Trängsel i Bromma

Startat av Ersa, 30 september 2018, 22:31:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Vi gillar ju att bygga trångt i det här landet. Inte bara i Stockholms innerstad, utan även i mindre städer samt på landsbygden brukar man gärna bygga precis så att bussen kan passera. Men vid Bromma sjukhus har man tagit arbetssättet ytterligare en nivå framåt:

https://mitti.se/nyheter/busshallplatsen-ingen-anvanda/

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2018, 22:31:24 PM
Vi gillar ju att bygga trångt i det här landet. Inte bara i Stockholms innerstad, utan även i mindre städer samt på landsbygden brukar man gärna bygga precis så att bussen kan passera. Men vid Bromma sjukhus har man tagit arbetssättet ytterligare en nivå framåt:

https://mitti.se/nyheter/busshallplatsen-ingen-anvanda/

Jag tar mig för pannan...
Hur gator och vägar ska utformas som trafikeras med kollektivtrafik i Stockholms län är offentliga handlingar. Detta kan vilken lekman som helst Googla fram.
Det kan inte vara så speciellt svårt för den som har projekterat detta att titta där innan förslaget till utformning tas fram.

buskörare

Och så skyller man på de som kör busstrafiken förstås. Istället för att erkänna att man gjort fel.

Lars-Håkan_E

Jag antar att frågan inte varit ute på remiss till berörda parter, SL och trafikutövaren.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2018, 07:35:29 AM
Jag antar att frågan inte varit ute på remiss till berörda parter, SL och trafikutövaren.

Enligt vad jag fått höra har detta faktiskt varit ute på remiss redan 2012, och redan då lär både SL och Arriva ha sagt att denna lösning inte kommer att fungera. Men man byggde den uppenbarligen ändå.

Fredrik Gelin

Ungefär så brukar det vara.
Bygghandlingar som TA-planer får tummen ned av de som skall köra på platsen, men det struntar politikerna i eftersom det inte får några större konsekvenser för dem.
Det börjar dock så sakteliga förändras eftersom bussföretagen börjar protestera och dra bort busstrafiken istället för att demolera bussarna och omgivningen pga en felaktigt utformad gatumiljö.
Tyvärr är det således upplagt till ett spel där resenärerna får ta konsekvenserna av att bussarna inte kommer fram...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk