Att fota bussar på hjulafton har blivit en trevlig tradition, som jag försöker upprätthålla trots att det inte längre körs någon specialtrafik här på Mälaröarna. Det mest spännande jag hittade den här gången var SL:s linje 58, som inte är fullt så speciell eftersom den trafikeras hela tre dagar per år (mors dag, alla helgons dag och julafton).
Tidigare hette linjen 48, men detta är ju numera numret på pendeltågslinjen mellan Södertälje och Gnesta. På hållplatsskyltarna har man gjort en manuell ändring av första siffran i linjenumret. Kanske inte så snyggt, men för en linje som trafikeras tre dagar per år är det väl tillräckligt.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/12/24/bild4.jpg)
Linjen trafikeras i 15-minutersintervaller mellan 10:45 och 18:15. Den utgår från S:t Eriksplan och går sedan i en slinga på begravningsplatsen. Eventuell tidsreglering innan återfärden görs vid korsningen Stora Gravkorets väg/Aftonstjärnans väg, dit Keolis 4815 här ses anlända.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/12/24/bild5.jpg)
Jag noterar att linjen tycks ha lagts om ganska nyligen. Enligt SL:s karta ska den ha en sydligare körväg, där den viker av från Stora Gravkorets väg in på Norra Krematoriets väg, och därefter svänger vänster till Aftonstjärnans väg. På denna sydligare sträckning låg hållplatsen Kvarter 19, men förmodligen har den nya hållplatsen vid Stora Gravkorets väg/Aftonstjärnans väg övertagit samma namn.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/12/24/bild6.jpg)
En kvart senare dök Keolis 4810 upp, och passerar här hållplatsen Kvarter 11.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/12/24/bild7.jpg)
En bil skulle förstås också dyka upp just då. Begravningsplatsen var tämligen välbesökt denna dag, så jag förstår behovet av busslinjen.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/12/24/bild8.jpg)
Jag vandrade tillbaka till stället där de första bilderna togs, och när en kvart till hade gått var det dags för en buss igen.
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/12/24/bild9.jpg)
Enligt tidtabellen verkar det gå att trafikera linjen med två omlopp om man har spetsvändningar vid S:t Eriksplan. Så skedde dock inte, utan den tredje bussen som dök upp var en annan än de två föregående, närmare bestämt 4838. Dessutom var det två bussfotografer till med på den här turen, så jag var inte ensam om att fira hjulafton på detta sätt. Kul att träffa likasinnade! :)
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/12/24/bild10.jpg)
Härmed hoppas jag att alla bussnackare har haft en god hjul och får ett gott nytt buss-år 2019! :D
Trevliga bilder från en inte allt för vanlig linje. :)
//R
Trevligt repotage, sist jag var där hette linjen 48E.
Hållplatsskylten såg amatörmässig ut.
Citat från: Bussmicke skrivet 27 december 2018, 13:35:24 PM
Trevligt repotage, sist jag var där hette linjen 48E.
Hållplatsskylten såg amatörmässig ut.
Hållplatsskyltarna inom området administreras och förvaras av förvaltaren på Norra Begravningsplatsen, de har väl inte engagerat sig särskilt mycket i detta eftersom linjen bara trafikeras ett par gånger om året.
Resenärerna hittar ju rätt ändå, men viss kunde det vara snyggare.
// Niclas
Tack för mycket trevliga vinterlandskapsbilder på denna "udda" linje. :)
Tack själva! :)
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 27 december 2018, 13:56:55 PM
Hållplatsskyltarna inom området administreras och förvaras av förvaltaren på Norra Begravningsplatsen, de har väl inte engagerat sig särskilt mycket i detta eftersom linjen bara trafikeras ett par gånger om året.
Innebär
förvaras att skyltarna bara ställs ut de dagar då linjen trafikeras?
Citat från: Tommy E skrivet 27 december 2018, 22:46:27 PM
Tack själva! :)
Innebär förvaras att skyltarna bara ställs ut de dagar då linjen trafikeras?
Ja, det stämmer.
Kul och ntressant med en kyrkogård som går att trafikera även när behovet är lite större.
Den största kyrkogården i Eskilstuna, S:t Eskils kyrkogård trafikeras normalt av linje 5 flera gånger i timmen både mot Hemlaås och mot centrum.
Däremot måste trafiken ställas in vid allhelgonahelgen sedan många år. Bussarna kommer helt enkelt inte fram på grund av alla kyrkogårdsbesökare som parkerar på den oreglerade parkeringsytan i anslutning till hållplatsen. Vissa år har det även varit problem med framkomligheten på gatan utanför.
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 28 december 2018, 11:12:39 AM
Ja, det stämmer.
Där ser man, då förstår jag varför det inte står några hållplatsnamn på skyltarna... ;)
Med risk för att delvis byta ämne... Apropå handtextade skyltar, från 16 dec 2018:
(https://i.postimg.cc/3JwHTHWk/20190104-180421.jpg)
Mvh
Lars Lengberg
Citat från: larslengberg skrivet 04 januari 2019, 18:39:13 PM
Med risk för att delvis byta ämne... Apropå handtextade skyltar, från 16 dec 2018:
Det där var lite värre än skylten jag fotade! ;)
Värst är dock hållplatsen Skytteholm på norra Ekerö. Drygt ett år efter att 309:an förlängdes dit har det fortfarande inte ens kommit upp en hållplatsskylt! Stolpen står kvar sedan 1994-95, vilket är förra gången området hade busstrafik... :-X
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2018/04/20/bild3.jpg)
Skytteholm måste jag åka till i år.