Huvudmeny

Söndagsbild 121

Startat av Jona, 05 december 2010, 00:22:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Maj 2009 investerade jag i ett länskort för Västerbotten för att åka runt och fota. Det blev så att jag under dessa 30 dagar passerade  14 av länets 15 kommuner och jag fotade minst 1 bild på en buss i 12 av dom. Låt oss därför besöka en av dessa kommuner och kolla in det varma vårvädret nu när hela Sverige är täckt av snö och det är kallt på många platser.


Swebus 6250 som blir kvällens huvudfigur står här utanför affären i Slussfors. Bussgods och tidningar och annat livsviktig tar nämligen bussen med sig och lämnar längs vägen.

Eftersom denna buss kommer och ha huvudrollen så tänkte jag börja med och berätta lite om själva bussen.

Svensk busshistoria delger följande:

Ägarhistorik
Datum            Ägarenamn              Invnr
2005-12-15    Swebus AB                    6250
2009-12-01    Nobina Sverige AB    6250
   
Registrering
Regnr                 XLP736
Årsmodell            2006
Regdatum              2005-12-15
      
Chassi                Volvo B12M 6x2
Chassinr/VIN        YV3R9F9246A109697
Volvo B12M 6x2    YV3R9F9246A109697

Kaross            Volvo / Carrus Oy 9700H Gods

Drivlina               
Motor                 DH12D
Växellåda            Vo I-Shift VT2412B
Bakaxelutv          2,85

Tekniska data
Längd          15000
Bredd          2550
Axelavst       7200+1400
Tj.vikt          16700
Tot.vikt        23820
Bränsle        Diesel
HK              380
Passagerare  46+0
Dörrar         1+1-G


Min grundplan denna dag var och medfölja denna buss till Tärnaby, tillbringa några timmar där, fota skolrusningen på eftermiddagen och sedan starta färden tillbaka mot kusten. Nu blev det inte riktigt så. Föraren av bussen berättade nämligen att jag skulle hinna med fram och åter till Hemavan istället för att sitta och pilla navelludd i Tärna.

Så blev det, här gör vi ett kort uppehåll vid statoil i Byn.


Alla turer, utom en per dag vänder i Hemavan vid vårdcentralen. Men en daglig tur som fortsätter till/från Mo i Rana i Norge fortsätter vidare denna väg.
Chauffören körde därför några 100 meter längre och förbi ändhållplatsen, släppte av mig och backvände i korsningen alldeles bakom bussen och kom sedan tillbaka och hämtade mig så jag skulle få en bild med fjäll i bakgrunden.


Här står vi utanför Vårdcentralen i Hemavan och väntar in avgångstiden för att återvända till Tärnaby.

Under tiden kan vi låta wikipedia berätta lite om samhället.

Hemavan är en tätort i Storumans kommun i Västerbottens län (Lappland), vid E12. Den är belägen cirka 150 kilometer nordväst om centralorten Storuman och cirka 19 kilometer väster om Tärnaby. Till norska gränsen är det omkring 40 kilometer och till närmaste norska stad Mo i Rana omkring 100 kilometer.

Hemavan har tidigare hetat Björkfors och är till sina centrala delar ett låglänt område intill sjöarna Ahasjön och Tängsvattenluspen. Kring Hemavan utbreder sig en mäktig fjällvärld med toppar på omkring 1 700 meter i Norra Storfjället, Södra Storfjället och Artfjället.

Hemavan är främst en turistort, som såväl sommar som vinter lockar många människor till besök till fots eller på skidor i fjällvärlden. Den alpina skidsporten står högst på listan för Hemavanturisterna och det finns snö i backarna från början av november. IK Fjällvinden är en stor alpin skidklubb i Tärnaby som tränar och tävlar i Ingemarbacken och Anjabacken och barmarkstränar vid Vikmyra idrottsplats i Tärnaby under sommar och höst.

I Hemavan börjar också Kungsleden, en vandringsled på omkring 400 kilometer, som har sin andra ändpunkt i Abisko. En ny led, Drottningleden, invigdes 2003 av drottning Silvia och sträcker sig mellan Hemavan och Laisaliden. Leden är omkring 10 kilometer.

I Hemavan finns flera hotell och både lägenheter och stugor att hyra.

Fjällparken erbjuder en restaurang längt upp i den stora "guldbollen", med en unik utsikt över fjällvärlden. I anslutning till restaurangen kan man besöka den fjällbotaniska trädgården som visar de flesta i fjällvärlden förekommande örter och blommor samt i bottenvåningen av huset finner man Naturrum med information om Vindelfjällens naturreservat. Kungsleden har sin startplats här, utmed huset. För den som önskar finns någon kilometer mot Norge även en linbana med möjligheter att på ett lätt och barnvänligt sätt ta sig upp på fjället. Linbanan är under sommartid även utrustad för att man utan problem skall kunna ta med sig cykeln upp på fjället.

Utflyktsmål i närheten av Hemavan är Joesjö och Ruttjebäcken med sina erosionsbranter.

Hemavan är även ett område där svenska militären varje år håller vinterövningar som erbjuds till de tre försvarsgrenarna.


Planen i Tärnaby var och fota vid skolan, men efter att jag fått veta att skolbussarna bortsett 2 st var små minibussar så avstod jag och valde istället och fota nedanför kyrkan, på denna väg där endast dessa 2 avgående eftermiddagsbussar kör. Övriga turer kör nämligen den smalare och högre belägna vägen genom centrum.

Det är drygt 2 kilometer från Busstationen i Tärnaby och bort till skolan och mellan dessa 2 punkter ligger centrum. Så bussarna kör via centrum till skolan och 2 av turerna kör sedan Väg E12 direkt tillbaka för färd västerut mot Hemavan och Joesjön.

