Lösningen på rusningstrafiken?

Startat av Riksväg13, 18 april 2014, 15:48:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Riksväg13

http://fyindirvideo.gen.tr/jdm-istanbul-how-to-open-extra-lanes-on-the-freeway.html

Jag tar E4:an till/från Stockholm som ett exempel. Åttafilig. Under rusningstiderna kan man fastna på ena sidan, medan det flyter fint på andra sidan. 4+4, 5+3, 6+2 åt ena eller andra sidan...? Bra lösning eller? :-)

Anders Noren

Citat från: Riksväg13 skrivet 18 april 2014, 15:48:11 PM
http://fyindirvideo.gen.tr/jdm-istanbul-how-to-open-extra-lanes-on-the-freeway.html

Jag tar E4:an till/från Stockholm som ett exempel. Åttafilig. Under rusningstiderna kan man fastna på ena sidan, medan det flyter fint på andra sidan. 4+4, 5+3, 6+2 åt ena eller andra sidan...? Bra lösning eller? :-)

Tja, den finns på sina håll i världen. Ibland utan flyttbar mittbarriär. Nån nackdel måste lösningen väl ha, annars hade den funnits överallt. Det finns säkert studier gjorda som man kan fördjupa sig i.

Det finns enklare varianter på ett par ställen i Sverige, dels någonstans på länsväg 222 (?) utåt Värmdö och dels på Tornavägen i Lund. Tre körfält varav det mittersta är reversibelt. På Tornavägen är mittfältet bussfält.

Camilla

Citat från: Anders Noren skrivet 19 april 2014, 21:29:54 PM
Tja, den finns på sina håll i världen. Ibland utan flyttbar mittbarriär. Nån nackdel måste lösningen väl ha, annars hade den funnits överallt. Det finns säkert studier gjorda som man kan fördjupa sig i.

Det finns enklare varianter på ett par ställen i Sverige, dels någonstans på länsväg 222 (?) utåt Värmdö och dels på Tornavägen i Lund. Tre körfält varav det mittersta är reversibelt. På Tornavägen är mittfältet bussfält.

På Värmdö är det ett reversibelt körfält mellan Mölnvik och Ålstäket och det ställer man om med hjälp av bommar och skyltar   

goranbuss

Citat från: Riksväg13 skrivet 18 april 2014, 15:48:11 PM
http://fyindirvideo.gen.tr/jdm-istanbul-how-to-open-extra-lanes-on-the-freeway.html

Jag tar E4:an till/från Stockholm som ett exempel. Åttafilig. Under rusningstiderna kan man fastna på ena sidan, medan det flyter fint på andra sidan. 4+4, 5+3, 6+2 åt ena eller andra sidan...? Bra lösning eller? :-)
Det finns en ganska bra väg, men jag vet inte namnet på vägen, i alla fall det är i Järfälla/Kista den är med 3 filer (Man åker bron som hara bara 1 fil från Barkarby Stn sen kör man rakt fram, 178 & 518 och några linjer till kör på den vägen)
//Mrxgbus

Nico

Citat från: mrxgbus skrivet 22 april 2014, 05:43:41 AMDet finns en ganska bra väg, men jag vet inte namnet på vägen, i alla fall det är i Järfälla/Kista den är med 3 filer (Man åker bron som hara bara 1 fil från Barkarby Stn sen kör man rakt fram, 178 & 518 och några linjer till kör på den vägen)

Kan bara anta att det är Norrviksvägen du menar? Det är dock inget speciellt med den, dvs. den är inget exempel på det som efterlyses. Att bron numera har fått ett körfält (det var mötestrafik tidigare) som regleras med skyttelsignal beror på att bron är trång, skaderisken hög samt att bron har en viktbegränsning till 3,5 ton. Vägen i övrigt är en vanlig väg med ett körfält i varje riktning där man på senare år målat upp kollektivkörfält på vägrenen.

Vad gäller reversibla vägar överlag så är de praktiska, men sannolikt har man inte vågat satsa på sådana i någon större utsträckning då den ändå kräver en del praktiska inskränkningar för att fungera. På Värmdövägen har man som nämnts bommar mm. På andra håll så har man även höj-/sänkbara pollare som ändrar mittbarriärens position, ljussignaler och annat, men allt är sådant som kostar pengar. i kombination med en motorvägs högre farter så brukar det inte direkt anses som så säkert... så varför det inte förekommer på fler ställen än (mestadels) i storstadstrafik har sina randiga...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

goranbuss

Citat från: Nico skrivet 22 april 2014, 06:45:33 AM
Kan bara anta att det är Norrviksvägen du menar? Det är dock inget speciellt med den, dvs. den är inget exempel på det som efterlyses. Att bron numera har fått ett körfält (det var mötestrafik tidigare) som regleras med skyttelsignal beror på att bron är trång, skaderisken hög samt att bron har en viktbegränsning till 3,5 ton. Vägen i övrigt är en vanlig väg med ett körfält i varje riktning där man på senare år målat upp kollektivkörfält på vägrenen.

Vad gäller reversibla vägar överlag så är de praktiska, men sannolikt har man inte vågat satsa på sådana i någon större utsträckning då den ändå kräver en del praktiska inskränkningar för att fungera. På Värmdövägen har man som nämnts bommar mm. På andra håll så har man även höj-/sänkbara pollare som ändrar mittbarriärens position, ljussignaler och annat, men allt är sådant som kostar pengar. i kombination med en motorvägs högre farter så brukar det inte direkt anses som så säkert... så varför det inte förekommer på fler ställen än (mestadels) i storstadstrafik har sina randiga...
Helt rätt Nico, Den  vägen är lite speciell t.ex för bussar blir automatisk grönt när de kommer

Nico

Nja, den vägen är inte heller speciell utan tvärtom så är det en gammal nödlösning som lever på lånad tid. Inte heller har bussar någon prioritet här utan signalen styrs av en vanlig detektor som känner av fordon, oavsett sort, som närmar sig. Alltså får tyvärr även bussarna vänta som alla andra.

Däremot har linje 178 prioritet när de kommer bort till Norrviksvägens korsning/utfart mot Akallalänken. Den senare vägen ligger dock inom Stockholms stads ansvar och ingår således i de projekt som drivs om s.k. bussprio i signaler och som då primärt ska se till att blåbusslinjerna slinker igenom lite fortare.

Nu har vi dock kommit lite väl OT från detta med reversibla körfält/vägar varför jag släpper ämnet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman