E20s undermåliga standard

Startat av Riksväg13, 15 december 2012, 16:08:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Riksväg13

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5379780

Vad tycker ni om åtgärden på den sorgliga biten mellan Laxå och Alingsås?

Spontant tänkte jag j-a snåljåpar, men tänkte snabbt efter att det ju är en akut åtgärd. Hur ser framtiden ut för nämnda sträcka? Finns det några motorvägsplaner?

Jag vet att det har just byggts en ny motorväg mellan Skara och Skövde. Det kanske är nödvändigt, jag vet inte. Men det känns konstigt med tanke på E20:s standard i trakterna. Jag är inte bekant med E20 mer än Stockholm-Örebro, så jag undrar.

/R13

Nico

Överlag är det väl lite konstigt, Europavägsstatus eller inte, att det inte är sammanhängande motorväg mellan de två största städerna i landet... eller för den delen mellan Stockholm och Malmö istället för den sträcka med 2+1-väg som finns förbi Ljungby... eller från Gävle till åtminstone Sundsvall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olof Lagerkvist

Citat från: Riksväg13 skrivet 15 december 2012, 16:08:47 PM
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5379780

Vad tycker ni om åtgärden på den sorgliga biten mellan Laxå och Alingsås?

Spontant tänkte jag j-a snåljåpar, men tänkte snabbt efter att det ju är en akut åtgärd. Hur ser framtiden ut för nämnda sträcka? Finns det några motorvägsplaner?

Det varierar ju en hel del mellan Laxå och Alingsås, trots allt. De förhållandevis få kvarvarande sträckorna med mötande trafik har bedrövlig olycksstatistik, så jag förstår att man måste göra något. Även om man givetvis hade önskat sig en mer permanent hållbar lösning. Problemet är väl också att det är just de här sträckorna som är svårast att bygga om av olika skäl och det är ju just därför dom fortfarande är så dåliga.

Mer eller mindre konkret utredda motorvägssträckningar finns. Mest konkret är det väl Alingsås-Lekåsa, förbi Skara samt Götene-Hasslerör. När det gäller Alingsås-Vårgårda är tanken en helt ny sträckning ungefär längs järnvägen. Förbi Skara i ungefär samma läge som dagens. Götene-Hasslerör något norr om nuvarande sträckning närmast Götene, sedan i ungefär nuvarande sträckning runt Mariestad. Detta är de mest detaljerade planer jag sett i alla fall. Någon annan har kanske fått syn på något mer?

Citat från: Riksväg13 skrivet 15 december 2012, 16:08:47 PM
Jag vet att det har just byggts en ny motorväg mellan Skara och Skövde. Det kanske är nödvändigt, jag vet inte. Men det känns konstigt med tanke på E20:s standard i trakterna. Jag är inte bekant med E20 mer än Stockholm-Örebro, så jag undrar.

Personligen tyckte jag nog inte den nu ombyggda sträckan var sämst mellan Skara och Mariestad. Jag tyckte den kvarvarande delen närmast Skara är värre på många sätt. Men visst, man måste börja någonstans och det är inte alltid möjligt att börja där det gör mest nytta tyvärr. Ibland måste man börja där det är praktiskt möjligt sett till ekonomi, berörda fastigheter, kommunernas planer osv.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Olof Lagerkvist

Citat från: Nico skrivet 15 december 2012, 16:26:24 PM
Överlag är det väl lite konstigt, Europavägsstatus eller inte, att det inte är sammanhängande motorväg mellan de två största städerna i landet... eller för den delen mellan Stockholm och Malmö istället för den sträcka med 2+1-väg som finns förbi Ljungby... eller från Gävle till åtminstone Sundsvall.

Jag håller i stort sett med och i just det här fallet vi talar om stämmer det dessutom helt och hållet. Men annars, rent allmänt, tycker jag det måste få bero lite på hur det nationella vägnätet egentligen används. Ser man enbart till att det är vägar mellan stora städer som ska vara bra missar man lätt var vägsatsningar gör mest nytta. På många håll är det inte de stora vägarna mellan de största städerna som har mest trafik, utan det hamnar några betydelsefulla regionala vägar mellan stolarna i den långsiktiga planeringen.

