Luleå och Jokkmokk (Dag 3)

Startat av Yujin Zhang, 11 juli 2008, 21:23:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Övernattningen under Kriminalvården gick inget vidare precis och vi bestämde oss att stiga upp tidigt dagen efter.


Första bussen jag såg den onsdag...


En "kort" 20an till Råne.

Kvart i åtta började morgonrusning och här kommer tre utvalda bilder:

Även Alviks Buss har skaffat en ny 9700...


Denna buss ser tusen gånger snyggare i verkligheten.



Även på LLT fronten hittade vi en del vagnar:






Strax innan 10 hoppade vi på bussen som tog oss till Jokkmokk. I Jokkmokk var det inte så mycket att göra förran eftermiddagsrusning:

"Vad är det för bussen brevid???"  ;)


Visade sig vara f.d. Skelleftebuss 125


Denna buss gick dock inte i linjetrafik.




'De e bara hoppa på  8)

Sen när vi mötte Granbergs buss vid skolan igen frågade föraren om vi skulle till Gällivare och han sa något om att inlandsbussen till Gällivare var inställd/trasig, jag hörde tyvärr inte 100% vad han sa. Hursomhelst, vi gick ner till Bussgods och frågade kille där vad som gällde och visade sig att det var en ersättningsbuss, närmare bestämt, denna:

Vad som hände med andra vagnen, ja, det har ni säkert listat ut nu efter ha sett bilden från Vilhelmina.  ;)

Det började regna när vi var framme i Gällivare och ingen av oss hade lust att gå biten till Gällivare Camping. Efter ett samtal dit visade det sig att de har inte ens oss inbokat, så vi gick genast till turistbyrån/taxistation i form av ett rum med massa informationsmaterial, obemannad. Vi slog upp pärmen och jag såg ett ställe med namnet "Gällivare Bed & Breakfast" och kom på att det är ju där Patrik brukar övernatta när han är där! Jim ringde dit och voila! Allt fixat och vi fick bästa rummet med TV och balkong...klart värt det!

Aja, efter snabb käk i form av pytt i panna för tredje dagen i rad bestämde vi att gå och lägga oss...

/allt för dag 3!

bjalle

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2008, 21:23:37 PM

Denna buss gick dock inte i linjetrafik.

/allt för dag 3!

Före detta Thygessons Bussar , 30.
Enligt SBH ska den vara exporterad till Lettland men det verkar ju vara fel

bussgrabben

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2008, 21:23:37 PM


Fantastiskt att det fortfarande finns platser kvar i Sverige där lokaltrafiken körs med riktiga bussar.

christianm

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2008, 21:23:37 PM


Vanu, kör LLT till F 21 nu för tiden? Det borde de ha gjort för 19 år sedan också :-)

Ersa


Bussmicke

Jasså? Man har haft trafiken minst 2-3 år och man har runt 12 bussar...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 juli 2008, 21:36:04 PM
Före detta Thygessons Bussar , 30.
Enligt SBH ska den vara exporterad till Lettland men det verkar ju vara fel

Nej, det är helt rätt.
Bussen såldes till Lettland från början, men importerades igen till Sverige och såldes till Thygessons.

bjalle

#7
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 22:30:35 PM
Nej, det är helt rätt.
Bussen såldes till Lettland från början, men importerades igen till Sverige och såldes till Thygessons.

Aha, som jag fattade det skulle den vara såld till Lettland efter Sune Larssons, tolkade ex som exporterad men det var tydligen jag som var fel ute i tolkningen.

Vilka var ägare till bussen före Lettland och Thygessons?