På tal om godsbussar.. RIKTIG Godsbuss till er alla.

Startat av Lars Ödlund, 27 maj 2007, 09:28:54 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Swebus 7737

Foto Christian Ljunggren 1992, gissningsvis Bussgaraget Hammarstrand.
Bussen var stationerad i Ånge från 1991 och används på linjen Ånge-Bräcke-Bispgården-Hammarstrand (Postföringstur)
Före 1991 var den stationerad i Hammarstrand och personalen hade då överliggning i Ånge, där Diligensen övertogs av Swebus flyttades bussen till Ånge och där var den kvar till stationeringen upphörde och körningen övergick till Sundsvalls Express.
Mer kan säkert Christian berätta.

//Lars

bjalle

Detta var mig en rejäl godsbuss.
Hur många passagaerar rymde en sån egentligen?

Ersa

Alltid trevligt med en rejäl godsare! Själv har jag en sparad bild på 7738 vid Storliens stn 1989, dock utan fotografinformation. Samma buss (idag vid med röda ränder) har Esbjörn fotat i Sundsvall 2005, och jag såg den i Umeå tidigare detta år under körning varvid inga bilder kunde tas.

Dessa Wiimor borde väl ha överlevt länge på den privata marknaden efter avyttring? De är ju perfekta för orkestrar m.fl. då knappt någon ombyggnad behövs.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Dessa bussar finns inte kvar som passageraretransporter. Det är egentligen trist då dessa hade ett behov. Skulle tro att denna buss kunde ta 9 passagerare och det fanns alltid några som åkte. Nu har istället samma transport överförts till lastbil, men där kan ingen åka med om man inte är bundis med föraren.

//Jan
I branschen 37 år

Andreas Ljungqvist

Dina bilder är helt underbara.. Man skulle haft denna åldern inne vid den tiden istället..


Ulf Fernestad


bussgrabben

Ja, det där är ena riktigt häftiga bussar. Jag tycker inte det var så länge sedan man såg liknande bussar här i Umeå, men tiden går ju.

Jan

Har Connex/Veolia kvar sin godsbuss i Kristianstad?

//Jan
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 27 maj 2007, 15:41:09 PM
Har Connex/Veolia kvar sin godsbuss i Kristianstad?

Nu är den ju i Linjebuss-lack... men en sådan godsare vore verkligen nåt i Skånegult!  ;D

Jan

Hej Jag fick reda på att den som var i Kristianstad 2170 flyttats till Ludvika, som vad kan man undra. De ska visst komma en annan godsare till Kristianstad inom kort
I branschen 37 år

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 09:28:54 AM
Swebus 7737

Foto Christian Ljunggren 1992, gissningsvis Bussgaraget Hammarstrand.
Bussen var stationerad i Ånge från 1991 och används på linjen Ånge-Bräcke-Bispgården-Hammarstrand (Postföringstur)
Före 1991 var den stationerad i Hammarstrand och personalen hade då överliggning i Ånge, där Diligensen övertogs av Swebus flyttades bussen till Ånge och där var den kvar till stationeringen upphörde och körningen övergick till Sundsvalls Express.
Mer kan säkert Christian berätta.

//Lars

Tack för den fina bilden! Ja, det kan man kalla riktig godsrummare med få passagerarplatser.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christian Ljunggren

Hej!

9 sittplatser var det och 8760 kg i godsrummet.
Mycket trevliga bussar att köra och med värme som få andra.

Mvh

Christian