Sista dagen med jätterondellen

Startat av Mr G, 13 september 2013, 07:57:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



I helgen kommer den nya E18-sträckningen mellan Hjulsta och Kista att kopplas in, vilket innebär att den funktionella jätterondellen i Rissne/Rinkeby/Ursvik gör sin sista dag idag. Från kl 20 ikväll börjar avstängningarna som kan ge en besvärlig trafikhelg i Järvaområdet.

Inför att jätterondellen togs i bruk var åtminstone jag orolig att det skulle ge stora trafikproblem med ännu längre köer än den tidigare lösningen med de  två korsen, Rinkebykorset och Rissnekorset. Men den farhågan besannades inte, utan åtminstone jag har sparat många timmars köande sammanlagt under de år jätterondellen varit trafiklösningen på platsen.

Vid större trafikomläggningar som underlättar trafiken på en plats uppstår ofta nya köer på en annan plats. Ska det bli så den här gången också. Själv är jag orolig för hur E4:an ska kunna svälja all E18-trafik som kommer att ansluta vid Sörentorp. Kommer det att bli den nya köplatsen i området?

Andra platser kommer att bli desto lugnare. Enköpingsvägen genom Solna och Sundbyberg antar jag kommer att bli där detta märks mest.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/E18-HjulstaKista/Aktuellt/201309/Undvik-E18-mellan-Hjulsta-och-Kista-samt-Kymlingelanken-20-23-september/

吉先生

virtual1

Citat från: Mr G skrivet 13 september 2013, 07:57:39 AM
I helgen kommer den nya E18-sträckningen mellan Hjulsta och Kista att kopplas in, vilket innebär att den funktionella jätterondellen i Rissne/Rinkeby/Ursvik gör sin sista dag idag. Från kl 20 ikväll börjar avstängningarna som kan ge en besvärlig trafikhelg i Järvaområdet.


Det är nästa helg, inte i denna helg :-)

Nico

Vissa förberedande arbeten är denna helg. Bl.a. stängs Kvarnvägens utfart vilket innebär att trafiken ut mot Enköpingsvägen får gå via Madenvägen. Linjerna 540, 546 samt 591 mot Tensta och City är därför omlagda och får gå denna omväg fram till morgonen den 23/9. 591 kommer sedan att få köra samma väg mot Råby/Granhammar fram till våren 2014.

Sedan sker en del förberedelser inom arbetsområdet under veckan, men det är inget som kommer att märkas för biltrafiken annat än att de kan köra in i Rinkeby via den nybyggda infarten som öppnas upp. Fredagen den 20/9, kl. 20:00 går sedan det stora startskottet för omläggningen och den ska vara helt klar till kl. 05:00 morgonen den 23/9. Detta kommer även avsevärt att påverka busstrafiken i området. När detta är klart tillkommer sedan bygget av lokalvägen mellan Hjulsta och Rinkeby samt trafikplatsen med två cirkulationsplatser vid Rissne.

Vad gäller E18-trafik ned mot Järva krog så finns det ju vissa farhågor då trafikplatsen är byggd för vänstertrafik. Med två trafiksignalreglerade korsningar samt annat elände så finns farhågor om att det kan bli trångt. Sannolikt lär en stor del av den trafik som kört Enköpingsvägen fortsätta med det förutsatt att de ska vidare på Bergshamraleden. Däremot lär nya sträckningen via Kymlinge underlätta för de som ska vidare på själva E4.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Citat från: virtual1 skrivet 13 september 2013, 09:01:53 AM
Det är nästa helg, inte i denna helg :-)

Ja det har du rätt i. Bra för mg som behöver besöka återvinningsstationen Kvarnkullen som ligger mitt i denna rondell. Och så får jag njuta av jätterondellen en vecka till då ...  :D

吉先生

Danne B.

Att man leder ut trafiken på E4 istället för som förut Enköpingsvägen är helt begripligt, men hur blir det vid Järva? Känns som köerna till avfarten södergående (som slutar i ett rödljus!) kommer öka markant...?

//Danne

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 13 september 2013, 07:57:39 AM
I helgen kommer den nya E18-sträckningen mellan Hjulsta och Kista att kopplas in

Så E18 kommer framöver äntligen att dras (och skyltas) via Kista och gå gemensamt med E4 till Järva krog?
Då undrar jag även om det är tänkt att även Norrortsleden (idag väg 265) sedermera ska skyltas upp som E18 mellan Häggvik och Rosenkälla?

