Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar

Startat av Ersa, 04 februari 2015, 12:24:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Polisen i Södertälje skriver om detta på sin Facebooksida idag, vilket inte oväntat lett till en rejäl debatt.
Personligen blir jag glad över att de som ligger och blockerar i mittfilen nu får räkna med att bli stoppade.
Vad jag vet är detta beteende sedan länge straffbart i både Tyskland och Storbritannien.




"Imorgon och på torsdag kommer vi ha riktade trafikinsatser med fokus på "mittfilsåkare" på motorvägen E4/E20 mellan Södertälje och Botkyrka. Trefiliga motorvägar har byggts för att trafiken ska flyta på bättre och minska olyckor, det har inte blivit som det var tänkt.
Denna regel gäller ej på vägar där hastighetsbegränsningen ligger på 70 km/h eller lägre. (t.ex. Essingeleden). Trafikförordningen 3 kap. 7 §.
Vi kommer stoppa och bötfälla de som kör i mittfilen när de inte behöver det, liknande bilföraren på bilden. Man ska ligga i körfältet längst till höger och bara använda mitt- och vänsterfil för omkörning.
Bötesbeloppet för att köra i körfältet i mitten, när man inte behöver det (t.ex. bil med släp) ligger på 500 kronor. Kör man om och ligger kvar i omkörningsfilen (körfältet i mitten är också en omkörningsfil) utan att byta körfält kostar 1 000 kronor. Omkörning sker till vänster om ett fordon. Väljer man att köra om till höger om ett fordon, ligger bötesbeloppet på 1 000 kronor.
Vid köbildning får man ligga i de andra körfälten än den till höger.
Vi upplyser om vad som kommer att ske de närmsta dagarna och hoppas på att många läser detta och tar till sig informationen.
Kör försiktigt och anpassa avståndet till framförvarande fordon."


https://www.facebook.com/polisen.sodertalje

Mr G

Det var på tiden. Hoppas det inte är löst prat bara.
吉先生

Ersa

Just på sträckan Södertälje-Botkyrka och omvänt behövs insatser ju verkligen pga förbudet mot tung trafik i vänsterfilen. Då man vill hålla lagliga 90 km/t med buss eller lastbil utan släp vill man ju inte ha nån långsam bil i 60-70 km/t i mittfilen, som därmed blockerar omkörning.

På samma vis behövs det ju även på sträckan mellan Järva Krog och Upplands Väsby, där man visserligen i teorin får köra om långsamma mittfilsbilister både på höger och vänster sida. Men jag har i alla fall en gång blivit stoppad av polis vid Arlandaavfarten då någon (gissningsvis en av mittfilsbilisterna) ringt polisen och berättat att jag "kört vansinnigt" eftersom jag höll mina 90 km/t i den tomma högerfilen på den trefiliga 110-vägen, och min buss lär därmed ha passerat denne "på insidan".

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

Snälla polisen: Kom till Göteborg också. Kallebäcksbacken och backen från Landvetter upp mot Mölnlycke är två plågor. Där skulle verkligen en sådan insats behövas.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Olof Lagerkvist

Citat från: pegee skrivet 05 februari 2015, 10:03:19 AM
Snälla polisen: Kom till Göteborg också. Kallebäcksbacken och backen från Landvetter upp mot Mölnlycke är två plågor. Där skulle verkligen en sådan insats behövas.

Medhålles. Problemet i de backarna kommer sig väl egentligen mycket av att den tredje filen längst till höger i båda dessa fall utgår från en påfart och de som redan kör på motorvägen är lite för lata för att byta till filen längst till höger och/eller trots skyltning inte uppfattar att filen längst till höger inte bara är en vanlig accelerationssträcka från påfarten utan ett nytt körfält. Men visst är beteendet irriterande, onödigt kapacitetskrävande och skapar helt onödiga konstiga trafiksituationer för andra trafikanter.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

HJP

Citat från: Nico skrivet 04 februari 2015, 19:00:44 PM
Får härma Gert Fylking... Äntligen!  :P
****
Ja, jag instämmer i detta - ÄNTLIGEN!
Detta är dock en punktinsats, så jag tror inte att den har någon större effekt, men bättre än inget.

Nico

Jo, tyvärr är det ju så. Det man får hoppas är att det blir flera liknande för då lär sig både vissa förare att de kan åka dit. Samtidigt så kanske poliserna i allmänhet kommer på att det här är något de kan göra en insats kring när de här tid över.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G



Finns ju en del 4-filiga sträckor på E4:an runt Stockholm, och även 5 filer t ex mellan Häggvik och Akalla. Här blir regeln svår att tillämpa, och jag tror att en tydligare skyltning måste till. Kommer jag på E4:an norrifrån mot Häggvik så hamnar jag plötsligt i mittfilen utan att ha gjort något filbyte när två filer från Norrortsleden ansluter från höger. Ska jag svänga av mot Akalla kryssar jag över till filen längst till höger, och har då 4 södergående filer till vänster om mig. Den destinationen innebär inga problem. Men om jag vill svänga av vid Kistaavfarten för att ta E18/279 mot Bromma några km senare bör jag förstås ligga i fil nr 2 från höger, då filen längst till höger försvinner mot Akalla. Fil 2 går inte vidare mot Järva Krog så det borde vara ok att lägga mig i den filen om min destination är Bromma. Inte så klurigt.

Men, om jag vill vidare mot Järva Krog är det då ok att ligga i mittfilen som här är fil 3 av 5 hela sträckan Häggvik-Kista, eller ska jag ut i fil 2 eller 1 så långt det är möjligt?

Den som innan Häggvik låg i mittfilen på väg söderut har nu 3 filer till höger om sig och 1 till vänster. Men många verkar inte reflektera över det.
吉先生

Ersa

E4 norr om staden är det väl inte så mycket bekymmer på, just tack vare många filer.
Det är ju störst problem på delen Botkyrka-Södertälje pga förbudet mot tung trafik i vänsterfilen. Då det samtidigt är förbud att köra om på höger sida där, kan ju en långsam bilist i mittfilen bromsa upp flödet rejält samt skapa onödiga köer.

Nico

Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 19:32:52 PM
Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.
****
Så är det, och trafikverket är ovilliga till bättre skyltning, om jag förstått saken rätt.
Egentligen är det fel att tala om "mittfilskörning". Samma regel gäller, oavsett om det är två, tre, eller fler filer. Man ska köra i högra filen, om man inte kör om, eller om det är mycket trafik, som fyller upp alla filerna.
Under eftermiddagen, intervjuades en polis, i SR P1. Han sa, att nästan alla, som blev stoppade och bötfällda, inte kände till att man ska ligga till höger. Märkligt, men det är kanske så, att när man lagt av att använda blinkers, så lägger man av en del annat också....

Nico

Man kanske skulle spela den där slagdängan från 1967 igen. Det var före min tid, men den hette väl något i stil med "Håll till höger Svensson" eller något ditåt?  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 19:32:52 PM
Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.

Visst, men helt plötsligt sker det ju inte. Åker man norrut från Järva krog "försvinner" ju inte detta körfält förrän vid Upplands Väsby, och kör man söderut från stan är det ju inte förrän i Södertälje (Moraberg) som högerfältet blir till en avfart. Och på bägge ställena är detta skyltat 2-3 km innan.

Å andra sidan är det ju rätt smidigt att idag ensam kunna ligga i högerfilen, medan majoriteten medtrafikanter köar i filen näst längst till höger. Det gör att man kan passera fyrfiliga Essingeleden södergående rätt snabbt även vid köer, och ha fri väg fram till avfarten mot Hägersten.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2015, 20:54:49 PM
Visst, men helt plötsligt sker det ju inte. Åker man norrut från Järva krog "försvinner" ju inte detta körfält förrän vid Upplands Väsby, och kör man söderut från stan är det ju inte förrän i Södertälje (Moraberg) som högerfältet blir till en avfart. Och på bägge ställena är detta skyltat 2-3 km innan.

Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak, men på E4 norrgående efter Järva krog så försvinner först högra körfältet av mot Kista. Sedan dyker det upp ett nytt efter trafikplatsen som i sin tur försvinner av mot Sollentuna och så håller det på i princip upp till Väsby. Även i södergående repeteras detta irriterande fenomen på flera ställen.

På E4/E20 söder om stan så uppträder fenomenet redan vid avfarten Skärholmen/Kungens kurva där högerkörfältet försvinner och samma sak har jag för mig upprepas vid bl.a. Hallunda i bägge riktningar. På Nynäsvägen inträffar det också på flera ställen, t.ex. redan vid avfarten vid trafikplats Gubbängen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman