Arrivabussar i Vallentuna

Startat av Fredrik Gelin, 06 augusti 2019, 16:43:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag passade på att svänga förbi Arrivas uppställningsplats i Vallentuna på vägen till Upplands Väsby i andra ärenden.

Det går inte att identifiera alla individer från utsidan av staketet och eftersom jag inte är så pigg på att beträda områden med förbudsskyltar så nöjde jag mig alltså med de jag kunde se från utsidan av staketet.
Av vad jag kunde se var det en salig blandning av B9:or, Mercor från Råsta och gamla Scanior samt ett improviserat tåg från Rosenqvist entreprenad som utför diverse järnvägsrelaterade arbeten åt bl a Roslagsbanan.
Möjligen kan det även ha något att göra med att det var Rosenqvist Entreprenad som anlade uppställningsytan och därför kanske vill ha lite egna prylar på samma inhägnade yta.

De individer jag kunde identifiera var följande:

Scania Omnilink

7515-16
7713-14
7718-20
7774
8176-78
8186

Mercedes Citaro

7921-24
7933
7939
7941
7943
7945-46
7955
7957
7962

Volvo B9S

8117

Utöver dessa står det alltså ytterligare ett stort antal fd Råsta och Norrortsbussar som jag inte kunde se numren på utan att klampa in på en byggarbetsplats intill vilket jag tyckte var olämpligt.

Mikael T Nilsson

Tack för denna lista Fredrik!

Då är minst en röd Volvo B9S från Norrort avställd (8117).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Det fanns ett antal ytterligare B9:or, både röda och blå bland de uppställda bussarna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2019, 18:35:54 PM
Tack för denna lista Fredrik!

Då är minst en röd Volvo B9S från Norrort avställd (8117).

Som jag skrev i tråden om Arriva Stockholm, så står följande kvar i Täby:

8120 (avställd)
8160
8165-8174

Resten är alltså borta.

Mikael T Nilsson

Tack för era uppgifter.Jag minns inlägget om vilka som stod i Täbydepån, men vågade inte gissa att det endast var dessa som var kvar. Då kan man köra uteslutningsmetoden och ta fram vilka B9S som slopats.

Återigen tack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 augusti 2019, 16:43:30 PM
Jag passade på att svänga förbi Arrivas uppställningsplats i Vallentuna på vägen till Upplands Väsby i andra ärenden.

Det går inte att identifiera alla individer från utsidan av staketet och eftersom jag inte är så pigg på att beträda områden med förbudsskyltar så nöjde jag mig alltså med de jag kunde se från utsidan av staketet.
Av vad jag kunde se var det en salig blandning av B9:or, Mercor från Råsta och gamla Scanior samt ett improviserat tåg från Rosenqvist entreprenad som utför diverse järnvägsrelaterade arbeten åt bl a Roslagsbanan.
Möjligen kan det även ha något att göra med att det var Rosenqvist Entreprenad som anlade uppställningsytan och därför kanske vill ha lite egna prylar på samma inhägnade yta.

De individer jag kunde identifiera var följande:

Scania Omnilink
7059
7064
7510
7512
7515-16
7711
7713-14
7717
7718-20
7774
7777
7778
8176-78
8186

Mercedes Citaro

7921-24
7933
7939
7941
7943
7945-46
7955
7957
7962

Volvo B9S
8116
8117
8119
8122
8123
8134
8135

Utöver dessa står det alltså ytterligare ett stort antal fd Råsta och Norrortsbussar som jag inte kunde se numren på utan att klampa in på en byggarbetsplats intill vilket jag tyckte var olämpligt.
Jag rättar med de jag såg i mitten av Juli (15:de Juli exakt, Visst såg jag Mercedes-bussarna men tänkte inte så mycket på de då dem inte intresserade mig)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Ett antal blå B9S är också fortfarande i linjetrafik i Norrort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Alex Ljusteröbon

Rosenqvist utför ju många olika arbeten på spåren, så dom byggde den planen för att kunna lära upp ny personal på hur dom ska köra med maskiner osv på rälsen. De va de vi fick veta när vi körde dit allt matrial för några år sedan iallafall/Alex
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 augusti 2019, 09:48:48 AM
Ett antal blå B9S är också fortfarande i linjetrafik i Norrort.

12 st närmare bestämt.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 10 augusti 2019, 04:49:52 AM
12 st närmare bestämt.

Tack! Minns nu att det nämndes några i ett tidigare inlägg här tidigare i somras. Vi får se vilka som blir kvar till hösten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 augusti 2019, 19:07:27 PM
Tack! Minns nu att det nämndes några i ett tidigare inlägg här tidigare i somras. Vi får se vilka som blir kvar till hösten.

Ja, det ska bli mycket spännande. Gärna flera av dom om du frågar mig  8)

Peter Rost

Citat från: buskörare skrivet 10 augusti 2019, 20:14:00 PM
Ja, det ska bli mycket spännande. Gärna flera av dom om du frågar mig  8)

Jasså, är ni inte "nöjda" med MAN i Norrort? ;)

buskörare

Citat från: Peter Rost skrivet 11 augusti 2019, 05:51:09 AM
Jasså, är ni inte "nöjda" med MAN i Norrort? ;)

Inte i Vaxholm i alla fall. Eller jo, i vissa lägen. Fungerande AC är bra och MAN är bättre i halt väglag. Sen var det inte mycket mer positivt kvar ur förarperspektiv. Det finns några som föredrar MAN, men de flesta blir inte ledsna av att få en Volvo.
De MAN vi har passar helt enkelt inte in på den typen av trafik vi kör (670), men däremot är dom säkert bra på mer lokala linjer.

B10M

Citat från: buskörare skrivet 11 augusti 2019, 07:32:16 AM
Inte i Vaxholm i alla fall. Eller jo, i vissa lägen. Fungerande AC är bra och MAN är bättre i halt väglag. Sen var det inte mycket mer positivt kvar ur förarperspektiv. Det finns några som föredrar MAN, men de flesta blir inte ledsna av att få en Volvo.
De MAN vi har passar helt enkelt inte in på den typen av trafik vi kör (670), men däremot är dom säkert bra på mer lokala linjer.
Vad är det som är dåligt med MAN på linje 670?

buskörare

Citat från: B10M skrivet 11 augusti 2019, 08:06:35 AM
Vad är det som är dåligt med MAN på linje 670?

Framdörrarna låter väldigt i högre hastigheter, eco-speeden gör att det går för sakta i vissa uppförsbackar och iväg från hållplatser, det finns för få barnvagnsplatser, att den är helt låggolvad gör att resenärer klagar på fjädringen, bränsletanken är för liten vilket gör onödiga byten pga bränslebrist osv.
Sen har vi haft många problem från start med själva bussen som gjort att man tröttnat. Det har varit många fel som en buss inte ska ha från fabrik.