Biljettviseringen i Göteborg

Startat av janjoh, 26 september 2019, 20:12:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Hej,
Nyligen gick ju Västtrafik ut med att biljettkontrollen ska ökas kraftigt vilket ju kanske är på tiden kan man tycka :P.

Frågan är om det spelar någon roll med det öppna systemet och trafiken hela tiden växer?
Varför inför man inte värdar som finns i exempelvis Stockholm vid stora hållplatser som Brunnsparken, Hjalmar Brantingspl och Frölunda torg som kollar vid bussarna?
Det känns som fuskåkandet är enormt på kvällar o helger när det är stora grupperingar och framförallt ofta trångt . Man ser sällan kontrollanter i stjärntrafiken i Frölunda och Angered.

S Svensson

Det hela blir för dyrt.
Västtrafik och tidigare GLAB och tidigare Göteorgs Spårvägar startar ibland en kampanj att kontrollera biljetter. Detta varar ett tag och sedan minskar man ned antalet anställda eller inhyrd personal.

Visserligen är det personer som skriker att folk åker gratis. Vad jag vet så är de flesta personer hederliga och på något sätt betalar sin biljett. Ibland glömmer folk månadskort mm.
Om de personer som kontrollerar är lågavlönade så kan man räkna med att lönekostnaden är cirka 500 000 kr per år och person.

Jag minns att de fanns personal från juli 1995 som skulle kontrollera biljetter i södra Älvsborg. Företaget gick senare i konkurs. Man skulle även kontrollera bussförare. Företaget havererade och vaktpersonal gjorde sig ovän med förare. När en av kontrollanterna senare slutat vid företaget och fått nytt arbete så blev det så ibland att bussen körde annan väg så fd kontrollanten fick inte åka med.
Sedan är det så att det nya sättet att åka och ha en mobiltelefon istället för en biljett kan ställa till problem. Från annan verksamhet vet jag att vissa personer kan sända pengar med swish. Då går det att knappa så pengarna inte kommer fram. En bild att visa upp finns dock.
Om VTA anskaffar 6-10 kontrollanter kan det gå bra men inte fler helst. Sedan de som åker utan biljett. Om de blir antecknade betalar man sina "böter" då ?  Här finns nog dilemat. Först så kommer studielån och skatter. Sist pengar till enskilda och Västtrafik.

janjoh

Jag tror att normen kring betala har förändrats. Kan man åka gratis, är det fler som gör det. Tidigare var det okej att gå på bak på spårvagn sen kom stombussarna med de långa ledbussarna linje 16 och 17 i början av 2000-talet och då höll man påstigning bak till dem och hade mer fokus på dessa med på de andra var det som övriga landet att man skulle stämpla biljetten fram. Sen kom stombuss 18,19 som trafikerar mellan Johanneberg-City -Backa och sen spred det sig att folk bara gick på bak till alla busslinjer i hela Göteborgsregionen och nu är det vanligt även på expresssbusslinjerna som går till Billdal och Kungsbacka och även mot Kungälv, Uddevalla och Bohuslän..
dock gör chaufförerna det de kan på de linjerna där det inte är tillåtet. 
Men fler och fler personer är tyvärr inte hederliga och känner att de vill görs rätt för sig. Det sprider sig i samhället. En kollega jobbar i parfymen på Åhléns city Göteborg och de får stå med en vakt hela dagarna för folk stjäl parfymerna. Folk är inte hederliga överallt.

Jag tror man inte kan ha det här öppna systemet utan fungerande rutiner för jag tror som dig att det kostar enormt med alla kontrollanter medan intäkterna inte är lika höga i form av böter.  Det är är även lätt för en som fuskar att snabbt gå av o ta bussen eller spårvagnen bakom. De är svårt o komma åt fuskarna helt enkelt.

S Svensson

Jag vill enbart skriva att det tidigare förekom påstigning i mitten och bak men detta togs bort. Troligen i samband med krav på visering och att det blev biljettmaskin"Magnus". Sedan kom för några år sedan systemet att stiga på i bakdörr igen på bussar (spårvagn har det varierat något).
Naturligtvis är jag oroad jag med. När föreningen jag arbetar i har midsommarfest så tar vi inträde. Det är en hel del som inte vill betala. Flera går in ändå. Bara för 20 kr.
Vad som är lite oroligt är om förare skall se biljett eller inte. Tyvärr finns det ett klientel (eller annat ord) som anser att de inte skall betala och lätt tar till våld om någon tycker att de skall betala. Problemet inträffar ibland sent på kvällar.

mittlinje

Citat från: janjoh skrivet 26 september 2019, 21:41:24 PM
...... nu är det vanligt även på expresssbusslinjerna som går till Billdal och Kungsbacka och även mot Kungälv, Uddevalla och Bohuslän..
dock gör chaufförerna det de kan på de linjerna där det inte är tillåtet...... 

Är rätt bra koll på expresslinjerna norrut längs E6, är bara Grön Express som har öppen visering. Det pågår försök med bland annat Härryda gällande viseringen och enligt uppgift skall det fungera bra. Har åkt med Stenungsund Express några gånger och där avvisar man direkt. I Kungälv känner flertalet till det och går inte ens fram till bussen utan inväntar Grön Express.

janjoh

Ja det är bra att det pågår försök med att införa biljettviseringen igen runt Göteborg. Bra av förarna i Kungälv, man förstår det är tufft när visss nonchalant bara går på. Jag tycker inte Grön Express borde ha det heller eftersom den går mest längre sträckor utan centralt resande. Om folk bråkar får de anlita vakter, vi måste stå på vad för regler som gäller i landet. I Finland fungerar det och då borde det fungera här också.

Hagri

Oavsett geografiskt område så är det frågan om förare skall utsätta sig för risken att visera biljetter. Vi har förare som blivit spottade i ansiktet, fått hett kaffe kastat över kroppen, fotograferad när de påtalat fuskåkning, själv har jag fått ta mot slag, bara för att vi följt Västtrafiks resevillkor. Vi har förare som säger "jag kör bara bussen" och kanske det är där det hamnar om kontrollanterna inte blir fler.
Jag förstår att problemen är större i Göteborg, men även i Skaraborg ser vi en ökande trend.

yngrot

Även en del problem i Sjuhärad.. tråkig utveckling.. Men döm om min förvåning idag hade jag biljettkontrollanter med på 3 turer   ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Om förarna ska sluta visera biljetter kommer vi göra oss själva överflödiga och företagen kommer snart  hävda att dom lika gärna kan använda bemanningsföretag från Indien eller Kina som kör bussarna för 5 kr / timme