Danskskyltarna försvinner i Halland

Startat av Niklas Bygdestam, 06 januari 2016, 10:44:43 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Kanske ingen nyhet för flera här men ändå.

De skyltar av dansk stil som funnits i södra Halland försvinner, eller har väl redan i vissa fall försvunnit. Istället sätts det dit normala svenska skyltar. Se länk:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/halland/danskskyltarna-forsvinner-i-halland

För min del tycker jag det är synd att man inte gick in för den standarden och verkligen bytte till dessa rakt av på svenska motorvägar. Jag tycker nämligen att texten i gemener är tydligare än de svenska skyltarna i bara versaler. Dessutom tycker jag svenska skyltar faktiskt kan vara väldigt röriga dessemellan, medan jag upplever att de danska skyltarna är mer organiserade. Sedan tycker jag att de danska skyltarna är snyggare.

Helt meningslöst var ändå inte det här skyltprovet i Halland. Man var där först i Sverige med avfartsnummer. Det fanns inte alls i Sverige på den tiden, och inga tankar fanns annars att införa det heller. Man trodde då att det var så bra med namnen på trafikplatser istället och hänvisade till det. Men i Halland införde man riktiga avfartsnummer efter dansk förebild. Helt klart gjorde detta succé och majoriteten som jämförde ansåg att dessa nummer var överlägsna de där trafikplatsnamnen som flera inte kunde komma ihåg. Så med utgångspunkt från Hallands skyltar så numrerades sedan det övriga motorvägsnätet i hela Sverige. Och idag är det ju främst avfartsnumrena som används. Så nog påverkade Hallands skyltar Sveriges motorvägsnät ändå trots allt. Dagens avfartsnummer har blivit värdefulla på motorvägarna i Sverige.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Tråkigt, men det går väl tillbaka på att TrV Region Väst måste ha standardiserade utföranden på sina skyltar och således kan "experimentverksamheter" inte tillåtas hur länge som helst...


Apropos trafikplatsnamn och nummer, min spontana tanke är att förr i världen när motorvägsnätet inte var särskilt utbyggt i sammanhängande stråk över hela landet (dvs före 1990 eller så) var det "enkelt" att hålla reda på trafikplatsnamn, särskilt som de flesta motorvägarna fanns i anslutning till större städer. "Trafikplats X" säger liksom mer om var i sta'n en olycka har skett än "avfartsnummer 74" i förhållande till avfarterna 73 och 75. Med sammanhängande motorvägar (och även 2+1-vägar motortrafikleder eller ej) blir det mer stringent att använda avfartsnummer när det kan vara mer än en mil till nästa avfart utan att det finns något annat att referera till i form av bebyggelse etc.

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 10 januari 2016, 14:40:46 PM
Tråkigt, men det går väl tillbaka på att TrV Region Väst måste ha standardiserade utföranden på sina skyltar och således kan "experimentverksamheter" inte tillåtas hur länge som helst...


Apropos trafikplatsnamn och nummer, min spontana tanke är att förr i världen när motorvägsnätet inte var särskilt utbyggt i sammanhängande stråk över hela landet (dvs före 1990 eller så) var det "enkelt" att hålla reda på trafikplatsnamn, särskilt som de flesta motorvägarna fanns i anslutning till större städer. "Trafikplats X" säger liksom mer om var i sta'n en olycka har skett än "avfartsnummer 74" i förhållande till avfarterna 73 och 75. Med sammanhängande motorvägar (och även 2+1-vägar motortrafikleder eller ej) blir det mer stringent att använda avfartsnummer när det kan vara mer än en mil till nästa avfart utan att det finns något annat att referera till i form av bebyggelse etc.


Jo det är faktiskt logiskt att man byter ut dessa skyltar för att få vägen standardiserad. Det har egentligen sett en aning besynnerligt ut att det på en och samma motorvägssträcka ändras plötsligt skyltstandarden och detta till synes helt omotiverat. Det var skillnad när skyltarna under 1990-talet var nyuppsatta. Då fanns det även skyltar som faktiskt upplyste om att man provade en ny skyltstandard och då kändes skillnaden så att säga mer motiverat. Då kunde trafikanterna också bilda sin egen uppfattning om vilken skyltstandard som man tycker bäst om.

Det var alltså på den tiden tal om att den skyltstandarden skulle införas på motorvägarna i hela Sverige om man bestämt sig för detta. En intressant sak är att man anger kostnader som ett skäl till att det inte genomfördes, inte att skyltarna skulle vara sämre. Tvärtom har jag förstått att de flesta som uttalat sig och jämfört faktiskt tyckte bättre om dessa skyltar. Men trots detta blev väl ett byte över hela Sverige för dyrt. Hade det genomförts hade vi troligen haft likadana skyltar på motorvägarna idag på båda sidor om Öresund. Hade man åkt över bron så hade man nog på andra sidan helt enkelt sett skyltar som sett i princip identiska ut men med ortsnamn på annat språk bara. Det hade nog på sitt sätt varit smidigt för internationell trafik :)

Egentligen är det märkligt att dessa provskyltar suttit kvar så pass länge även efter att provet varit avslutat. Men även där är det kanske kostnaderna som styrt. Man har väl helt enkelt inte velat betala för att byta ut dessa mot enhetlig skyltstandard.

