Nobina 3703 - snart går flytten [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 02 juli 2019, 22:09:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Nobina har nu tagit flera av de bussar som ska sättas i trafik i Skövde och Trollhättan i augusti ur trafik i Borås, det gäller 3700-3708 (dessa var f ö de sista bussarna som Borås Lokaltrafik köpte in, nr 166-174). De har under vintertidtabellen företrädesvis gått på linje 2 men när man nu gått över till sommartider går det åt färre bussar och då kan dessa börja förberedas för sina nya uppgifter. Nu blir det visserligen en ganska "enkel" flytt eftersom de blir kvar i Västtrafikområdet. Igår den 1 juli såg jag bara två av de nio bussarna i trafik, 3700 och 3703. Linje 2 ska få elledbussar i augusti om planerna håller.


Nobina 3703 (urspr. BL 173) på Mariedalsgatan i Borås den 1 juli. Jämför förresten gärna bilden med den i detta inlägg



Igår den 1 juli räckte tydligen trots allt inte boggibussarna till så en tvåaxlig MAN fick gå på linje 2 istället, vilket annars varit sällsynt. Här ser vi Nobina 2328 på Södra torget.

HY02

Trevligt med bilder från Nobinas bussar i Borås  :D

Nobinas depå har omfattande byggnationer och många bussar saknas också på depån.
Undra vart alla Scaniabussar tagit vägen?
Dom är sällan i trafik och det finns inte många på depån heller.

Bernt Talbrant

Citat från: HY02 skrivet 03 juli 2019, 02:53:45 AM
Trevligt med bilder från Nobinas bussar i Borås  :D

Nobinas depå har omfattande byggnationer och många bussar saknas också på depån.
Undra vart alla Scaniabussar tagit vägen?
Dom är sällan i trafik och det finns inte många på depån heller.

Man bygger väl om för att kunna ställa upp och ladda de kommande elledbussarna kan man tänka. Sandarna Transporter/Connect Bus, som kör färdtjänst åt Borås stad, verkar nu ha flyttat till Ramnaslätt där man ska ha sin depå för detta och även den kommande linjetrafiken. Transdev är kvar men när deras avtal går ut nästa år kommer Nobina att ha depån på Strömsdal för sig själva.
Scaniabussarna behövs nog inte i någon större omfattning under sommaren, såg bara någon enstaka i trafik i måndags.

yngrot

Det jobbas för fullt på depån Strömsdal en ramp som vätter mot gascontainer ser ut att demonteras.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 juli 2019, 06:39:07 AM
Man bygger väl om för att kunna ställa upp och ladda de kommande elledbussarna kan man tänka. Sandarna Transporter/Connect Bus, som kör färdtjänst åt Borås stad, verkar nu ha flyttat till Ramnaslätt där man ska ha sin depå för detta och även den kommande linjetrafiken. Transdev är kvar men när deras avtal går ut nästa år kommer Nobina att ha depån på Strömsdal för sig själva.
Scaniabussarna behövs nog inte i någon större omfattning under sommaren, såg bara någon enstaka i trafik i måndags.

Var faktiskt i Borås igår, kryllade av Scaniabussar då i stadstrafiken! - såg åtminstone fem olika individer under den dryga timma jag var där...

Bernt Talbrant

Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2019, 10:08:52 AM
Var faktiskt i Borås igår, kryllade av Scaniabussar då i stadstrafiken! - såg åtminstone fem olika individer under den dryga timma jag var där...

Se där, jag såg bara ett fåtal sådana men många korta MAN.

reseguiden86

Här om dagen har jag sett boggievagnar även på linje 3 (kanske undantag då det var i söndags 30/6)  och nu rätt ofta på linje 8.  Eftersom även Linje 6 har det numera på båda omloppen så är det bara linje 7 som jag hitills inte sett någon boggie på vad jag vet. Kanske någon annan som lyckats fånga det?