Huvudmeny

Snart börjar det!

Startat av Wetjo, 28 september 2007, 21:54:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Den 27 oktober börjar de nya linjerna att gälla i Borlänge.  :) Spännande! 8)
Orsa trafik tar hand om "Ring-bussen" (den anropsstyrda trafiken) o vi på Swebus sköter resten... ;)
Ha en trevlig helg!  ;D Själv ska jag jobba...  :'(

Johan

Bussmicke

#1
Vad är skillnaden i Borlänge mot idag bortsett Servicelinjerna försvinner och ersätts av flexlinje 600?

I Ludvikas försvinner Servicelinjerna (Ersätts även här av Flexlinje och delvis av nya linje 407+408) och i dess tidtabell står förändringarna, dock ej i Borlänges.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Blir Neoplanerna kvar på de nya linjerna?

Wetjo

Citat från: j-a skrivet 28 september 2007, 22:43:30 PM
Blir Neoplanerna kvar på de nya linjerna?
-----------

Det är inte riktigt utrett ännu, hur vi kan använda Neoplanerna.  :-\ Klart är väl bara att dom inte följer med till den anropsstyrda trafiken, som det ser ut idag...  ;)

Nicklas Vasa

Vad ska Orsa trafik ha för fordon på Flexlinjerna då....?

Nicklas Vasa

Det nya är väl att det blir tre huvudlinjer med 20 minuters trafik, (idag 30 minuter) så det kommer att krävas fler fullstora stadsvagnar.... (14 st + reserv) detta jämfört med dagens 11-12 + mjuka linjen....

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 15:15:10 PM
Vad ska Orsa trafik ha för fordon på Flexlinjerna då....?
---------------

Inte en susning, men det skvallras om specialbyggda Ford Transiter... ???

Nicklas Vasa

Hur stora kommer dessa att vara ? Antal sitt platser ? Och vart ska dom garageras ?

Och du Johan, hur är det med "Vi andan" hos Swebus Dalarna ? Det kommer ju att ta tid att bygga upp den gammla GDG andan igen.....

.....Jag har faktiskt lämnat en del förslag på åtgärder, men som vanligt tycks det vara en kostnads fråga.....

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 september 2007, 18:14:29 PM
Hur stora kommer dessa att vara ? Antal sitt platser ? Och vart ska dom garageras ?

Och du Johan, hur är det med "Vi andan" hos Swebus Dalarna ? Det kommer ju att ta tid att bygga upp den gammla GDG andan igen.....

.....Jag har faktiskt lämnat en del förslag på åtgärder, men som vanligt tycks det vara en kostnads fråga.....
----------------------

Var Orsa trafik tänker bo mm, lär dom inte tala om för Swebus i första taget...  ;) Det märker vi.
När det gäller "Vi-andan", kan jag bara yttra mig om Borlängegaraget, eftersom jag jobbar där.  ;D
Där fungerar det fint och våra chaufförer ställer upp, när vi Driftledare frågar och vi ställer upp för dom, när dom frågar.
Det är som det ska vara. :D
Visst händer det att någon förare säger nej eller att vi Driftledare inte kan hjälpa till, men det finns alltid bra skäl!

Man kan göra väldigt mycket för lite pengar. Det gäller bara att personalen vill vara med.
I vissa lägen kan det vara så att det är "rätt" person som ska komma med förslagen...  ;)

Johan

Nicklas Vasa

Den där attityden möter man mest från förar håll.....
och "let´s face it"´, finns det 100 förare, så finns det 100 åsikter om hur det ska vara, och det är ju bra om så många som möjligt sluter upp kring den planerade åtgärden, jag menar att man från företaget kan göra något för förarna (och kanske allmänheten) som kommer att uppskattas efteråt....

Ulrik Berggren

Här finns det mer om det nya linjenätet. Det handlar alltså om 3 stomlinjer samt en lokallinje. De flesta ska enligt utredarna på Trivector få snabbare resor, men en viss proteststorm har uppstått på vissa håll då ett antal hållplatser dras in. Det gäller främst då en del områden blir av med sin trafik (ersätts av anropsstyrd sådan) eller att linjerna rätats ut (t ex 605 i Skräddarbacken som inte kommer att gå hela kroken över Kittåkers väg).

Jo, det blir spännande vad det blir av detta. Lite oroväckande bara att man inte fått ut informationsblad till oss Borlängebor än bara.

/UB

Nicklas Vasa

Information är ju utlovad att det ska komma, så hav förtröstan......

I övrigt kan jag tycka att satsningen inte är helhjärtad, om den varit det hade man kunnat satsa på en helt ny fordonsflotta och en ny lackering på stads bussarna....
för att få ett ökat intresse för kollektivtrafiken i Borlänge, och locka ännu fler resenärer....
Men det är likt Borlänge kommun, att inte våga sticka ut hakan lite....

Nicklas Vasa

En ytterligare åtgärd för att locka resenärer, vore ju att passa på att sänka biljett priset....
Dalatrafik har ju lovat i media att ersättningen för uteblivna turer ska komma resenärerna tillgodo i någon form....   och så höjer man priset....?

Jag har nu svaret på mina egna frågor: Flexbussarna kommer att vara 14 platsers Peugot bussar, och dom kommer att garageras vid Swebus depån i Borlänge.

Bengt Lindstein

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 oktober 2007, 17:06:17 PM

I övrigt kan jag tycka att satsningen inte är helhjärtad, om den varit det hade man kunnat satsa på en helt ny fordonsflotta och en ny lackering på stads bussarna....
för att få ett ökat intresse för kollektivtrafiken i Borlänge, och locka ännu fler resenärer....
Men det är likt Borlänge kommun, att inte våga sticka ut hakan lite....

Jag tror knappast fler människor skulle åka buss i Borlänge bara för det, är inte linjenätet bra planerat så att folk kan åka till och från dom platser dom flesta vill åka till så tror jag knappast dom ändrar sig bara för att bussarna får en ny färg och att bussen är helt ny istället för något år gammal.

Personligen så struntade jag i om bussen var ny eller gammal dom gånger jag skulle någonstans när jag bodde i Borlänge, kom jag inte dit jag skulle med bussen så tog jag bilen istället (och jag tror att fler än jag tänker/tänkte så då som nu).

Och troligen ser situationen ut så även utanför Borlänge idagsläget.

Hälsar
Bengt

Nicklas Vasa

Idag Måndag har Dalatrafik lagt ut tidtabellerna på den nya trafiken på sin hemsida, det är ju spännande läsning, och åsikter har jag, tex har man inte bemödat sig med att omarbeta natttrafiken i Borlänge, utan den är oförändrad, slött....                                                     man kunde ju passa på nu när man har chansen....

Medväga, som är ett relativt stort bostadsområde utanför stan, kommer enbart att få två turer därifrån på morgonen, och två returer på eftermiddagen, dessa lär främst vara avsedda för skolungdomar, detta ska då jämföras med dagens timtrafik, undrar vad dom boende anser om detta.....?