Ny Volvo 9700HD till Kiruna...(Bilder)

Startat av Patrik, 25 oktober 2019, 13:55:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

har för mig jag läst att Finland skulle bygga dubbeldäckarversionen av nya bussen, kan den heta 9800?

Niklas Bygdestam

Citat från: homer skrivet 31 oktober 2019, 09:22:50 AM
har för mig jag läst att Finland skulle bygga dubbeldäckarversionen av nya bussen, kan den heta 9800?


Om detta stämmer, så borde det innebära att den här gamla karossen läggs ned, och att de i Finland går in för tillverkning av den nya, dock då i en specialversion, men ändå.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 oktober 2019, 13:28:33 PM

Om detta stämmer, så borde det innebära att den här gamla karossen läggs ned, och att de i Finland går in för tillverkning av den nya, dock då i en specialversion, men ändå.

Att den gamla läggs ned torde vara givet. Man har ju inte två versioner parallellt annat än kanske i början innan man fått igång produktionen för alla varianter.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 31 oktober 2019, 15:03:57 PM
Att den gamla läggs ned torde vara givet. Man har ju inte två versioner parallellt annat än kanske i början innan man fått igång produktionen för alla varianter.


Ja, men frågan är när den gamla läggs ned. Och det verkar enligt vissa som om Carrus Vega själva styr verksamheten i Finland och håller liv eller lår oss säga "konstgjord andning" i den gamla karossen.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 november 2019, 05:27:07 AM

Ja, men frågan är när den gamla läggs ned. Och det verkar enligt vissa som om Carrus Vega själva styr verksamheten i Finland och håller liv eller lår oss säga "konstgjord andning" i den gamla karossen.

Men de bussar som levereras nu är ju beställda när gamla modellen fanns kvar. Beställer du nu så får de den nya karossen. Så leveranserna sker parallellt under en tid men inom kort bör den sista av gamla karossen levereras.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Citat från: homer skrivet 31 oktober 2019, 09:22:50 AM
har för mig jag läst att Finland skulle bygga dubbeldäckarversionen av nya bussen, kan den heta 9800?

Volvo 9800:

https://www.volvobuses.mx/es-mx/our-offering/coaches/volvo-9800.html

Volvo lanserade Volvo 9800 i Mexiko 2016 och är marknadsledande i långfärdsbussegmentet.
https://www.volvobuses.se/sv-se/news/2018/oct/volvo-far-order-pa-144-langfardsbussar-till-mexiko.html


Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 01 november 2019, 10:42:49 AM
Men de bussar som levereras nu är ju beställda när gamla modellen fanns kvar. Beställer du nu så får de den nya karossen. Så leveranserna sker parallellt under en tid men inom kort bör den sista av gamla karossen levereras.


Det där låter ju logiskt i sig. Och stämmer detta så kan det inte dröja så värst lång tid innan de levererat den allra sista bussen med den här gamla karossen. Att Volvo själva snart vill få slut på tillverkning av den gamla borde ju vara givet. De går in rätt hårt nu för att marknadsföra den nya.

Men går man in på hemsidan för Carrus Delta så ser det verkligen inte ut på detta sätt. På den hemsidan ser man bara gamla karossen, och där ser det ut som om den skulle fortsätta tillverkas inom överskådlig framtid. Se länk:

https://www.carrusdelta.fi/sv/volvo-9700-introduktion/

Hur ska man tolka detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Kanske är det så att bussmodeller säljes till flera länder. Då kanske det kan bli så att en älre modell säljes till Finland och en lite nyare till Sverige. Jag vet inte hur en ny buss kommer att se ut om den skall gå i högre hastighet än 100km/h. Om Tyskland höjer sth så kanske bussar måste modifieras.
Ock så tänk på att beteckningarna kan se lika ut, men  kan skilja sig åt beroende på andra beteckningar och andra sifferkombinationer.
Jämför Volvo V70 som finns i flera versioner. 2006 byggdes V70 -295 i Belgien(till nov 2006) medan den nya V70 135 byggdes i Göteborg samtidigt.

Lulebussen

Citat från: homer skrivet 31 oktober 2019, 09:22:50 AM
har för mig jag läst att Finland skulle bygga dubbeldäckarversionen av nya bussen, kan den heta 9800?

Ja, Carrus Delta ska bygga Volvos dubbeldäckare som heter 9700DD.

Bussmagasinet: Ny dubbeldäckare från Volvo.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lulebussen skrivet 07 november 2019, 14:20:59 PM
Ja, Carrus Delta ska bygga Volvos dubbeldäckare som heter 9700DD.

Bussmagasinet: Ny dubbeldäckare från Volvo.


Intressant information!

Nu försöker jag räta ut mina frågetecken kring Volvo 9700 och Carrus Delta:

1. Hemsidan för Carrus Delta är inte uppdaterad? Därför visas bara gamla karossen på deras hemsida?

2. Den gamla karossen ÄR utgående, oavsett om den är tillverkad i Polen eller av Carrus Delta i Finland. Men anledningen att det ännu levereras är att de levereras färdigt de beställningar som ligger kvar på gamla karossen? När dessa leveranser är avklarade läggs den gamla karossen ned helt?

3. Att nybeställa den gamla karossen går inte längre? Om någon försöker, blir denne hänvisad till den nya? Den som prompt vill ha gamla karossen nu är alltså för sent ute nu?

4. Carrus Delta kommer nu att helt hålla sig till leveranser av en dubbeldäckad version av den nya karossen, som heter 9700 DD? De kommer inte bygga normala 9700 mer?

