Arriva till salu, hela eller i delar.

Startat av buskörare, 11 augusti 2019, 12:26:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: Nico skrivet 02 september 2019, 00:20:47 AM
Råsta och Bromma är i grund olika avtalsområden, men ligger fn. samlade i samma huvudavtal. Hur det blir i framtiden får man se. Att man samlat ihop flera mindre avtalsområden under ett större, mera övergripande avtal, har gjorts i ett par fall på senare år. Sedan finns det en del varianter som är bra mycket äldre, t.ex. då att Råsta i sig egentligen oxå är lite av ett hopkok.
Förstår inte alls vad du menar med det där. Hur kan Råsta och Bromma vara olika avtalsområden om båda är ett och samma avtal?

Fredrik Gelin

Citat från: B10M skrivet 05 september 2019, 23:41:26 PM
Förstår inte alls vad du menar med det där. Hur kan Råsta och Bromma vara olika avtalsområden om båda är ett och samma avtal?
Det skriver han ju.
Bromma är ett eget avtal precis som Råsta som i sin tur egentligen är två avtal, men att SL/TF i den senaste upphandlingen valt att upphandla båda depåerna i samma avtal.
Det kan alltså bli så att depåerna upphandlas separat nästa gång.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


B10M

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 september 2019, 07:41:56 AM
Det skriver han ju.
Bromma är ett eget avtal precis som Råsta som i sin tur egentligen är två avtal, men att SL/TF i den senaste upphandlingen valt att upphandla båda depåerna i samma avtal.
Det kan alltså bli så att depåerna upphandlas separat nästa gång.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Så egentligen är det tre olika avtal men ändå är det ett och samma avtal ???

Nico

Förstår faktiskt inte vad som är så oklart förutom att vi kanske slarvar med terminologin för att vi är för vana. Ska försöka att bena ut lite till.

Trafikområde (garage/depå) Råsta utgörs av avtalsområdena Solna+Sundbyberg samt Sollentuna+delar av norra Järva.

Trafikområde (garage/depå) Lunda utgörs av avtalsområdet Bromma vilket, trots namnet, omfattar i stort sett hela Västerort förutom norra Järva.

Dessa avtalsområden/trafikområden blev i den senaste upphandlingen av dessa områden (vilket hade trafikstart i augusti 2012) av Trafikförvaltningen (SL) sedan samlade under ett övergripande avtal med beteckningen E20, block 1.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är tre så kallade hedgefonder aktuella som köpare: Apollo Global Management, Carlyle Group LP och Lone Star Funds.

https://www.bussmagasinet.se/2019/09/slutstriden-om-arriva-har-borjat/

buskörare

Citat från: homer skrivet 18 september 2019, 19:21:57 PM
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg är tre så kallade hedgefonder aktuella som köpare: Apollo Global Management, Carlyle Group LP och Lone Star Funds.

https://www.bussmagasinet.se/2019/09/slutstriden-om-arriva-har-borjat/

Kan kanske vara spännande med helt (inom kollektivtrafiken) okända ägare.

Fredrik Gelin

Bra med långsiktiga ägare, idén med en hedgefond är ju att den i princip inte skall kunna gå back för sina ägare, men i gengäld inte levererar så hög avkastning som en fond med större risk kan göra vilket jag tror är bra i kollektivtrafikvärlden som idag lever med förhållandevis små marginaler.

Det har ju generellt blivit alltmer intressant för pensionsfonder att investera i kollektivtrafiken och dess infrastruktur eftersom det är säkra inkomster i form av skattepengar till skillnad från många andra verksamheter man kan investera i.
Även Transdev och Bergkvarabuss ägs väl till stor del av just pensionsfonder idag?

Keolis ägs till viss del av riskkapitalister, men Franska staten är genom SNCF fortfarande huvudägare.

Hur det ligger till med Nobina vet jag inte, men eftersom det är ett börsnoterat bolag är det nog inte lika mycket riskkapital inblandat längre, de brukar oftast vara på hugget innan en börsnotering för att kunna plocka ut sin förväntade vinst genom att sälja aktierna de äger.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk



homer

tyvärr kommer nog inte den nya ägaren (om de blir någon av nämda) att göra Arriva sverige till ett bättre Företag, har svårt att tro att en anonym hedgefond kommer gå in och detaljstyra saker som skulle göra bolaget mer attraktivt som arbetsgivare.

buskörare

Med tanke på deras värdering vs DB's värdering, är jag osäker på om det ens blir nån affär. Det skiljer ju 10 miljarder mellan dom.

Fredrik Gelin

Frågan är dock om de får mer på börsen.
Hedgefonder har visserligen som uppgift att göra så stor vinst som möjligt till en låg risk till skillnad från riskkapitalister som gärna investerar i mer riskfyllda affärer i syfte att tjäna mer pengar på sikt.
Börsen är ju beroende av att någon vill köpa aktier till det pris ägaren tänkt sig.
Om nu professionella investerare anser att företaget är värt runt en miljard euro än ägaren vill ha gissar jag att de måste pruta även på börsen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 04 oktober 2019, 15:47:30 PM
tyvärr kommer nog inte den nya ägaren (om de blir någon av nämda) att göra Arriva sverige till ett bättre Företag, har svårt att tro att en anonym hedgefond kommer gå in och detaljstyra saker som skulle göra bolaget mer attraktivt som arbetsgivare.

På vilket sätt är Arriva idag en oattraktiv arbetsgivare jmf med övriga aktörer i Stockholmsområdet? För jag antar att det är just Stockholm du avser?

Betalar man sämre? (knappast möjligt)

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 oktober 2019, 09:22:43 AM
På vilket sätt är Arriva idag en oattraktiv arbetsgivare jmf med övriga aktörer i Stockholmsområdet? För jag antar att det är just Stockholm du avser?

Betalar man sämre? (knappast möjligt)

Tror man kan fråga vilket bussförare som helst som kör för SL att Arriva är den minst attraktiva arbetsgivaren av dom 4 som nu finns. Jag har själv inte jobbat för dom så jag har inga egna erfarenheten men jag har kollegor som har och dom säger alla att dom kör för vem som helst men inte Arriva varför vet jag inte riktigt.

S Svensson

När blir det avgjort vem som tar över Arriva ?

Sedan är det nog så att det går att ha synpunkter på arbetsgivaren. Jag har hört en del och jag tror inte att man i  alltför stor utsträckning skall lita på rykten.

buskörare

Min åsikt efter att ha jobbat på Arriva några år nu, är att dom inte är sämre än någon annan. Som vanligt skiljer det väldigt mellan områdena och till och med på depånivå, men mycket av det jag hör mina kollegor klaga på är 1. Samma saker som anställda på de 2 (Transdev är för nya) andra företagen klagar på. 2. Saker som hänger kvar sen övertagandemisslyckandet. 3. Saker man tror är bättre, som kanske var bättre hos föregående aktör men då för snart 7 år sen. Dvs kanske inte alls lika bra nu.
Personligen så anser jag att Arriva är riktigt bra på vissa saker, fast schema är för mig bättre än tidssökning och man har ändrat körtider bra mer aktivt än vad, enligt min erfarenhet, annan arbetsgivare gjorde.