Namn eller nummer på avfarterna då. Jag kontaktade dåvarande Vägverket om den saken innan numren hade börjat införas på riktigt i Sverige. På den tiden hänvisade man prompt på att det fanns namn på på avfarterna och att detta ersatte avfartsnummer. Det var standardsvaret jag fick av deras tjänstemän när jag ställde frågan. När jag då påtalade att det fanns nummer på prov i Halland blev de sedan ofta lite ställda, och fick sedan svaret ungefär med att detta utvärderas osv. Troligen tyckte många inom Vägverket på den tiden att namnen gott och väl ersatte numren och räckte.

Jag tror inte att nummer hade tillkommit i Sverige om man inte infört det på prov på de "danska skyltarna" i Halland. Där infördes ett helt danskt skyltsystem, där nummer på avfarterna ingick så att säga. Därför blev man "tvungen" att sätta ut nummer på de berörda avfarterna. Därefter har E6:an rent allmänt blivit ett jämförelseobjekt där folk fått jämföra namn eller nummer på samma sträcka. Där har väl många uttalat sig och sagt att de kommer ihåg numren bättre.

Det är nog riktigt att namnen på avfarterna tillkom under den gamla tiden då Sverige mest hade små korta snuttar till motorvägar på bara några enstaka mil, som sedan bands ihop med vanliga landsvägar. Till detta räckte nog namnen mer än väl. När man sedan omkring 2000 insåg att det hade börjat växa ihop ett längre sammanhängande motorvägsnät av kontinentalt snitt så insåg man nog numrens fördelar i detta.

Många namn är dessutom väldigt svåra att begripa i vilken del av landet de ens ligger i. Tar man trakterna i och kring Uppsala som exempel så är det omöjligt att avgöra var avfarterna ligger om man bara går på namnen. Trafikplats Brunnby ligger vid Knivsta, sedan finns det en som heter Trafikplats Kumla i Uppsala. Detta namn låter ju som om det borde ligga i Närke istället. En annan heter Trafikplats Bärbyleden, vilket säger mycket för oss i Uppsala, men knappast utomstående. Trafikplats Brunnby har nummer 184, Trafikplats Kumla nummer 187 och Trafikplats Bärbyleden nummer 188. Där är det lättare för utomstående att hitta.

Kommer någon långt söderifrån på E4:an och ska till t ex Trafikplats Bärbyleden med nummer 188 så är det ju lätt att begripa att det är långt kvar om man befinner sig på t ex Trafikplats Lagan med nummer 81 :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 januari 2016, 12:31:57 PM
Många namn är dessutom väldigt svåra att begripa i vilken del av landet de ens ligger i. Tar man trakterna i och kring Uppsala som exempel så är det omöjligt att avgöra var avfarterna ligger om man bara går på namnen. Trafikplats Brunnby ligger vid Knivsta, sedan finns det en som heter Trafikplats Kumla i Uppsala. Detta namn låter ju som om det borde ligga i Närke istället. En annan heter Trafikplats Bärbyleden, vilket säger mycket för oss i Uppsala, men knappast utomstående. Trafikplats Brunnby har nummer 184, Trafikplats Kumla nummer 187 och Trafikplats Bärbyleden nummer 188. Där är det lättare för utomstående att hitta.

Kommer någon långt söderifrån på E4:an och ska till t ex Trafikplats Bärbyleden med nummer 188 så är det ju lätt att begripa att det är långt kvar om man befinner sig på t ex Trafikplats Lagan med nummer 81 :)

Det verkar inte finnas någon enhetlig princip för namnsättning och skyltning av trafikplatser. Bra exempel är Uppsala och Gävle, där trafikplatserna 186-188 har lokala namn (Säby, Kumla, Bärbyleden) som inte anslås medan trafikplatserna Gävle södra, Gävle västra och Gävle norra har nummer (197, 199 och 200) som inte anslås.

Harald Nordius

En annan konstighet är att man i Västra Götalands län samt i Västerås har valt det korta och smidiga "mot" medan man i resten av landet håller fast vid det långa "trafikplats".