5. Vill man ha normal 9700 får man en buss tillverkad i Polen. Vill man alltså prompt just ha en finskbyggd 9700 så är det dubbeldäckaren 9700 DD man får hålla sig till?

Har jag fattat saken rätt här? Ursäkta om jag skriver så det blir dumma frågor. Men detta 'r så att jag äntligen ska begripa vads som nu gäller. Hoppas ingen tar illa upp!

Rätta mig nu gärna om jag har fel i mina slutsatser.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 november 2019, 16:08:05 PM

Intressant information!

Nu försöker jag räta ut mina frågetecken kring Volvo 9700 och Carrus Delta:

1. Hemsidan för Carrus Delta är inte uppdaterad? Därför visas bara gamla karossen på deras hemsida?

2. Den gamla karossen ÄR utgående, oavsett om den är tillverkad i Polen eller av Carrus Delta i Finland. Men anledningen att det ännu levereras är att de levereras färdigt de beställningar som ligger kvar på gamla karossen? När dessa leveranser är avklarade läggs den gamla karossen ned helt?

3. Att nybeställa den gamla karossen går inte längre? Om någon försöker, blir denne hänvisad till den nya? Den som prompt vill ha gamla karossen nu är alltså för sent ute nu?

4. Carrus Delta kommer nu att helt hålla sig till leveranser av en dubbeldäckad version av den nya karossen, som heter 9700 DD? De kommer inte bygga normala 9700 mer?

5. Vill man ha normal 9700 får man en buss tillverkad i Polen. Vill man alltså prompt just ha en finskbyggd 9700 så är det dubbeldäckaren 9700 DD man får hålla sig till?

Har jag fattat saken rätt här? Ursäkta om jag skriver så det blir dumma frågor. Men detta 'r så att jag äntligen ska begripa vads som nu gäller. Hoppas ingen tar illa upp!

Rätta mig nu gärna om jag har fel i mina slutsatser.

jag tolkar de som att du har fel i samtliga slutsatser, de går fortfarande att beställa den gamla karossen, de finns ingen som för länge sedan beställt en buss men ännu inte fått den levererad, leveranstiden för en volvo 9700 är inte särskilt lång

Niklas Bygdestam

Citat från: homer skrivet 07 november 2019, 16:27:00 PM
jag tolkar de som att du har fel i samtliga slutsatser, de går fortfarande att beställa den gamla karossen, de finns ingen som för länge sedan beställt en buss men ännu inte fått den levererad, leveranstiden för en volvo 9700 är inte särskilt lång


Ska de lägga ned gamla karossen vid årsskiftet då? För jag har svårt att tro att Volvo vill ha gamla och nya parallellt annat än i ett övergångsskede.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Jag skall kanske inte yttra mig. Jag är väldigt osäker på frågorna Du ställer.
När det gäller modeller av bussar så är de mest viktiga ändringarna inte i utseendet. De sitter i användandet av komponenter.
Handelspolitisk vill vissa länder ha fordon och/eller komponenter/ som är byggda i vissa länder. Detta gör att fordon kan vara lika till utseende men olika i uppbyggnad. Carrus Delta såldes ju till ett antal anställda och jag antar att de kan bestämma till viss del vad de skall bygga. I norra Finland vill jag även minnas det byggdes minibussar vid Kiitokory åt Carrus Delta.
Modellen 9300 är ju även lika modell 9700 (och 9500 som var variant av 9700).
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNRDzrVWRV0pdpzKCTOT2rzLO4xnSw:1573152773029&q=volvo+9300&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwiJytrh4tjlAhVRyaYKHQ0RCAcQ7Al6BAgJECQ&biw=1366&bih=618

https://www.volvobuses.se/sv-se/our-offering/coaches.html

Carl Eric

Det går fortfarande att beställa en 9700 som byggs av Carrus Delta. I Finland byggs bland annat alla bussar som avviker från "standard", det kan bla. röra sig om dörr längst bak, rullstolslyft med dörr över boggiaxeln eller andra specialbeställningar. Alla 9900 och 9700 med den nya karossen byggs i Polen.

Min personliga gissning är att även när Carrus Delta börjar bygga 9700DD kommer det ändå gå att beställa "vanliga" 9700 från Carrus Delta.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niklas Bygdestam

Citat från: Carl Eric skrivet 08 november 2019, 09:21:41 AM
Det går fortfarande att beställa en 9700 som byggs av Carrus Delta. I Finland byggs bland annat alla bussar som avviker från "standard", det kan bla. röra sig om dörr längst bak, rullstolslyft med dörr över boggiaxeln eller andra specialbeställningar. Alla 9900 och 9700 med den nya karossen byggs i Polen.

Min personliga gissning är att även när Carrus Delta börjar bygga 9700DD kommer det ändå gå att beställa "vanliga" 9700 från Carrus Delta.


Men när väl Carrus Delta börjar tillverka 9700 DD så måste väl även vanliga 9700 vara med nya karossen? Inte gamla? För när väl Carrus Delta börjar tillverka 9700 DD så har de ju ställt om till nya karossens formspråk. Alltså nya fronten, bakstammen, takform osv som skiljer karossformen mellan gamla och nya.

Så om väl Carrus Delta tillverkar 9700 DD så borde väl även övriga 9700 ha nya karossen och inte gamla. Då borde väl den gamla vara nedlagd även av Carrus Delta?

Annars blir det ju inte logiskt.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.