Vad hände med de analoga bussarna???

Startat av Wetjo, 25 juli 2008, 04:40:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

De bussar som går nu har elektronikfel i parti o minut... ???
Vrider för fort på startnyckeln hinner inte bussen ladda datorerna o det blir felkoder.  :o
Diverse felkoder dyker upp. Av med motorn. Av med huvudströmmen. Av med "switchen" vid batteriet. I värsta fall, lyft av batterikabeln. *suck*  :-\
Jag vill därför att fler analoga bussar kommer i drift istället för de digitala.  ;D

Busshälsningar / Johan

Christer K

Citat från: Wetjo skrivet 25 juli 2008, 04:40:12 AM
De bussar som går nu har elektronikfel i parti o minut... ???
Vrider för fort på startnyckeln hinner inte bussen ladda datorerna o det blir felkoder.  :o
Diverse felkoder dyker upp. Av med motorn. Av med huvudströmmen. Av med "switchen" vid batteriet. I värsta fall, lyft av batterikabeln. *suck*  :-\
Jag vill därför att fler analoga bussar kommer i drift istället för de digitala.  ;D

Busshälsningar / Johan

Håller med och det är inte ett dugg bättre med lastbilar heller. För mycket data i fordonen nu för tiden.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

De sista riktiga bussarna slutade tillverkas omkring modellåret 1998. Här är den nyaste Volvon jag vet om som har lång (halvtrög) växelspak och inte en enda dator ombord, förrutom SL:s BussPC. Ingen avancerad utrustning alls just, men samtidigt inget som kan börja krångla. :)


yngrot

Hmm  den där långa tröga spaken är då inget jag saknar...alldeles för bökigt med manuell i linjetrafik..har kört mycket manuell i början på min karriär så jag vet hur det är ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2008, 06:36:43 AM
inte en enda dator ombord, förrutom SL:s BussPC. Ingen avancerad utrustning alls just, men samtidigt inget som kan börja krångla. :)


Är de inte System 2000 i dessa? isåfall sitter de ju datorer lite varstans (noder)

Ulf Rådeström

Citat från: Wetjo skrivet 25 juli 2008, 04:40:12 AM
De bussar som går nu har elektronikfel i parti o minut... ???
Vrider för fort på startnyckeln hinner inte bussen ladda datorerna o det blir felkoder.  :o
Diverse felkoder dyker upp. Av med motorn. Av med huvudströmmen. Av med "switchen" vid batteriet. I värsta fall, lyft av batterikabeln. *suck*  :-\
Jag vill därför att fler analoga bussar kommer i drift istället för de digitala.  ;D

Busshälsningar / Johan

Ett annat alternativ, och kanske ett mer proffsigt sådant som en bra bussförare gör, är att vara lite långsammare med startnyckeln  :-X

Simon Bertilsson

#6
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 juli 2008, 20:15:58 PM
Ett annat alternativ, och kanske ett mer proffsigt sådant som en bra bussförare gör, är att vara lite långsammare med startnyckeln  :-X

Det har ju inte behövts tidigare. Jag vet själv inte hur många gånger jag vridit för snabbt i nya Volvo FM-bilar eller Mercedes Ategoarna i skolan, men jag antar att man vänjer sig...
Volvo startar ju efter någon sekund, medan Mercedes kräver att du slår från tändningen och vrider på den igen.

Optimal

#7
På Omni kan man vrida hur fort man vill, bussen startar iallafall och inget fet uppstår, Men på Nya Volvo vet jag inte hur det är för jag kör bara Scania

Wetjo

Citat från: Optimal skrivet 25 juli 2008, 20:39:38 PM
På Omni kan man vrida hur fort man vill, bussen startar iallafall och inget fet uppstår, Men på Nya Volvo vet jag inte hur det är för jag kör bara Scania
Gör du rätt vid starten i en ny Volvobuss. Vrider du ett eller två snäpp på nyckeln, så att alla kontrollampor/styrenheter hinner med.  :o
När sedan endast en eller två kontrollampor lyser kan du vrida det sista steget för att starta motorn.  :P
Vrider du för snabbt, hinner datorerna inte med o dom laddas i fel ordning. Det ger en del felkoder...  ???
Som bussförare kan det upplevas som ett stressmoment, även om det egentligen inte tar mer tid.  :-\
Som driftledare blir du van o ber föraren att göra om proceduren....  ;)

Johan

Nico


Citat från: Optimal skrivet 25 juli 2008, 20:39:38 PM
På Omni kan man vrida hur fort man vill, bussen startar iallafall och inget fet uppstår

Nääh, det kan man faktiskt inte utan även dessa bussmodeller kan ha en hel del hyss för sig. Detta då oavsett om de är tänkta att gå på diesel eller etanol. Överlag så skiljer sig detta med startvillighet (liksom andra fasoner) ofta åt från vagnindivid till vagnindivid.

Kan på rak arm komma på flera Omnis (bl.a. ett par av de som flyttades från Råsta till Handen) som kräver en hel del individuella färdigheter för att kunna startas. T.ex. då i form av att startnyckeln bara får vridas om till hälften och sedan krävs en väntetid på drygt 30 sekunder innan man vrider nyckeln vidare och startar osv. I vissa fall startar kanske även vagnen direkt, men i gengäld får man problem med belysning, skyltning, dörrar etc... så felfritt... NEVER!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Utvecklingen verkligen gått framåt???  Nej nog var det mesta bättre förr utan massa finesser och datorer...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2008, 16:53:30 PM
Utvecklingen verkligen gått framåt???  Nej nog var det mesta bättre förr utan massa finesser och datorer...

Det där var väl ändå rätt ogenomtänkt...

robbes

Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2008, 16:53:30 PM
Utvecklingen verkligen gått framåt???  Nej nog var det mesta bättre förr utan massa finesser och datorer...

i detta får jag hålla med dig till viss del i alla fall då det gäller alla s***ns datorer i fordon som strular o har sigoch man får flipper spel om vart annat

Optimal

Citat från: Nico skrivet 25 juli 2008, 22:52:46 PM
Nääh, det kan man faktiskt inte utan även dessa bussmodeller kan ha en hel del hyss för sig. Detta då oavsett om de är tänkta att gå på diesel eller etanol. Överlag så skiljer sig detta med startvillighet (liksom andra fasoner) ofta åt från vagnindivid till vagnindivid.

Kan på rak arm komma på flera Omnis (bl.a. ett par av de som flyttades från Råsta till Handen) som kräver en hel del individuella färdigheter för att kunna startas. T.ex. då i form av att startnyckeln bara får vridas om till hälften och sedan krävs en väntetid på drygt 30 sekunder innan man vrider nyckeln vidare och startar osv. I vissa fall startar kanske även vagnen direkt, men i gengäld får man problem med belysning, skyltning, dörrar etc... så felfritt... NEVER!

Det har då inte jag vart med om, och ingen av dom jag känner på Hornsberg heller under dessa år då Omni funnits. ( Då jag även känner nästan hela Hornsberg), Då alla vrider direkt till startläget, utan stanna vid tändningsläget

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 27 juli 2008, 17:59:38 PM
Det har då inte jag vart med om, och ingen av dom jag känner på Hornsberg heller under dessa år då Omni funnits. ( Då jag även känner nästan hela Hornsberg), Då alla vrider direkt till startläget, utan stanna vid tändningsläget

Men de OmniCity som rullar i Hornsberg är ju näst intill analoga, och 10 år gamla. De modernare OmniLink som rullar i Råsta och Söderort bl.a. verkar vara precis lika "datajobbiga" som B9S.