Huvudmeny

Buss till salu!!!

Startat av Wetjo, 09 juli 2011, 17:48:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 13 juli 2011, 12:33:17 PM
Gällande 01:an
2003-08-14 köpte Per bussen (fd anställd Sj, Swebus) Köptes direkt av Swebus
2009-03-31 Köpte Lastpartner i Östergötland
2009-09-29 Köpte Jag bussen.

Från 2003 tills dagens datum räknat ligger fakturor på inköp samt reparationer på ca 77.000:- i bussen (jag står för ca 20.000: av dessa)

Jag har ingen redovisnings plikt på något sätt såklart men vill på detta sätt förklara en värde ökning. Sluta fundera på dåtidens affärer och diskutera GDG bussens pris!



Det är knappast någon som har anklagat dig, priset hade ju redan vid den andra försäljningen stigit från 500:- till 100 tkr + utan att annat än normalt underhåll gjorts.

Flera andra av Swebusveteranerna såldes direkt med vinster på 75-150 tkr utan att de ens hade flyttas, flera av fordonen torde ha kommits över genom tveksamheter eftersom inga skulle säljas till privatpersoner just för att slippa spekulation på detta sätt

Erik Tannerbring

Den är sålt till en medlem i SvOF så det tror jag inte den blir.

Björn Forslund

Det är bara de första ägarna av fd Swebus veteraner som kan sägas ha spekulerat med bussarna de fick köpa för 500:- Vissal lade ner pengar och jobb på bussarna innan de såldes, nästan uteslutande utomlands. Detta är tråkigt, och man kan ju i efterhand konstatera att Swebus enbart borde ha avyttrat till etablerade föreningar. Lyckligtvis hamnade de flesta bussarna hos Östersundsgänget (postbussarna) , Värmlands Bussveteraner samt hos HTMF och en buss hos SvOf. Alla dessa finns kvar hos sina ägare.

Vad gäller priser så är det möjligt att GDG-bussen vi diskuterat är så pass påkostad att det motiverar det begärda priset. Sedan beror det på om någon vill slanta upp och få en fin buss i fint skick som bara behöver normalt underhåll.  Enda rätta priset är ju det köparen vill betala. Det vore ju toppen om någon ser till att bussen blir kvar i landet, eller att ett gäng GDG-diggare går ihop och köper den gemensamt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 juli 2011, 14:16:04 PM
Det är bara de första ägarna av fd Swebus veteraner som kan sägas ha spekulerat med bussarna de fick köpa för 500:- Vissal lade ner pengar och jobb på bussarna innan de såldes, nästan uteslutande utomlands. Detta är tråkigt, och man kan ju i efterhand konstatera att Swebus enbart borde ha avyttrat till etablerade föreningar. Lyckligtvis hamnade de flesta bussarna hos Östersundsgänget (postbussarna) , Värmlands Bussveteraner samt hos HTMF och en buss hos SvOf. Alla dessa finns kvar hos sina ägare.



Glöm inte Klubb Gamla 45-an i Borås som fick köpa den buss de jobbat på ideellt i mer än 25 år och som fortfarande har den kvar. Nyligen har motorn totalrenoverats och för ett par veckor sattes den på plats i bussen igen. Nu återstår en del detaljer men i början av augusti räknar man med att bussen skall kunna rulla igen.

Att sälja den bussen för att tjäna pengar finns inte på dagordningen, långt långt därifrån.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Hej

Ajaj, jag kanske har glömt flera föreningar med fd Swebus-veteraner?

En förening är nog allt en stabilare ägare till veteranbussar. Tidigare fanns det bland många en uppfattning om att det var bättre att privatpersoner ägde bussarna. I vissa fall är det säkert så, men vad händer med bussarna när ägarna faller ifrån, och icke bussintresserade anhöriga snabbt vill omsätta veteranfordonen i reda pengar?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 juli 2011, 14:49:52 PM
Hej

Ajaj, jag kanske har glömt flera föreningar med fd Swebus-veteraner?


Jo, fast det var ju egentligen bara bra för nu fick jag ju ett osökt tillfälle att berätta om Klubb Gamla 45-an.  :)

Även föreningen i Uddevalla, Swebus Weteranklubb, som har bevarat den första Säffle-karosserade bussen, SJ 1283, fick väl köpa sin buss från Swebus för 500 kronor. Även den bussen finns kvar och rullar enligt uppgift i juni i högönsklig välmåga.

Felet Swebus gjorde var väl att den här försäljningen sköttes med vänster hand och de eventuella köparna inte kollades upp. Vi i Borås fick också till vår förvåning se att vi tilldelats GDG:s en och en halvplanare medan Helsingborg fått vår 45-a. Givetvis rättades till men det visar i alla fall att affären sköttes slarvigt. Men ändå får man ju vara glad att bussarna såldes billigt till de seriösa föreningar där de flesta bussarna hamnade. Klubb Gamla 45-an hade inte haft möjlighet att köpa ut bussen om den sålts till marknadsvärde, ett värde som stigit just tack vare klubbens ideella insatser.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2011, 14:57:34 PM
Jo, fast det var ju egentligen bara bra för nu fick jag ju ett osökt tillfälle att berätta om Klubb Gamla 45-an.  :)

Även föreningen i Uddevalla, Swebus Weteranklubb, som har bevarat den första Säffle-karosserade bussen, SJ 1283, fick väl köpa sin buss från Swebus för 500 kronor. Även den bussen finns kvar och rullar enligt uppgift i juni i högönsklig välmåga.