Därför byggdes E4 om norr om Gävle före rv 68/80 Storvik-Sandviken trots att den sistnämnda faktiskt hade mer trafik. Liknande sak i mina hembygder där vägen Ulricehamn-Jönköping gjordes mötesfri och ganska bra trots att långa delar har mindre trafik än den närliggande och hårt belastade och olycksdrabbade rv 26/47 Jönköping-Mullsjö. Osv. Jag tycker alltså att man först och främst ska se till belastningen på varje vägsträcka (eller större stråk) än just vägar mellan storstadsområden.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 15 december 2012, 16:26:24 PM
Överlag är det väl lite konstigt, Europavägsstatus eller inte, att det inte är sammanhängande motorväg mellan de två största städerna i landet... eller för den delen mellan Stockholm och Malmö istället för den sträcka med 2+1-väg som finns förbi Ljungby... eller från Gävle till åtminstone Sundsvall.

Nu är  det ju ingen som kan sträckan som väljer att köra E20 mellan Göteborg och Stockholm utan det blir riksväg 40 - E4 via Jönköping. Men inte heller den är motorväg och kommer inte heller att bli det på åtskilliga år. Om några år byggs i alla fall motorvägen färdig mellan Borås och Ulricehamn och man slipper den i dag cirka en mil långa biten med 2-filig väg. Det försvarar ju dock inte att E20 är i så miserabelt skick. Det är och förblir den normala vägen mellan stora orter som Göteborg och Västerås eller Örebro.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Tänkte mera i termer av att en utbyggd och förbättrad infrastruktur ofta får en positiv inverkan på det mesta runtomkring. Oavsett då om det är rv 40, E20 osv.

Kruxet är väl tyvärr att man från många håll ser allför kortsiktigt. Kunde man här istället satsa på bättre vägar och järnvägar så är jag övertygad om att det är något som betalar sig på sikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Citat från: Nico skrivet 15 december 2012, 23:14:26 PM
Tänkte mera i termer av att en utbyggd och förbättrad infrastruktur ofta får en positiv inverkan på det mesta runtomkring. Oavsett då om det är rv 40, E20 osv.

Kruxet är väl tyvärr att man från många håll ser allför kortsiktigt. Kunde man här istället satsa på bättre vägar och järnvägar så är jag övertygad om att det är något som betalar sig på sikt.
Det sistnämnda är något som många säkert tycker. Men hur vet man det ?
Jag minns när RV40 skulle byggas och det blev motorväg från Skår till Ryamotet. Sedan byggdes ena väghalvan till Borås. Med linjeföring som motorväg. Ovanligt mycket olyckor.
Hur skall man göra med vägen Alingsås och vidare ?. När nu vägen från Lerum till Alingsås blir klar så anser jag nog att man bör använda mittdelare och 2+1 väg. Sedan kanske det går att bygga någon del som fyrfältsväg. Nu kanske någon undra när vägen byggdes. Jag minns när smalspåret upphörde för godstrafik och man byggde om vägen Vara-Skara. Jag minns inte exakt årtal,möjligen 1987. Vägen gick en gång cirka 1985 vid Jung.Numera utanför. Det byggdes ny sträckning utanför Ardala. Det är nog så att det stora problemet med järnvägsinvesteringar och väginvesteringar att de belastar statsbudgeten. Kanske det går ordna på annat sätt. Sträckan Alingsås-Vårgårda är i princip av dålig standard och beror på dåtidens sätt investera. Nedlagd järnväg gav pengar till ny väg. Men man lägger inte ned stambanan.
Sätt igång och bygg 1+2 fälts väg med mitt och tråd. Tag bort onödiga av och påfarter. Detta håller länge. Sedan kanske vi kan forska fram andra system för att köra fordon. Lita mindre på mänskliga förare och istället lita på elektronik.

Nico

Det handlar nog mera om hur man resonerar på en ganska hög politisk nivå, dvs. vad är politikerna beredda att satsa på lång sikt? Stockholms t-bana är i sig ett exempel på ett sådant tänk. Detta då man på 40-talet satsade på framtiden utan att det kanske fanns en konkret kortsiktig grund för satsningen.

Lite av det tänket/modet behövs förmodligen igen. Sedan finns det sannolikt pengar att hämta hos bl.a. EU, men Sverige är ju tyvärr i stort sett sämst i klassen vad gäller att begära infrastrukturstöd från EU. Sen handlar det även om att vägar och järnvägar måste komplettera och inte konkurrera med varandra.

