Keolis 1521 (bild)

Startat av Mackan05, 21 juni 2019, 00:26:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mackan05

Citat från: homer skrivet 21 juni 2019, 21:37:34 PM

Fredriksdals nyaste vagnar i 72 serien ska skickad till Göteborg p g a hårdare ålderskrav än hos SL vad gäller  gamla kortvagnar till Charlottendal tror jag på de när jag ser det.

Förekommer i stort sett aldrig röd buss på blålinjerns nuförtiden och b9:orna kommer inte ersättas innan avtalet är slut så om dom ska till Nacka/Värmdö kan vi kanske gissa at dom ska till sin första depåhemvist Ramsmora för att ersätta de äldsta Scanialedvagnarna där

Rött på blått händer varje vardag, 471/474 hade tre stycken röda MAN-bussar körandes för några dagar sedan. Dagen efter såg jag 3774 på 474.

Så där har du fel.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mackan05 skrivet 21 juni 2019, 14:42:03 PM
Dessa boggibussar (1520-1524) kommer att vara i Gubbängen.

Ledvagnarna 1547-1562 kommer att placeras i Fredriksdal.

Kortvagnarna 1420-1424 kommer att placeras i Charlottendal.

Ledvagnarna 6045-6049 kommer att placeras i Björknäs (troligtvis).

Tusen tack för sammanställningen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: homer skrivet 21 juni 2019, 21:37:34 PM

Fredriksdals nyaste vagnar i 72 serien ska skickad till Göteborg p g a hårdare ålderskrav än hos SL vad gäller  gamla kortvagnar till Charlottendal tror jag på de när jag ser det.

Förekommer i stort sett aldrig röd buss på blålinjerns nuförtiden och b9:orna kommer inte ersättas innan avtalet är slut så om dom ska till Nacka/Värmdö kan vi kanske gissa at dom ska till sin första depåhemvist Ramsmora för att ersätta de äldsta Scanialedvagnarna där

Hej,

Fredriksdals högsta nr i 72-serien är blå. Vilka andra vagnar ska ersätta dessa (och bli blå)? De fd Jönköpingsvagnarna eller andra redan befintliga SL-vagnar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

B10M

Citat från: homer skrivet 21 juni 2019, 21:37:34 PM

Fredriksdals nyaste vagnar i 72 serien ska skickad till Göteborg p g a hårdare ålderskrav än hos SL vad gäller  gamla kortvagnar till Charlottendal tror jag på de när jag ser det.

Vilka ska dessa ersätta?

homer

Citat från: B10M skrivet 24 juni 2019, 14:10:13 PM
Vilka ska dessa ersätta?

vet inte vilka biogasbussar som börjar bli till åren i gbg, Solarisvagnarna kanske?

larslengberg

Citat från: Mackan05 skrivet 21 juni 2019, 14:42:03 PM
Dessa boggibussar (1520-1524) kommer att vara i Gubbängen.

Ser att det är kortare boggis än de Scania som Gubbis har idag - Längd 13710 mm (kollade 1521) enligt Transportstyrelsen.

Då kanske vi får se dem där MAN- och Volvoboggi går idag? (För att dagens Scania är för långa..) Jag vet en person som blir lycklig om de börjar synas på 163... :)

Mvh

Lars Lengberg

Ola Å

Jo den kan nog hamna där till en viss persons glädje  :)

virtual1


Åtminstone två av 60xx var i trafik i Jönköping idag, så när ska de flyttas isf?

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 juni 2019, 09:28:15 AM
Hej,

Fredriksdals högsta nr i 72-serien är blå. Vilka andra vagnar ska ersätta dessa (och bli blå)? De fd Jönköpingsvagnarna eller andra redan befintliga SL-vagnar?

Jag är mycket tveksam till detta då man förlorade mycket trafik igår..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Elias Karlsson

Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2019, 18:43:16 PM
Åtminstone två av 60xx var i trafik i Jönköping idag, så när ska de flyttas isf?
Jag skulle tro att 60xx blir dem sista som flyttas från Jkpg. Just nu verkar fokuset vara på att få bort de 16 MAN-lederna. Runt 7 stycken har än sålänge fått JLT-maskiner borttagna och kommer transporteras upp när som helst, någon har nog redan anlänt till Fredriksdal.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2019, 21:07:57 PM
Jag är mycket tveksam till detta då man förlorade mycket trafik igår..

Ja, hur vill man göra nu? Tveksamt om man vill flytta ett antal individer för att lacka om dem för att sen avyttra dem? Eller tänker man att ett antal 22XX-MAN får flytta upp till Sthlm sen då avtalet löper ut?

Erling.L

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2019, 21:07:57 PM
Jag är mycket tveksam till detta då man förlorade mycket trafik igår..

Om jag förstått det rätt blir det utökning med 7 bussar i december men inget jag fått bekräftat ännu
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Walter

Dessa flyttar genomförs sannolikt oavsett resultatet i upphandlingen. Annars hade inte planeringen varit så långt gången. Däremot kanske individerna kommer tillbaka till Stockholm snabbare än om man fått behålla trafiken. Fast det låter som nästan alla bussar i nuvarande avtal byts ut i nya avtalet ändå.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Erling.L

Frågade min chef idag o 17 bussar från Sthlm till Gbg o de 9 Volvo lederna (2291 - 2299) skulle iväg men han kunde inte på rak arm  säga vart de skulle
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

Citat från: Erling.L skrivet 03 juli 2019, 14:07:39 PM
Frågade min chef idag o 17 bussar från Sthlm till Gbg o de 9 Volvo lederna (2291 - 2299) skulle iväg men han kunde inte på rak arm  säga vart de skulle


Hmm, varför vill man redan bli av med 2291-2299?