkas....
Rent generellt sett bör man nog se över vilka krav som ställs, tendensen tycks ju vara att kraven blir högre och högre och och kostnaderna ökar i takt med de ökade kraven. Ökade kostnader leder inte sällan till neddragningar i trafiken och det rimmar ju rätt illa  när man samtidigt talar om fördubblingsmål e.t.c !?!?

När det gäller renoveringar så renoverades ju ( när de ännu var i trafik i Dalarna) en del av de Carrus Vega-bussar som Nobina hade i Dalarna och det verkar ju vara mycket gediget renoverade bussar när man har sett bilder och läst här i forumet..
Var har dessa hamnat förresten ? 
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Wetjo

De Carrus Vega som började på 20xx när Nobina körde tillhörde Dalatrafik. En av dessa ska Hedmans köra.
De "korta" vegorna 51xx har nog gått till skrot eller till export.

John P

Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 06:52:29 AM
De Carrus Vega som började på 20xx när Nobina körde tillhörde Dalatrafik. En av dessa ska Hedmans köra.
De "korta" vegorna 51xx har nog gått till skrot eller till export.

Fast Nobina hade väl även Vegor som inte var Dalatrafiks, var väl bl.a en som gått i Skåne innan som man renoverade ?..
De 20-XX bussar som nu skall rulla vidare bl.a hos Hedmans är dessa renoverade ?
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Wetjo

Citat från: John P skrivet 05 augusti 2014, 11:18:05 AM
Fast Nobina hade väl även Vegor som inte var Dalatrafiks, var väl bl.a en som gått i Skåne innan som man renoverade ?..
De 20-XX bussar som nu skall rulla vidare bl.a hos Hedmans är dessa renoverade ?

Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.

AdmirT

Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 11:34:34 AM
Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.

5427 + 5428 kom från Skåne. 51xx kom väl från Blekinge?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bernt Talbrant

Citat från: Wetjo skrivet 05 augusti 2014, 11:34:34 AM
Det var 51xx som kom från Skåne. Har inte en aning om Sambuss renoverade sina Vegor före övertaget eller inte.

51xx kom väl från Blekinge och inte Skåne?

Lars-Håkan_E

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 augusti 2014, 12:00:15 PM
51xx kom väl från Blekinge och inte Skåne?

Blekingevagnarna var ju i ett extremt dåligt skick.

De flesta bussar som flyttades in till Dalarna vid Swebus trafikstart fick omfattande kosmetiska upprustningar, däremot har knappast drivlinorna uppgraderats i någon större omfattning.