2 Blåingar som blivit rödingar....[SL-bilder]

Startat av Kvarne, 26 maj 2007, 18:21:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 23:12:03 PM

Och billigast hade varit om alla var i samma färg

Japp, men varför göra något på ett lätt vis när man istället kan krångla till det?!  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: Nico skrivet 26 maj 2007, 23:50:16 PM
Japp, men varför göra något på ett lätt vis när man istället kan krångla till det?!  ;D


Precis... Om alla skulle haft samma färg på lacken skulle ju alla haft samma stolstyg och gardiner också!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 01:25:16 AM
Och minskning på 872,73,75 när Trängselprojektet lades ned (förtätningen försvann delvis)

Men det är bara en gissning eftersom jag lämnade över Tyresö under hösten 2004 för ett annat kontrakt och lämnade firman helt våren 2005.

//Lars

Ska bli intressant att se hur utökningen i höst blir när Trängselköret återkommer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#19
Citat från: M224 skrivet 26 maj 2007, 22:55:21 PM
FEL FEL FEL!!!

Jag åker med 172 varje dag och en sak vet jag. Om det är en röd buss så frågar 6 av 10 om det VERKLIGEN är 172 mot Norsborg, Högdalen, Fittja, Skarpnäck o.s.v. Det är knappt att dom tror föraren i bland.

Personligen så tycker jag att det är kul att stombussarna är blå, det är lite "Lyxigare" vi som åker 172 kan se ner på dom som bara får åka "vanliga" röda bussar. För du vet väl att även inom SL-bussfärgerna så finns det rasism  ;D ;D ;D

Folk som tar 172:an kanske är "uptighta" och därmed inte är lika avslappnade och trygga som Rospiggarna, som läser en gång på matrisskylten och därefter litar på Norrtäljeförarna.

Lyxigt ja... stämmer bra med hur enormt slöa Norrtälje-Vegorna är. Det är flera gånger jag kört om dem med någon av Friströms Säfflevagnar av 88-89 års modell, just för att Vegorna är trötta och accelerarar så låååångsamt efter 7 år på E18, och vissa klarar inte ens att hålla 90 uppför vissa mindre backar. Det är blå lyx det... att som passagerare se sin buss bli omkörd av en numera utrangerad SL-vagn med skolskyltar, som klarar av att hålla 80-90 på motorvägen...  ;D

Nej, bort med blåfärgen och låt dessa stombussar bli röda för att kunna köra vanliga linjer på lokalvägarna tillbaka istället för att "tomma" fram på motorvägarna.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 26 maj 2007, 23:50:16 PM
Japp, men varför göra något på ett lätt vis när man istället kan krångla till det?!  ;D

Därav de gula UL-linjerna på 639:an. Sen kan man ju lacka bussarna på närlinjerna i 9xx-serien gröna och öbussarna lila så folk vet att de är på en ö och slipper ta något som helst eget geografiskt ansvar. Vidare kan vi låta alla AC-aggregat på taken vara knallorange och takmattan ska följa kyrkoårens färger. Alla bälten får vara i bussens yttre kulör och detta byter man ut till en annan färg då bussen flyttas till ett annat område och ändå lackas om. Den buss som fått flest omlackeringar när den utrangeras vid 7 års ålder vinner, för när bussen är 7 år ska den skrotas! En omlackering/färgkulör per år är väl lagom? Det blir vite om inte tillräckligt mycket landstingsskatt gått åt till lackering under dessa 7 år. Och varför inte införa krav på fälgarnas färger när vi ändå håller på?   *IRONI*  ;D ;D ;D

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2007, 10:54:44 AM
Folk som tar 172:an kanske är "uptighta" och därmed inte är lika avslappnade och trygga som Rospiggarna, som läser en gång på matrisskylten och därefter litar på Norrtäljeförarna.

Lyxigt ja... stämmer bra med hur enormt slöa Norrtälje-Vegorna är. Det är flera gånger jag kört om dem med någon av Friströms Säfflevagnar av 88-89 års modell, just för att Vegorna är trötta och accelerarar så låååångsamt efter 7 år på E18, och vissa klarar inte ens att hålla 90 uppför vissa mindre backar. Det är blå lyx det... att som passagerare se sin buss bli omkörd av en numera utrangerad SL-vagn med skolskyltar, som klarar av att hålla 80-90 på motorvägen...  ;D

Nej, bort med blåfärgen och låt dessa stombussar bli röda för att kunna köra vanliga linjer på lokalvägarna tillbaka istället för att "tomma" fram på motorvägarna.

Finns det inget som är positivt med SL i Norrtälje?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Vi har 21 blåa bussar hos oss på Nacka/värmdö efter det att vi fick 3 av Tyresö, 6100-6102. Sen kan jag säga att det uteslutande är Mölnvik som kör 474 och Björknäs som kör 471 (som också är en blålinje).
Har hört något om att det kommer bli trafik var 10:e minut från hösten istället för som nu var 15:e. Om det kommer fler B9S-vagnar i den blåa lacken då eller hur det ska lösas har jag inte en aning om.
Synd bara att man har stryp vissa vagnar en aning för mycket...

/Fredde

Ersa

Citat från: Walter skrivet 28 maj 2007, 11:07:39 AM
Finns det inget som är positivt med SL i Norrtälje?

Jo, förarna och viljan hos de flesta som arbetar där är bra. Men tyvärr beordras Norrtäljegaraget köra "stadsbussar" av SL, vilka ofta saknar extraljus och bagageutrymme och därmed inte alltid passar så bra på den landsbygdstrafik man faktiskt utför. Ändå har nog Norrtälje stad några av de allra mest nöjda resenärerna pga den täta trafiken i de AC-kylda blåbussarna på 676:an. Rimbo-Hallstavikresenärerna däremot är inte lika nöjda pga brister i 639:an. Det vara bara för något enstaka år sedan som de fick krav på bl.a gardiner på denna långa linje t.ex... Och AC är väl fortfarande inget krav på "39:an" vad jag vet? Det var en hel del klagomål på 639:an i Norrtälje tidning under 2003-2005 minns jag. Men det kanske fungerar bättre idag, om nu SL:s huvudkontor tagit till sig av kritiken.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 11:09:07 AM
Orsak= Vegorna är strypta för att minska bränsleförbrukningen och komma åt "fortkörningar"

Jo, jag vet att de ska vara fartspärrade till 90 km/h, vilket enbart är bra. Annars blir det bara att alla håller 100 jämt. Men att denna åtgärd även inverkade på accelerationen visste jag inte. Det är lite tråkigt att de inte orkar hålla 90 jämt, då det ju inte är så branta uppförbackar vi talar om.

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2007, 11:07:10 AM
Därav de gula UL-linjerna på 639:an. Sen kan man ju lacka bussarna på närlinjerna i 9xx-serien gröna och öbussarna lila så folk vet att de är på en ö och slipper ta något som helst eget geografiskt ansvar. Vidare kan vi låta alla AC-aggregat på taken vara knallorange och takmattan ska följa kyrkoårens färger. Alla bälten får vara i bussens yttre kulör och detta byter man ut till en annan färg då bussen flyttas till ett annat område och ändå lackas om. Den buss som fått flest omlackeringar när den utrangeras vid 7 års ålder vinner, för när bussen är 7 år ska den skrotas! En omlackering/färgkulör per år är väl lagom? Det blir vite om inte tillräckligt mycket landstingsskatt gått åt till lackering under dessa 7 år. Och varför inte införa krav på fälgarnas färger när vi ändå håller på?   *IRONI*  ;D ;D ;D

Uppskattad ironi.  ;D