Huvudmeny

E16 den 25 september

Startat av Lars, 24 augusti 2012, 11:20:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Enligt en artikel i Glomdalen för ett tag sedan så kommer E16 den 25 september.
http://www.glomdalen.no/motor/article6184377.ece
Invigningen kommer att ske i Kongsvinger!
Kommer det att skyltas om även i Sverige samma dag?

Wetjo

I Valbo (Gävle) är det redan skyltat E16 på en del ställen...

1896

Enligt Dalarnas Tidningar, (orkar inte länka), så påbörjades arbetet med omskyltning den 30 Juli och ska vara klart den 23 September, 453 st nya skyltar ska upp längs hela sträckan på den svenska sidan, + 178 st täckplattor. Vidare kommer vissa andra vägar att beröras, där väg nr kommer att upphöra och en del att nr ändras, står inte vilka, men jag har läst någonstans att bla ett nytt väg nr tillkommer, väg 69, men jag minns inte sträckan.  :)

dala001

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 augusti 2012, 17:07:29 PM
Vidare kommer vissa andra vägar att beröras, där väg nr kommer att upphöra och en del att nr ändras, står inte vilka, men jag har läst någonstans att bla ett nytt väg nr tillkommer, väg 69, men jag minns inte sträckan.  :)

Riksväg 69 blir sträckan Fagersta–Hedemora–Falun–Rättvik och ersätter därmed länsvägarna 270 och 269 samt den del av riksväg 80 som inte blir E16. Dessutom förlängs riksväg 66 från Ludvika till Sälenfjällen och ersätter därmed länsväg 247 och riksväg 71 väster om Björbo.

BMJ

Skyltningen utmed huvudvägen (E16) kommer nog att bli bra, däremot kommer det bli intressant att se hur hänvisningsskyltningen kommer att fungera.

Anders Noren

I Lund har dock ännu inga spår setts av länsväg 102, som om jag har förstått det rätt är den väg som ska ersätta väg 16 när det numret flyttar norrut. Titelbältet i grenen "Sveriges kortaste riksväg" övergår då från den två mil långa riksväg 16 till den fyra mil långa riksväg 17. Eller är det riksväg 29 som är kortast? (Det är några kilometer kvar till riksväg 98, och låtsasvägen riks-75 räknas inte.)

Fredrik W


Anders Noren

Citat från: Fredrik W skrivet 28 augusti 2012, 20:56:46 PM
Varför räknas inte den?

Den skyltas inte, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet, och i trafiksystemet fyller sträckan ingen egen funktion utan är i praktiken en del av vägarna 73 och 222. Ingen skulle ju få för sig att förse t.ex. Malmslättsleden i Linköping eller Malmöleden i Helsingborg med eget vägnummer.

Marcus L

Citat från: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 21:39:39 PM
Den skyltas inte, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet,

Jodå :-)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sodra_Lanken_2008b.jpg

Fast den är ju kort, och inte så fristående, det håller jag med om.
Men man kan kanske tänka sig att numret blir mer relevant om det blir en fullständing ringled nån gång.

Anders Noren

Citat från: Marcus L skrivet 28 augusti 2012, 22:02:20 PM
Jodå :-)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sodra_Lanken_2008b.jpg

Fast den är ju kort, och inte så fristående, det håller jag med om.
Men man kan kanske tänka sig att numret blir mer relevant om det blir en fullständing ringled nån gång.

Aha! Det är faktiskt den första vettiga spekulationen jag hör. Någon på Vägverket kan ha tänkt något i stil med att när E4 och E18 flyttat till vad Dennispaketet kallade "Yttre tvärleden" så förlängs 73:an från Johanneshov via Södra länken, Essingeleden och Uppsalavägen till Häggvik och 75:an får gå från Skärholmen via Södra länken, Österleden och Roslagsvägen upp till Roslagskälla. Resten av dagens riks- och europavägar (inklusive Norra länken mellan Roslagstull och Norrtull) blir primära eller sekundära länsvägar eller, i förekommande fall, vanliga stadsgator.

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 21:39:39 PM
Den skyltas inte, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet, och i trafiksystemet fyller sträckan ingen egen funktion utan är i praktiken en del av vägarna 73 och 222. .../
Det stämmer inte:
1. Den skyltas riksväg 75 (som påpekades av Marcus L).
2. Riksväg 73 börjar/slutar vid Gullmarsplan vilket gör att den inte har någon del av sin sträckning i Södra länken.
3. Länsväg 222 börjar/slutar vid Slussen (åtminstone enligt Wikipedia) vilket gör att den inte heller har någon del av sin sträckning i SL.


Anders Noren

Citat från: Fredrik W skrivet 29 augusti 2012, 12:52:01 PM
Det stämmer inte:
1. Den skyltas riksväg 75 (som påpekades av Marcus L).
2. Riksväg 73 börjar/slutar vid Gullmarsplan vilket gör att den inte har någon del av sin sträckning i Södra länken.
3. Länsväg 222 börjar/slutar vid Slussen (åtminstone enligt Wikipedia) vilket gör att den inte heller har någon del av sin sträckning i SL.

1. Numret skyltas bara på själva vägen, inte på några tillfartsvägar, så numret fyller ingen funktion för orienteringen i vägnätet.
2. Riksväg 73 började vid Nybodamotet.
3. Länsväg 222 började vid Gullmarsplan.
4. Exakt var vägarna 73 och 222 börjar är irrelevant eftersom Södra länkens funktion i trafiksystemet är som en del av de båda vägarna.

Marcus L

Citat från: Anders Noren skrivet 28 augusti 2012, 22:46:24 PM
Aha! Det är faktiskt den första vettiga spekulationen jag hör. Någon på Vägverket kan ha tänkt något i stil med att när E4 och E18 flyttat till vad Dennispaketet kallade "Yttre tvärleden" så förlängs 73:an från Johanneshov via Södra länken, Essingeleden och Uppsalavägen till Häggvik och 75:an får gå från Skärholmen via Södra länken, Österleden och Roslagsvägen upp till Roslagskälla. Resten av dagens riks- och europavägar (inklusive Norra länken mellan Roslagstull och Norrtull) blir primära eller sekundära länsvägar eller, i förekommande fall, vanliga stadsgator.

Och i ovanstående spekulation kan ju E20 forsätta gå som i dag och via Norra länken, så slipper Norra länken bli utan riksvägsstatus.

scaniaolsson

Då börjar ju vän av ordning här i denna änden undra lite !

Att Rv 16 inte får fortsätta som Rv 16 kan jag förstå, men var i all världen kommer Lv 102 in i bilden.
Lv 102 går ju idag mellan Veberöd C-Dörröd-Kläggeröd-Tpl Sandåkra (E65 Skurup).
Ska man förlänga 102:an så den går tillsammans med "11:an" fram till cirkulationsplatsen i Dalby och sedan vidare i Rv 16 gamla sträckning ???

Tror och hoppas på att någon kan reda ut begreppen.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

BMJ

Kunde man inte bara bytt till rv 15 istället för rv 16? Det numret har som bekant varit vakant i ett antal år...