Huvudmeny

Tapanis astral.

Startat av paoberg, 18 januari 2015, 01:07:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paoberg

Såg Tapanis  astrtal i Övik på fredags kvällen, tvärr så fotade jag inte denna "klenod". Kanske någon annan har ett foto på denna utrotningshotade modell,?

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

bussexperte

Denna busstypen aer i Tyskland helt okaend. Vad befinner sej i nedre delen bakat ? 7 sittplatser ? WC ? Trappa upp ? Finns en foto ?

Patrik

Citat från: bussexperte skrivet 18 januari 2015, 14:08:46 PM
Denna busstypen aer i Tyskland helt okaend. Vad befinner sej i nedre delen bakat ? 7 sittplatser ? WC ? Trappa upp ? Finns en foto ?

Hörvalls har 2st.

Så här ser det ut i ena där nere:




WCn är i trappan ner dit
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Buss-Hasse

Minns när Astralen kom till Sverige 1983. Det finns många likheter. Men jag reagerar på 2-punktsbälte?

Greger Larsson

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 18 januari 2015, 19:23:07 PM
Minns när Astralen kom till Sverige 1983. Det finns många likheter. Men jag reagerar på 2-punktsbälte?

Jo, Ringarums LYG var ju med på Volvos turné det året och visades och provkördes landet runt.
Ang Hörvalls buss så har ju den några år på nacken och har fått stolarna omklädda, skulle man satt i 3-punkt så hade det väl blivit helt nya stolar.

bussexperte

Mycket interessant bus-modell... . Och Hoervalls buss finns i bra skick... . Men det maste kaennas lite konstigt om man sitta daer helt bakat nedre... - i sista hoernan... (?).

Jag tycker, att det haer bli baesta buss-modellen foer fjaerrbuss-/expressbuss-trafik:

http://www.autobusesmesa.es/wp-content/uploads/2013/06/Autobuses-Mesa-autobus-80.png

Om man byggar denna typen pa 15m laengd, 3-axler och insaettas bakom foersta axeln en stor WC ocksa foer roerelsehindrade - sa aer det perfekta komprissen mellan en normalt dubbeldaeckare och en "Altano"-Buss (fra van Hool eller Beulas Glory/ Plaxoton Elite I/Irmaos Mota Atomic10).

So har man ca. 80 platser, fler bagageutryme aen i dubbeldaeckare men inte sa extremt mycket aen i Altano och samitigt perfekt loesning foer WC. (Fra 1.1.2016 maste alla nya expressbussar har 2 platser foer roerelsehindrade). Bakom foersta axlen ser det naestan ut som i Hoervalls buss - men med stora WC.

((Denna gamla Olympia-buss-typen finns aktuellt i trafik pa Teneriffa f.eks.))

Henke

Vilken fin buss.  :).  Skulle gärna ha en ny sån om möjligheten fanns. En av mina favoritmodeller. Efter Delta's Star 602 som fortfarande lever kvar kan man väl ändå säga... Numera Volvo 9700 Hd.

Här 2 bilder på 2 astraler,  den ena med hel övervåning.   Vill minnas att iaf Swebus'en hade hörnsoffa på undervåningen.