En vikarie som sjunger på sista versen

Startat av Gano, 18 oktober 2019, 19:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Helsingborgs fyra skrothögar, vita spöken, eller vikariebussar rullar nu på sista versen då de inom den närmsta månaden skall tas ur drift och ersättas av tre nya Citaro ledbussar. Märkligt att man ersätter fyra bussar med tre då vi idag har fordonsbrist under morgonrusningen då man under den senaste veckan ställt in några avgångar av just den anledningen.

Iallafall körde Arriva 8803 för en månad sen på linje 4 mot Ramlösagården och passerar här Björkliden med höghusen på Elineberg i bakgrunden.

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

homer

Jag är på inget sätt en MAN försvarare men hur kan de vara skrotbussar? dessa vagnar kan väl inte ha så många mil på mätaren då de mest stått stilla  väntan på trasig tunnelbana

Gano

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2019, 20:39:11 PM
Jag är på inget sätt en MAN försvarare men hur kan de vara skrotbussar? dessa vagnar kan väl inte ha så många mil på mätaren då de mest stått stilla  väntan på trasig tunnelbana

Visserligen har de få mil på mätaren, men eftersatt underhåll är nog boven här. Dörrar har centimeter stora glipor mellan varrandra, dörrar som får slut på luft och 8804 har(hade?) mycket problem med backarna längs 4:an då den ryckte något enormt upp för de och det gick nästan i hastighet av en gående. Sen är de även väldigt ogillade av många resenärer. Har en del bekanta som nämt att de avskyr vikariebussarna utan att de är ett dugg intresserade av bussar. Finns även de som menar att Nobinas gamla boggibussar var bättre än dessa, men det kan inte jag svara på.

Gano

Citat från: Buzzlover skrivet 18 oktober 2019, 20:29:55 PM
Utav de fyra har du lyckats fota den som redan är till salu hos Neoplan väst ;D
https://www.mascus.se/transportfordon/begagnade-stadsbussar/man-lions-city-a26-cng/pjr9ubva.html

Tror nog att alla ska säljas. Har sett alla i trafik denna veckan och 8803 som finns på Mascus sågs i trafik senast idag.

Fredde

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2019, 20:39:11 PM
Jag är på inget sätt en MAN försvarare men hur kan de vara skrotbussar? dessa vagnar kan väl inte ha så många mil på mätaren då de mest stått stilla  väntan på trasig tunnelbana

Den på bilen har ett årssnitt på ca 1000 mil.
Jag kör mer än 3 ggr så mycket med min egen bil...

John P

#6
Citat från: Fredde skrivet 18 oktober 2019, 23:52:34 PM
Den på bilen har ett årssnitt på ca 1000 mil.
Jag kör mer än 3 ggr så mycket med min egen bil...

97500 mil är totala miltalet  enligt annonsen,  så snarare runt 10000 mil / år, ( då bussen är av årsmodell 2009). 97500 mil för en stadsbuss är ju inte så lite precis, förutsatt att miltalet stämmer ( står förövrigt i kilometer i annonsen, alltså 975000 km),  låter  mycket om den mest stått standby i väntan på att ersätta T-bana hos tidigare ägare..!?                                                                                             
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Fredde

Citat från: John P skrivet 19 oktober 2019, 08:38:12 AM
97500 mil är totala miltalet  enligt annonsen,  så snarare runt 10000 mil / år , ( då bussen är av årsmodell 2009) .                                                                                                       97500 mil för en stadsbuss är ju inte så lite precis..

Enligt Transportstyrelsen:

Senast godkända besiktning 
2019-03-20

Mätarställning
99711

Detta är 9971 mil och 1 km.
Jämför rakt av med min bil som hade gått 74449 vid senaste besiktningen, det är knappast 74 tusen mil...

buskörare

Verkar som man skrivit väldigt fel i annonsen?

John P

Citat från: Fredde skrivet 19 oktober 2019, 08:48:04 AM
Enligt Transportstyrelsen:

Senast godkända besiktning
2019-03-20

Mätarställning
99711

Detta är 9971 mil och 1 km.
Jämför rakt av med min bil som hade gått 74449 vid senaste besiktningen, det är knappast 74 tusen mil...

Då står det med andra ord fel miltal i annonsen... Nej, 9971 mil är verkligen INTE mycket. Med det väldigt låga miltalet så borde det bli bra bussar med lite fix, har ju mycket kvar att ge i sådana fall.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Gano

Citat från: John P skrivet 19 oktober 2019, 09:11:21 AM
Då står det med andra ord fel miltal i annonsen... Nej, 9971 mil är verkligen INTE mycket. Med det väldigt låga miltalet så borde det bli bra bussar med lite fix, har ju mycket kvar att ge i sådana fall.

Precis. De är pigga i motorn, men eftersatt underhåll gör att de krånglar och går sönder på andra sätt. Likaså när den ena av de skulle gasa i backarna för då slog bromsen på och bussen ryckte något enormt upp. Gas, broms, gas, broms var femte sekund nästan.