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 12 januari 2016, 13:25:13 PM
Det verkar inte finnas någon enhetlig princip för namnsättning och skyltning av trafikplatser. Bra exempel är Uppsala och Gävle, där trafikplatserna 186-188 har lokala namn (Säby, Kumla, Bärbyleden) som inte anslås medan trafikplatserna Gävle södra, Gävle västra och Gävle norra har nummer (197, 199 och 200) som inte anslås.


Det är riktigt att man i Uppsala struntar i namnskyltningen. Man har helt gått i för bara nummer istället. Och all vägvisning till avfarternas funktioner går också efter numrena inga namn alltså. Så Uppsalas trafikanter har också vant sig vid nummer.

Gävle däremot och även en bit norrut har faktiskt numera även kompletterats med nummer. Men det är ganska nytt med nummer från Gävle och norrut. Jag kontaktade Vägverket för några år sedan om saken och undrade varför numrena tog slut så plötsligt och oväntat när man åker över länsgränsen till Gävleborgs län när dessa nummer sitter snyggt ihopsatta ända från Skåne till Uppsala län. Svaret jag fick var att Gävleborgs län tillhör en annan region inom Vägverket och att den regionen inte infört avfartsnummer vilket däremot de regioner som Uppsala län och söderut däremot hade gjort och enats om. Lite märkligt tycker jag, då det knappast kan vara besvärligare att fortsätta nummerserien vidare norrut i den regionen än det är för de sydligare regionerna. Åter igen hänvisade de också till de gamla namnen istället när de svarade mig.

Detta var alltså några år sedan, och då vet jag att man ännu inte öppnat nya E4:an förbi Enånger och Hudiksvall. När denna sedan öppnades  i oktober 2011 satt det faktiskt avfartsnummer på detta avsnitt redan vid öppnandet. Detta var alltså avfarterna nummer 211-214 som alltså skyltades redan vid invigningen. Men då saknades det fortfarande avfartsnummer mellan Enånger och länsgränsen vid Uppsala län, alltså saknades nummer på avfarterna 197-210. Man skulle då kunna tro att de borde skylta upp de resterande avfarterna åtminstone söderut i princip direkt efter öppnandet av delen mellan Enånger och Hudiksvall, men det gjorde de faktiskt inte. Denna lucka i skyltningen vill jag minnas fanns kanske i närmare ett år eller liknande, dvs alldeles för länge. Men till slut ordnade man skyltningen så att även avfarterna 197-211 har fått sina nummer skyltade.

Mellan Axmartavlan och Söderhamn är E4:an inte motorväg/motortrafikled. Men det avsnittet har faktiskt trots detta avfartsnummer och är idag skyltade med det. Som t ex Trafikplats Tönnebro som har nummer 203 och är skyltad med detta också. Detta är förresten en avfart som många tar en rast på, passar på att äta och tanka :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 12 januari 2016, 14:05:04 PM
En annan konstighet är att man i Västra Götalands län samt i Västerås har valt det korta och smidiga "mot" medan man i resten av landet håller fast vid det långa "trafikplats".

Även i Värmland talas det om mot, t ex Fageråsmotet.

Mer om detta här:
http://www.ling.gu.se/projekt/sprakfrageladan/svenska/search.pcgi?id=80&search=

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 januari 2016, 12:31:57 PM
Namn eller nummer på avfarterna då. Jag kontaktade dåvarande Vägverket om den saken innan numren hade börjat införas på riktigt i Sverige. På den tiden hänvisade man prompt på att det fanns namn på på avfarterna och att detta ersatte avfartsnummer. Det var standardsvaret jag fick av deras tjänstemän när jag ställde frågan. När jag då påtalade att det fanns nummer på prov i Halland blev de sedan ofta lite ställda, och fick sedan svaret ungefär med att detta utvärderas osv. Troligen tyckte många inom Vägverket på den tiden att namnen gott och väl ersatte numren och räckte.

Apropå namn på trafikplatserna (eller moten som vi säger här i Västsverige) så finns bara på de 65 kilometer som utgörs av motorvägen Borås-Göteborg (riksväg 40) följande lätt förväxlingsbara namn:
Tullamotet - Kullamotet
Grönkullenmotet - Grandalsmotet
Ryamotet - Rådamotet.

Detta har bland annat medför problem för räddningsfordon i samband med olyckor. Antingen det nu är dessas förare som hört fel eller det är den larmande som förväxlat namnen på moten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2016, 14:17:20 PM
Även i Värmland talas det om mot, t ex Fageråsmotet.

Mer om detta här:
http://www.ling.gu.se/projekt/sprakfrageladan/svenska/search.pcgi?id=80&search=

Ordet mot i betydelsen vägkorsning eller planskild trafikplats har aktivt rensats ur namnfloran i östra Sverige, förutom i Västerås. Backar man 20 år fanns det t.ex. flera mot i Stockholm och Gävle (Nybodamotet, Värmdömotet, Lötstensmotet, Lexvallsmotet m.m.).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 12 januari 2016, 14:48:58 PM
Ordet mot i betydelsen vägkorsning eller planskild trafikplats har aktivt rensats ur namnfloran i östra Sverige, förutom i Västerås. Backar man 20 år fanns det t.ex. flera mot i Stockholm och Gävle (Nybodamotet, Värmdömotet, Lötstensmotet, Lexvallsmotet m.m.).

