Omnilink i X-Trafik målning (2 bilder)

Startat av fumogy, 27 september 2008, 18:51:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 oktober 2008, 22:45:06 PM
Ja, otrolig nog. Uddevalla Omnibuss har några stycken sådana.

Trevligt, hade jag aldrig sett förut. Det blir ju två extra sittplatser med bara en framdörr.
Tänkte på den ledade versionen av omnicityn. I uppsala har ju dessa två bakdörrar medan "blåbussarna" i Stockhom endast har en bakdörr. Skiljer det något på längd mellan dessa eller hur får man plats med två dörrar på Uppsalabussarna men bara en på Stockholmbussarna? Skiljer placeringen av bakaxeln eller hur kommer det sig?

Yujin Zhang

Citat från: AO skrivet 01 oktober 2008, 22:53:04 PM
Trevligt, hade jag aldrig sett förut. Det blir ju två extra sittplatser med bara en framdörr.
Tänkte på den ledade versionen av omnicityn. I uppsala har ju dessa två bakdörrar medan "blåbussarna" i Stockhom endast har en bakdörr. Skiljer det något på längd mellan dessa eller hur får man plats med två dörrar på Uppsalabussarna men bara en på Stockholmbussarna? Skiljer placeringen av bakaxeln eller hur kommer det sig?

Observera att OmniCity led i Uppsala har bara en rad (jämfört med vanliga två) efter leden, sen kommer 3e dörrparet. Det är nog där skillnaden ligger.

AO

Det betyder alltså att hulparet i bakvagnen sitter längre fram i GUB version? Om man kollar på Busslinks blåbussar skulle inte två dörrar få plats.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 oktober 2008, 22:50:46 PM
2 framdörrar är ofta onödigt sålänge man har konventionella biljettsystem med viseringar etc och där antalet gånger man byter resenärer på en tur är litet (typ mindre o medelstora tätorter)
Dörrar 1-2-0 eller 1-2-1 är sannolikt den lämpligaste där.

För att dubbla framdörrar ska ge någon vinst ska inget stoppa upp resandeströmmen, antalet gånger då resenärer byts ska vara stort samt bussen ska vara utförd med ett fåtal stolar och bred mittgång mellan fram o mittdörr.

De som har kort går in i den vänstra dörren, medan de fåtal som betalar enkelbiljetter håller till höger. En bra tanke som tyvärr sällan fungerar i verkligheten. Idag ställer sig folk till vänster mitt framför biljettmaskinen när de häller upp en hög med 50-öringar på myntbordet och hindrar gärna de med busskort, ofta med viss irritation från de kortbärande resenärerna som vill komma fram i tid.