Jag besökte Tärnaby en måndag, dagen innan, söndag gick sista turen av skidbussen som trafikerar Tärnaby - Hemavan med några turer per dag.
Det är gamla Skelleftebuss 34 som sköter det uppdraget. Men trotts att bussbolaget är stationerat i Tärnaby och bussen kört sista turen för säsongen gick den inte och finna i Tärnaby. Den var spårlöst borta. Swebusförarna visade till och med i vilken garageport den brukar stå i.

När det gäller denna skidbuss, Tärnaby och Hemavan samarbetar om skidturisterna och liftkorten gäller i båda byarnas liftsystem. Så man kan åka fritt i valfri backe i valfri ort. Därför är det passande och ha en skidbuss som kör mellan. Skidbussen är gratis för alla med liftkort och den kör 3 turer dagligen under säsong.


Den andra "Riktiga" bussen kommer här på väg från Skolan för vidare färd mot Joesjön väster om Tärnaby. Just denna dag var det lerigt längs grusvägen till den orten så föraren berättade att han skulle köra annan väg och inte ända fram till ändhållplats.


På grund av att jag for till Hemavan före så valde jag och reka och se ut fotoplatser efter att jag hade tagit bilderna ovan.
Hittade detta fina miljöläge efteråt men nu hade bussarna gått och nästa tur skulle ju komma genom centrum. Så det blev en busslös bild, men vid nästa besök vet jag vart jag ska ställa mig.


Senare på eftermiddagen så samlas bussarna igen vid busstationen. En av dom små skolbussarna står här bakom busstation och posten och inväntar avgång. Kom någon omärkt minibuss till en stund senare men den fotade jag inte på grund att att jag valde och fota den ankommande bussen från Umeå, Lycksele och Storuman istället.


Jag står intill busstationen och fotar denna ankommande buss som just svängt ut från centrumgatan och in på väg E12.

Denna buss var inblandad i en tragisk bussolycka dryga 2 månader senare. Fjällbuss, ett bolag stationerat i Tärnaby (som även kör tidigare omnämnda skidbuss) hyrde denna buss från Swebus för att köra en morgontur mot Lycksele. Under färden så avlider tyvärr föraren tragiskt och bussen plöjde ut i skogen i Slussfors.
Den kommer sedan aldrig och sättas i trafik mer och står numera registrerad på Hölöskroten.


Sista bilden från orten och för denna söndagstråd blir från Busstationen i Tärnaby. Klockan är snart 16 och det börjar dra ihop sig till avgång.
Jag kommer nu kliva på min resekamrat Swebus 6250 för vidare färd mot kusten. Swebus 4043 ska fortsätta mot Hemavan och Tärnaby och vidare mot Mo i Rana.
Minibussarna kommer och fara mot småbyrna i närområdet och 4512 ska gissningvis köra en tur mot Joesjön.

Jag tänkte avsluta med att låta wikipedia berätta om Tärnaby.

Tärnaby (sydsamiska: Dearna) är en tätort i Storumans kommun, Lappland, känd för att ha fostrat ett flertal alpina skidåkare. Av Sveriges 185 världscupsegrar genom tiderna har 131 kommit från Tärnabyåkare. Klubben som fött upp åkarna är IK Fjällvinden.

Flera av Tärnabys kända skidåkare har skidbackar uppkallande efter sig i Tärnaby. Mest kända idag är nog Ingemarbacken och Anjabacken (båda med belysning) men Tärnaby har även nedfarter som Hassebacken, Ringbranten, Stigsvängen, Fjällberget, Mickelpasset, Staffans.

Kända personer från Tärnaby

* Bengt-Erik Grahn, alpin skidåkare, 1 andra- och 1 tredjeplats i 60-talets motsvarighet till världscupen.
* Ingemar Stenmark, alpin skidåkare, 86 världscupsegrar.
* Stig Strand, alpin skidåkare, 2 världscupsegrar.
* Bengt Fjällberg, alpin skidåkare, VM-brons i slalom 1982.
* Anja Pärson, alpin skidåkare, 41 världscupsegrar (tom 2010-01-29).
* Hampus Mosesson, snowboardåkare, juniorvärldsmästare i halfpipe.
* Jens Byggmark, alpin skidåkare, 2 världscupsegrar (tom 2010-01-29).

Slut citat.

Väl mött en söndag framöver.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Gabi94

Är 4512:an tillbaka eller ska dom strunta i den? Efter när den brann upp.

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ulf Berlin

Helt förträffliga miljöbilder :D/Ulf

P-J.E

Nobina 4512 är avställd efter krock med 4580. strax utanför Tärna
Olyckan var den att 4512 körde på 4580 bok i det hala väglaget
4580 klarade sig bra var i trafik dagen efter.

Björn Lövdahl

Alltid lika trevliga miljöbilder med en utförlig beskrivning. Riktigt intressant!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jan

Citat från: P-J.E skrivet 05 december 2010, 09:42:31 AM
Nobina 4512 är avställd efter krock med 4580. strax utanför Tärna
Olyckan var den att 4512 körde på 4580 bok i det hala väglaget
4580 klarade sig bra var i trafik dagen efter.


Vilken buss ersätter 4512 just nu på linje 320? Kommer 4512 att ersättas eller gör man i ordning den igen?
I branschen 37 år

Gabi94

Kanske de blir 6029 från SL, eller vem äger 6029 är de SL eller Nobina?

Jona

Tack för alla trevliga kommentarer. Hade missat att även 4512 inte rullar mer. Så tack för den informationen också. /J
MVH Filosofen Jona

Dieselsmurfe

Mycket fina bilder jona!!. Mer av detta tak ;).