Och i Västsverige kommer det nya. På den nyligen invigda motorvägsbiten av riksväg 40 Dållebo-Hössna hittar vi Hökerumsmotet, Ulricehamnsmotet och Hössnamotet. Vi har även Bårhultsmotet utanför Landvetter som tillkom för något år sedan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Citat från: Anders Noren skrivet 12 januari 2016, 14:48:58 PM
Ordet mot i betydelsen vägkorsning eller planskild trafikplats har aktivt rensats ur namnfloran i östra Sverige, förutom i Västerås. Backar man 20 år fanns det t.ex. flera mot i Stockholm och Gävle (Nybodamotet, Värmdömotet, Lötstensmotet, Lexvallsmotet m.m.).
Då kan man undra varför man aktivt går emot språkvårdsorganen. Det framgår ju av Staffans länk att de rekommenderar ordet "mot".

pnott

#11
Längs E18 genom Västerås finns för övrigt två trafikplatser (Trafikplats Östanbro, nr 140 och Trafikplats Västjädra, nr 127). Däremellan ligger 12 mot och en namnlös påfart (nr 138). Om du tycker att det är svårt att få ihop antalet med numren så beror det på Anundshögsmotet som har fått nummer 139.2.

I Västerås namnges dessutom de flesta cirkulationsplatser som mot. Sen finns Skiljebomotet, en vanlig fyrvägskorsning med trafikljus (Stockholmsvägen - Österleden).

Ingwar Åfeldt

Någon sade till mig för ett antal år sedan att avfartsnumren endast är ett ordningsnummer. Om det är korrekt så tycker jag att det är ett underligt sätt för numrering. Hur gör man då om man bygger en ny avfart mellan två existerande, t ex mellan # 105 och 106?  Jag bor i USA och här har alla avfarter ett exit-nummer som visar avståndet från vägens början i miles inom delstaten. Ett mycket bra system. Det ger information om avståndet till den avfart man skall svänga av på varje gång man passerar en avfart. Vägnumret visar vilken huvudsaklig riktning vägen har, jämna nummer för vägar som går östlig - västlig riktning och ojämna nummer för de som går i nordlig - sydlig riktning. Avståndet för avfartsnumren räknas från väster respektive söder.

M v h
Ingwar, som bor i närheten av avfart 204.

Joakim Wahlberg

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 januari 2016, 00:43:13 AM
Någon sade till mig för ett antal år sedan att avfartsnumren endast är ett ordningsnummer. Om det är korrekt så tycker jag att det är ett underligt sätt för numrering. Hur gör man då om man bygger en ny avfart mellan två existerande, t ex mellan # 105 och 106?  Jag bor i USA och här har alla avfarter ett exit-nummer som visar avståndet från vägens början i miles inom delstaten. Ett mycket bra system. Det ger information om avståndet till den avfart man skall svänga av på varje gång man passerar en avfart. Vägnumret visar vilken huvudsaklig riktning vägen har, jämna nummer för vägar som går östlig - västlig riktning och ojämna nummer för de som går i nordlig - sydlig riktning. Avståndet för avfartsnumren räknas från väster respektive söder.

M v h
Ingwar, som bor i närheten av avfart 204.

När man byggde nya avfarten mellan Nykvarn och Vasa (Södertälje) till Almnäs så fick den nummer 140.2, Nykvarn har 140 och Vasa 141. Blir jobbigt om man skulle öppna ytterligare en avfart däremellan (som såklart inte lär hända - men tänk om!). Då låter systemet i USA mycket mer praktiskt och logiskt.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2016, 14:59:06 PM
Och i Västsverige kommer det nya. På den nyligen invigda motorvägsbiten av riksväg 40 Dållebo-Hössna hittar vi Hökerumsmotet, Ulricehamnsmotet och Hössnamotet. Vi har även Bårhultsmotet utanför Landvetter som tillkom för något år sedan.


Mot har kommit även till Uppland. I Fullerö som ligger en bit utanför Uppsala finns Fullerömotet. Det är avfart nummer 189 på E4:an. Den var tänkt att heta Trafikplats Fullerö, men har saknat namnskyltar i flera år. Men för ett tag sedan har man plötsligt satt upp skylt med namn och då har den fått heta Fullerömotet istället. Det är avfarten man tar om man ska till Storvreta. Fullerö är en liten by vid Storvreta.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.