Felet Swebus gjorde var väl att den här försäljningen sköttes med vänster hand och de eventuella köparna inte kollades upp. Vi i Borås fick också till vår förvåning se att vi tilldelats GDG:s en och en halvplanare medan Helsingborg fått vår 45-a. Givetvis rättades till men det visar i alla fall att affären sköttes slarvigt. Men ändå får man ju vara glad att bussarna såldes billigt till de seriösa föreningar där de flesta bussarna hamnade. Klubb Gamla 45-an hade inte haft möjlighet att köpa ut bussen om den sålts till marknadsvärde, ett värde som stigit just tack vare klubbens ideella insatser.


Heder åt alla föreningar som med små medel och ideella insatser bevarar vårt rullande kulturarv på bussidan. Sedan finns det ett flertal mycket seriösa privatpersoner som gör detsamma också, med pengar ur egen ficka!
Att det finns de som betalat stora summor för bussarna och därmed kanske räddat dem kvar i landet är också hedervärt. Tänk på det. GDG-bussen vi diskuterat har tyvärr en prislapp som ligger alldeles för högt för en förening som SvOf såvida vi inte har ett köruppdrag som finansierar bussen. Här är det bara att hoppas att någon/några intresserade med kapital rycker in. Kan nog tänka mig att det finns en viss prutmån, för antalet spekulanter är nog inte så stort.



Bussföraren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2011, 14:57:34 PM
Jo, fast det var ju egentligen bara bra för nu fick jag ju ett osökt tillfälle att berätta om Klubb Gamla 45-an.  :)

Även föreningen i Uddevalla, Swebus Weteranklubb, som har bevarat den första Säffle-karosserade bussen, SJ 1283, fick väl köpa sin buss från Swebus för 500 kronor. Även den bussen finns kvar och rullar enligt uppgift i juni i högönsklig välmåga.

Felet Swebus gjorde var väl att den här försäljningen sköttes med vänster hand och de eventuella köparna inte kollades upp. Vi i Borås fick också till vår förvåning se att vi tilldelats GDG:s en och en halvplanare medan Helsingborg fått vår 45-a. Givetvis rättades till men det visar i alla fall att affären sköttes slarvigt. Men ändå får man ju vara glad att bussarna såldes billigt till de seriösa föreningar där de flesta bussarna hamnade. Klubb Gamla 45-an hade inte haft möjlighet att köpa ut bussen om den sålts till marknadsvärde, ett värde som stigit just tack vare klubbens ideella insatser.

Att affären sköttes mindre bra berodde nog till stor del på att det samtidigt skedde vissa personella förändringar på HK i Solna och bussarna sedan hamnade hos dem som skrek mest, inte dem som var mest lämpade utan bara var ute för att tjäna snabba pengar.

Bussarna som hamnade hos föreningar har som framgått skötts om och finns kvar medans flertalet som hamnat i privat ägo sålts en eller flera gånger på ett sätt som väl kan antas vara spekulation.

Att Postbussarna inte gick samma väg berodde enbart på att b.la fd Trafikchefen i Östersund hade ställt upp vissa krav, t.ex fick samlingen inte skingras

1896

Om vi håller oss till 1395, som är till salu på blocket, kan vi inte gå ihop och lägga en liten summa var istället, för att på så sätt se till att bussen hamnar i rätta händer, jag ställer gärna upp med en summa, och då blir det ju beroende av hur många som ställer upp, hur hög insatsen blir.

Björn Forslund

Citat från: Bussföraren skrivet 13 juli 2011, 17:43:20 PM
Att affären sköttes mindre bra berodde nog till stor del på att det samtidigt skedde vissa personella förändringar på HK i Solna och bussarna sedan hamnade hos dem som skrek mest, inte dem som var mest lämpade utan bara var ute för att tjäna snabba pengar.

Bussarna som hamnade hos föreningar har som framgått skötts om och finns kvar medans flertalet som hamnat i privat ägo sålts en eller flera gånger på ett sätt som väl kan antas vara spekulation.

Att Postbussarna inte gick samma väg berodde enbart på att b.la fd Trafikchefen i Östersund hade ställt upp vissa krav, t.ex fick samlingen inte skingras

Tyvärr såldes just en av postbussarna till en privatperson, och snabbt var den såld utomlands med rejäl vinst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 13 juli 2011, 17:43:20 PM
Att affären sköttes mindre bra berodde nog till stor del på att det samtidigt skedde vissa personella förändringar på HK i Solna och bussarna sedan hamnade hos dem som skrek mest, inte dem som var mest lämpade utan bara var ute för att tjäna snabba pengar.


Visst var det så. Det är skönt att inte illa är lika diskreta som jag.  ;) Den som inledde affärerna var en mycket bussintresserad person med stor kunnighet om vad som skulle säljas och hur marknaden för objekten såg ut. Vilket man inte kan säga om den som slutförde affären.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erik Tannerbring

Gotlands bussen SJ 0253 var också en 500kr buss som skänktes till järnvägsföreningen där på ön.

HB

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 14 juli 2011, 12:38:59 PM
Gotlands bussen SJ 0253 var också en 500kr buss som skänktes till järnvägsföreningen där på ön.


Nej den bussen var en gåva från dåvarande Uppsala bussregion till Föreningen Gotlandståget långt före detta. /Henrik/

Bussföraren

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 14 juli 2011, 12:38:59 PM
Gotlands bussen SJ 0253 var också en 500kr buss som skänktes till järnvägsföreningen där på ön.


Nä nu är du ute och cyklar ;)

Den skänktes 1986 långt innan Swebus ens var påtänkt.

Erik Tannerbring

Haha! Var det så länge sedan. Var ju några år sedan jag var där och såg den. Även om dom inte kör med den så blir den bra bevarad iaf.