Att tekniken sedan ska ersätta människan är sedan jag ingen vän av. Jag ser teknik som ett komplement och den dagen vi slutar att ta eget ansvar och hänskjuter allt till tekniska lösningar, ja då slutar vi indirekt även att tänka. Att då bygga vägar med elektroniska begränsningar ser jag inte som en lösning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Nej tack till halvmesyren 2+1-vajerväg på högt belastade vägar. Det är ett kortsiktigt tänk som enbart hjälper till att hålla mötesolyckorna nere. De negativa aspekterna är att: vägarna blir ytterst sårbara om ett haveri sker. En fil utan vägren och vändplaner leder ofta till totalstopp även för bärgare och utryckningsfordon. Omkörningsolyckor och påkörningar bakifrån kan öka. Det blir långa köer så fort belastningen kommer upp i en viss mängd.
Gärna delade vägar med vajer, men bredda då dem först till 2+2 för att slippa dessa flaskhalsar/stoppbockar.

E18 söder om Brottby blev ju t.ex effektivt avstängd efter ett fordonshaveri nu under december. Och då både hänvisningsskyltar och elektroniska tavlor som hänvisar trafiken in på den gamla vägen saknas, så fastnade väldigt många fordon och blev stillasittande i timmar, utan möjlighet att vända. Och då information och trafikomledning saknades fylldes vägen hela tiden på med nya fordon som korkade igen vägen ända bak till den trafikplats där hänvisningsskylten borde ha funnits och blinkat.

Nico

Instämmet i att 2+1-vägar är en nödlösning som inte bör föredras framför andra alternativ. Visserligen försvinner risken för mötesolyckor, men sannolikt ökar riskerna för andra följder. En del har redan räknats upp ovan och i vissa fall är de frekventa och märks alltför tydligt. En sak som därför skulle vara intressant att veta är t.ex. hur många olyckor som orsakats när alltför många stressade trafikanter försöker att ta sig förbi tung trafik på de avsnitt där det är tvåfiligt. Mer än en gång har man fått bromsa in för att en sista bil bara måste klämma sig förbi.

Det som saknas i övrig är alltså (som jag ser det) klara politiska visioner. För att komma någon vart så måste man nog sannolikt även knyta an över partigränser och det har ju tyvärr varit svårt i Sverige sedan VK2. Istället verkar man allt som oftast ha satt en ära i att sätta teoretisk krokben för varandra vilket i praktiken ofta har inneburit att infrastrukturlösningar i praktiken har uteblivit eller försenats kraftigt. I Stockholmsområdet kan man t.ex. se till det havererade Dennisprojektet eller det nu runt tjugo år försenade ombygget av E18 förbi Tensta och Hjulsta.

Möjligheter finns, men även de är tyvärr sådant som svenska politiker är dåliga på att utnyttja eller själva använder som slagträn i den övriga politiska debattena. Jag nämnde ovan att vi är dåliga på att ansöka om medel från EU. Sedan finns det även ett tänk om att staten ska finansiera allt, men det börjar nog bli lite för mycket pengar det handlar om. I fallet med infrastruktur så är Arlandabanan ett exempel på hur »Public Private Partnership« (PPP) kan användas och det borde inte heller vara något problem att använda för vägprojekt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olof Lagerkvist

Citat från: S Svensson skrivet 26 december 2012, 00:51:33 AM
Det sistnämnda är något som många säkert tycker. Men hur vet man det ?
Jag minns när RV40 skulle byggas och det blev motorväg från Skår till Ryamotet. Sedan byggdes ena väghalvan till Borås. Med linjeföring som motorväg. Ovanligt mycket olyckor.
Hur skall man göra med vägen Alingsås och vidare ?. När nu vägen från Lerum till Alingsås blir klar så anser jag nog att man bör använda mittdelare och 2+1 väg. Sedan kanske det går att bygga någon del som fyrfältsväg. Nu kanske någon undra när vägen byggdes. Jag minns när smalspåret upphörde för godstrafik och man byggde om vägen Vara-Skara. Jag minns inte exakt årtal,möjligen 1987. Vägen gick en gång cirka 1985 vid Jung.Numera utanför. Det byggdes ny sträckning utanför Ardala. Det är nog så att det stora problemet med järnvägsinvesteringar och väginvesteringar att de belastar statsbudgeten. Kanske det går ordna på annat sätt. Sträckan Alingsås-Vårgårda är i princip av dålig standard och beror på dåtidens sätt investera. Nedlagd järnväg gav pengar till ny väg. Men man lägger inte ned stambanan.
Sätt igång och bygg 1+2 fälts väg med mitt och tråd. Tag bort onödiga av och påfarter. Detta håller länge. Sedan kanske vi kan forska fram andra system för att köra fordon. Lita mindre på mänskliga förare och istället lita på elektronik.