Nico

Citat från: Ersa skrivet 14 september 2013, 10:08:31 AMDå undrar jag även om det är tänkt att även Norrortsleden (idag väg 265) sedermera ska skyltas upp som E18 mellan Häggvik och Rosenkälla?

Hänger inte med här... varför skulle Norrortsleden skyltas om till E18 när inte E18 är dragen längs den sträckningen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 14 september 2013, 10:08:31 AM
Så E18 kommer framöver äntligen att dras (och skyltas) via Kista och gå gemensamt med E4 till Järva krog?
Då undrar jag även om det är tänkt att även Norrortsleden (idag väg 265) sedermera ska skyltas upp som E18 mellan Häggvik och Rosenkälla?

Det vore ju onekligen bra för trafik som t ex kommer från Enköpingshållet och ska mot Norrtälje, eller liknande. Men frågan är väl om detta någonsin kommer att hända. Det händer trots allt då och då att riksvägar dras en liten omväg i sådana här situationer, då "dragningskraften" i ett storstadsområde gör att trafikmönstret för vägen motiverar att vägen hamnar lite närmre de centrala delarna av staden. I princip ligger ju samma fenomen bakom varför riksväg 26 tar en omväg mellan Bottnaryd och Mullsjö via Jönköping, istället för raka vägen längs nuvarande väg 185. Sträckningen av E 16 via Borlänge kan nog dessutom i viss mån förklaras på liknande vis.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Mr G

Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 13:40:23 PM
Hänger inte med här... varför skulle Norrortsleden skyltas om till E18 när inte E18 är dragen längs den sträckningen?

Fast nog vore det smartare att försöka leda om den lågväga E18-trafiken den vägen. Så långväga är den kanske inte, men trafk till Norrtälje t ex känns onödigt att behöva trängas med mellan Sörentorp och Järva Krog. Här kommer alltså södergående E4-trafik samsas med norrgående trafik på E18, och tvärtom. Upplagt för trafikstockning här, vilket det redan ofta är utan den snart tillkommande E18-trafiken. Känns som att det är en ny getingmidja på gång.
吉先生

Nico

Saken är dock den att trafikströmmarna går inte på det viset. Den tunga trafik som behöver gå från E18:s västra sträckning och vidare mot Norrtälje går normalt av i Kallhäll och går sedan över Rotebroleden/Stäketvägen (väg 267) till E4 och därefter Norrortsleden (väg 265) och vidare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 13:40:23 PM
Hänger inte med här... varför skulle Norrortsleden skyltas om till E18 när inte E18 är dragen längs den sträckningen?

Jag menade att E18 rent logiskt borde gå där. Jag förstår inte riktigt att man än idag måste skylta europavägar så nära tät bebyggelse och längs stundtals hårt belastade leder som t.ex Bergshamraleden, när det finns andra alternativ som t.ex Norrortsleden.

Nico

Då är jag med... och håller med.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

#12
I Rosenkälla är det redan skyltat E18 Oslo (med streckad ram, dvs. "leder till E18 Oslo") längs L265. Motsvarande skyltning åt andra hållet, t.ex. i Stäket, saknas dock. (I Häggvik är det skyltat E18 Norrtälje.)

En parallell diskussion för några månader sedan gällde varför det är skyltat E4 längs L292 mellan Harg och Tierp.

Danne B.

Citat från: Ersa skrivet 14 september 2013, 21:52:15 PM
Jag menade att E18 rent logiskt borde gå där. Jag förstår inte riktigt att man än idag måste skylta europavägar så nära tät bebyggelse och längs stundtals hårt belastade leder som t.ex Bergshamraleden, när det finns andra alternativ som t.ex Norrortsleden.

Utan tvekan vore ju LV265 klart mycket vettigare än att leda trafiken via Järva, Bergshamraleden och Stocksundsbron. Vad finns det egentligen för poäng i att låta E18 göra den "svängen" idag?

//Brådhis

Jimmy

När upphörde bl.a. linje 179 att göra en U-sväng (signalreglerad) på Kymlingelänken på väg från Rinkeby till Kista?
U-svängen gjordes ca 300 meter nordost om Ärvingemotet.

Nu kör ju bussarna lite längre norrut på Kymlingelänken och sedan via en avfart in på Torshamnsgatan - Kistavägen - Danmarksgatan.

Jimmy