Just sträckan Alingsås-Vårgårda har ansetts omöjlig, eller åtminstone praktiskt väldigt svår, att bygga om till 2+1-väg. Dels är trafikmängden lite för hög för en sådan lösning, dels är vägsträckningen sådan att man inte så alldeles enkelt kan stänga särskilt många fler korsningar än man redan stängt. Eller rättare sagt, det går givetvis att stänga fler korsningar, men det kommer att orsaka mycket trassel för boende och företag längs vägen. Däremot är sträckor som Lekåsa-Vara och liknande enklare att bygga om i befintligt läge eftersom sträckningen där är nyare och inte går genom bebyggelse på samma sätt.

Det går att dra en parallell med riksväg 40 som under senare år byggts om till 2+1-väg Ulricehamn-Jönköping utan särskilt mycket följdproblem för vägar och fastigheter längs vägen, medan sträckan Borås-Ulricehamn inte har kunnat byggas om i befintligt läge på grund av dels allt för mycket trafik och alldeles för många korsningar, fastighetsutfarter och kurvgeometri som inte är önskvärd med dagens trafik. På den sistnämnd sträckan bygger man istället ny motorvägssträckning i nytt läge.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 26 december 2012, 02:13:02 AM
Nej tack till halvmesyren 2+1-vajerväg på högt belastade vägar. Det är ett kortsiktigt tänk som enbart hjälper till att hålla mötesolyckorna nere. De negativa aspekterna är att: vägarna blir ytterst sårbara om ett haveri sker. En fil utan vägren och vändplaner leder ofta till totalstopp även för bärgare och utryckningsfordon. Omkörningsolyckor och påkörningar bakifrån kan öka. Det blir långa köer så fort belastningen kommer upp i en viss mängd.
Gärna delade vägar med vajer, men bredda då dem först till 2+2 för att slippa dessa flaskhalsar/stoppbockar.

E18 söder om Brottby blev ju t.ex effektivt avstängd efter ett fordonshaveri nu under december. Och då både hänvisningsskyltar och elektroniska tavlor som hänvisar trafiken in på den gamla vägen saknas, så fastnade väldigt många fordon och blev stillasittande i timmar, utan möjlighet att vända. Och då information och trafikomledning saknades fylldes vägen hela tiden på med nya fordon som korkade igen vägen ända bak till den trafikplats där hänvisningsskylten borde ha funnits och blinkat.

Kanske skrev jag något provocerande. Jag har mycket stor förståelse för det Ni tycker. Men ändå. Jag minns mycket väl när utredningen om nya vägar blev klar 1958. Det talades att bygga motorväg till riks 2. Dvs nuvarande E6. Första biten av RV2-E6 var motorvägen Göteborg-Kungälv. Sista biten är inte klar ännu och det är förbifart i Tanum.
Vilken tid tar det att bygga motorväg från Alingsås till Laxå ? Trots allt blir det provisorier med 2+1 väg istället och sedan så får vi se. Jag vill inte heller provocera läsarna men saken är ju att dessutom ett av minoritetspartierna har på sitt program att minska och helst utplåna vägtrafiken. Trots allt är jag som de flesta läsarna här järnvägsentusiast. Men jag har svårt att få till mig att man måste välja enbart det ena. Jag tror att båda delarna behövs.

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 28 december 2012, 22:58:36 PM
Kanske skrev jag något provocerande. Jag har mycket stor förståelse för det Ni tycker. Men ändå. Jag minns mycket väl när utredningen om nya vägar blev klar 1958. Det talades att bygga motorväg till riks 2. Dvs nuvarande E6. Första biten av RV2-E6 var motorvägen Göteborg-Kungälv. Sista biten är inte klar ännu och det är förbifart i Tanum.
Vilken tid tar det att bygga motorväg från Alingsås till Laxå ? Trots allt blir det provisorier med 2+1 väg istället och sedan så får vi se. Jag vill inte heller provocera läsarna men saken är ju att dessutom ett av minoritetspartierna har på sitt program att minska och helst utplåna vägtrafiken. Trots allt är jag som de flesta läsarna här järnvägsentusiast. Men jag har svårt att få till mig att man måste välja enbart det ena. Jag tror att båda delarna behövs.

Nej nej! Du skrev inget provocerande. Det är politiker som tror att olika provisoriska lösningar (som t.ex 2+1-vägar) räcker mer än väl som permanenta lösningar, som kan vara lite irriterande ibland.

BSB101

När det gäller 2+1-vägar har jag lagt märke till att det desto längre norrut man kommer desto mer frekvent används just vändplaner medan det i södra Sverige knappt finns.

Stefan P

Hej

För att ta det ur en annan vinkel, hur många gånger har E20 byggts om mellan Kumla - Örebro?
Byggd på gammal sjöbotten.

mvh Stefan P